کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انحراف در مهدویت با ظهور ادعاهای کهکشانی

17 بهمن 1400 ساعت 13:44

ادعاهای جعلی و دروغین درباره زمان ظهور امام زمان(عج) قدمتی به اندازه تاریخ اسلام دارد. در نمونه جدیدی از این دست ادعاها، فردی طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی را یکی از مقدمات ظهور عنوان کرده است.


به گزارش قم نیوز از جمله مهمترین انحرافات در حوزه مهدویت، ادعا درباره زمان ظهور و به تبع آن صحبت درباره علائم ظهور و تطبیق این علائم بر مصداق‌های معین است. موضوعی که ادعاها درباره آن منحصر در دوران معاصر نیست و از دیرباز محل بحث و مناقشه در میان علمای اسلامی به ویژه علمای شیعه بوده است.

هرچند مواجهه قاطبه علما از ابتدا به این نظرات، رد قطعی و محکم ادعاها و برخورد شدید با مدعیان بوده است. مبنای برخورد سخت و شدید با ادعاهای مرتبط با این بخش از حوزه مهدویت، استناد به روایات متعدد نقل شده از ائمه اطهار علیهم السلام است. اگر چه تعداد زیاد روایات مرتبط با رد تعیین وقت ظهور، تردیدی در این باره باقی نمی‌گذارد، اما ذکر معروف‌ترین روایت درباره تعیین کنندگان وقت ظهور از امام باقر علیه السلام خالی از لطف نیست. 
مرحوم کلینی در روایت موثق خود نقل کرده:«عَنِ الْفَضْلِ (الفضیل) بْنِ یَسَارٍ عَنْ اَبِی جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) قَالَ: قُلْتُ: لِهَذَا الْاَمْرِ وَقْتٌ؟ فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ». «فضیل بن یسار گوید: به امام باقر (علیه‌السّلام) عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقت‌گذاران دروغ‌گویند، وقت‌گذاران دروغ‌گویند، وقت‌گذاران دروغ‌گویند...»

تأکید سه باره امام باقر علیه السلام بر دروغگو بودن تعیین کنندگان وقت برای ظهور امام زمان علیه السلام، جای هیچگونه شکی باقی نمی‌گذارد که نباید برای این امر وقتی تعیین کرد و از سوی دیگر کسانی هم که به هر شکلی و با هر ترتیبی، زمان برای ظهور تعیین می‌کنند، دروغ می‌گویند.

بی‌راه نیست کسانی را که با تحریف به زیاده و نقصان در علائم ظهور و قرار دادن اتفاقات و حوادثی در زمره علائم غیرقطعی ظهور بنا به سلیقه شخصی و نه مبنای دینی و روایی، به نوعی در زمره تعیین وقت کنندگان برای ظهور محسوب کنیم. چرا که برشمردن علائم جعلی برای ظهور در کنار تأکید بر اینکه ظهور نزدیک است، خود نوعی از تعیین وقت برای ظهور به حساب می‌آید و مطابق روایت، این کار دروغگویی است و گوینده آن دروغگو است. 

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با رهبری الهی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، متأسفانه شاهد چنین اظهارات دروغین و جعلی از سوی برخی افراد معدود در میان طرفداران انقلاب اسلامی نیز بوده‌ایم. از تطبیق ویژگی‌های ظاهری یاران امام زمان مانند شعیب بن صالح و سید خراسانی بر مصادیق معین گرفته تا معرفی برخی حوادث و رخدادها به عنوان مقدمات ظهور حضرت حجت عجل الله فرجه الشریف. 

در جدیدترین نمونه این دست اظهارات، فردی که به عنوان یکی از فعالان انقلابی در فضای مجازی شناخته می‌شود، در توییتی، «طرح صیانت از فضای مجازی» را یکی از مقدمات ظهور معرفی کرده است!



این ادعای عجیب که مستند به هیچ مبنای دینی و روایی نیست درحالی از سوی این فرد مطرح می‌شود که به گفته کارشناسان، طرح جنجالی موسوم به «صیانت از فضای مجازی» منجر به محدودیت‌های جدی در دسترسی کاربران به فضای مجازی و اختلال در کسب و کارهای فعال در این بستر می‌شود و اشکالات متعدد حقوقی و قانونی موجود در این طرح باعث شده تا بانیان آن هر روز حرفی بزنند و به‌جای اصلاح طرح خود و اقناع جامعه درباره ضرورت قانونمند شدن فضای مجازی، به‌صورت چراغ خاموش به دنبال تصویب طرحی باشند که مغایرت‌های بی‌شماری با قانون و شرع دارد. 

باری، مشخص نیست این ادعا نسبت به چنین طرحی، براساس کدام یک از روایات مربوط به علائم آخرالزