کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهاجران افغانستانی قم سوار بر قطار واکسیناسیون

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 30 شهريور 1400 ساعت 13:06

طبق سند ملی واکسیناسیون باید تمام افرادی که در کشور حضور دارند اعم از ایرانی و اتباع خارجی واکسن دریافت کنند.


 به گزارش قم نیوز استان قم تنها شهر جهان است که از ۱۲۲ملیت مختلف در آن زندگی می‌کنند،بر اساس آمار  شمار اتباع خارجی مستقر در قم ۲۱۰ هزار تن است  که بیشترین جمعیت  آن  را اتباع کشور افغانستان تشکیل می‌دهند.

طبق سند ملی واکسیناسیون و بر اساس اصل عدالت و همچنین برای مهار کرونا باید تمام افرادی که در کشور حضور دارند اعم از ایرانیان و اتباع خارجی واکسن دریافت کنند و این سیاست نظام و وزارت بهداشت است.

مرکز واکسیناسیون شماره ۱۷ قم با نام حضرت فاطمه زهرا (س)در خیابان شهید کبیری از مراکز تجمیعی هفده‌گانه واکسیناسیون در شهر قم در منطقه‌ای واقع شده است که بیشترین ساکنان مهاجر افغانستانی را دارد.

تزریق روزانه بیش از ۴۰۰ دز واکسن در مرکز واکسیناسیون اتباع
 سلطانی، مدیر گروه آموزشی و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم در گفت و گو با خبرنگار ما  گفت: واکسیناسیون در  مرکز اتباع به صورت عمومی انجام می‌شود و به طور خاص به مهاجران افغانستانی که شرایط اعلامی وزارت بهداشت را داشته باشند، صرفنظر از داشتن کارت اقامت و با داشتن یک مدرک شناسایی تزریق واکسن‌های برکت، سینوفارم و آسترازنکا انجام می‌شود.

او ادامه داد:اتباع غیرایرانی هجده  سال به بالا پیش از مراجعه به این مرکز می‌بایست ابتدا به پایگاه‌های سلامتی که در آن پرونده بهداشتی دارند مراجعه کنند و پس از اخذ کد خانوار به این مرکز مراجعه کنند.

او با اشاره به این که واکسیناسیون در استان  با سرعت در حال انجام است و از میانگین کشوری هم بالاتر هستیم ،افزود: در این مرکز واکسیناسیون اتباع و هم ایرانی ها انجام می شود.

سلطانی ادامه داد: اتباعی که برای تزریق واکسن به این مرکز مراجعه می کنند حتما باید ساکن شهرستان قم باشند و با  کدی که از طریق  سامانه سیب  دریافت می کنند به این مرکز مراجعه کنند .

او بیان این که خوشبختانه با تبلیغاتی در سطح شهر انجام شد در این مرکز روزانه بیش از ۴۰۰ نفر واکسینه می شوند ،گفت: مرکز واکسیناسیون اتباع همه روزه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا  ۷ عصر آماده خدمت رسانی به عموم مردم است.

مدیر گروه آموزشی و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم  عنوان کرد:موثرترین راه مقابله با ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال انجام واکسیناسیون عمومی است و  تا اکثر مردم علیه بیماری کرونا واکسینه نشوند و سطح ایمنی جامعه بالا نرود این بیماری همچنان در جامعه وجود دارد و از بین نمی رود لذا سرعت بخشیدن به تزریق واکسن کرونا برای عموم مردم ضروری و مهم است .

مدافعان سلامت افغانستانی
تزریق واکسن کرونا به مهاجران افغانستانی در مرکز شماره ۱۷ واکسیناسیون قم تابع نظم خاصی است.نکته جالب توجه این که تمام کادر این مرکز از پزشکان و دانشجویان افغانستانی هستند.

واکسیناتور افغانستانی می گوید ما از کسانی که برای واکسن مراجعه می کنند کارت شناسایی دریافت می کنیم،سپس  ثبت سیستمی را انجام می دهیم واکسن را برای آن ها ثبت می کنیم و ارجاع می دهیم به واکسیناتور  تا واکسن تزریق شود.

یک دختر افغانستانی واکسیناتور می گوید:  از ساعت هشت در خدمت مردم هستیم ،صبح که به مرکز مراجعه می کنیم  وسایل را چک می کنیم  ،مراجعه کنندگان را به صف می کنیم تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

او ادامه داد: اینجا زیر نظر اداره اتباع راه اندازی شده مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هم نظارت دارند.

محمد حسین محقق، یکی از واکسیناتور‌های مشغول در این مرکز هدف و انگیزه خود را از شرکت در این طرح، کمک به مهاجرین عنوان کرد و افزود: خوشبختانه مهاجران از مرکز واکسیناسیون حضرت فاطمه زهرا (س) استقبال خوبی کرده اند.

او  با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا به شهروندان توصیه کرد تا هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

واکسیناسیون اتباع
حضور خوب  ایرانی ها و غیر ایرانی ها در این مرکز نشان از اعتماد آنان به واکسن کرونا داشت.

یک شهروند در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این مرکز واکسیناسیون  نزدیک محل کارم بود گفتم بیام اینجا واکسن تزریق کنم .

سالمند افغانستانی گفت:باید واکسن تزریق کنیم تا بیماری را ریشه کن کنیم اینجا خوب رسیدگی می کنند نظم خوبی را شاهد هستیم.

یک خانم افغانستانی گفت:خیلی عالی بود خیلی خوشحال شدم واکسن ایرانی دریافت کردم .

شرایط واکسیناسیون اتباع خارجی
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد ناصر محقق، متخصص بیماری‌های داخلی و مدیر مسئول مرکز واکسیناسیون حضرت فاطمه زهرا (س) در خصوص شرایط واکسیناسیون اتباع خارجی در گفت گو با خبرنگار ما اظهار کرد: این مرکز، هفدهمین مرکز واکسیناسیون ویروس کرونا می‌باشد که از یک هفته‌ی گذشته بدین‌سو در منطقه مهاجرنشین شهرقائم و با حمایت خیرین حوزه‌ی سلامت، اداره‌ی اتباع و مهاجرین خارجی، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت ولایت قم دائر شده  است.

او در رابطه با کادر درمانی حاضر در این مرکز که تماماً از دانشجویان و پزشکان مهاجر افغانستانی ساکن قم هستند، تصریح کرد: تمام پرسنل مشغول در مرکز واکسیناسیون حضرت فاطمه زهرا (س) ثواب این خدمات‌شان را به پیشگاه حضرت زهرا (س) هدیه کرده‌اند.

دکتر محقق در ادامه بیان داشت؛ در این مرکز برای اتباع مهاجر حالت ویژه در نظر گرفته شده است، یعنی مهاجرینی که حتی مجوز اقامت در ایران را ندارند، با در دست داشتن تذکره، برگه سرشماری و حتی کارت‌های شناسایی سابق که به اتباع خارجی تعلق می‌گرفت و مراجعه به نزدیکترین مراکز بهداشت نزدیک محل سکونت خود می‌توانند کد مخصوص دریافت و سپس با مراجعه به این مرکز (مرکز واکسیناسیون حضرت فاطمه زهرا (س)) روند واکسیناسیون خود را طی کنند.

حجت‌الاسلام محقق تصریح کرد؛ این مرکز برای عموم مردم مهاجر و اتباع ایرانی خدمات ارائه خواهد کرد و شهروندان می‌توانند هر هفت روز هفته از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب به این پایگاه مراجعه کنند.

این متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص نوع واکسن‌های موجود برای متقاضیان ابراز داشت که دو نوع واکسن "برکت" و "سینوفارم" برای مراجعین موجود است.

محقق با اشاره به کسانی که از بیماری‌های خاص مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی و ... رنج می‌برند از آنان خواست تا هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند؛ چرا که این دسته از افراد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا هستند.

او مهاجرین را به تزریق واکسن کرونا تشویق کرد و ابراز امیدواری کرد تا همه‌ی مهاجرین واجد شرایط ساکن قم هرچه زودتر به مرکز واکسیناسیون حضرت زهرا (س) مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.

انتهای پیام / 106


کد مطلب: 99940

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/99940/مهاجران-افغانستانی-قم-سوار-قطار-واکسیناسیون

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir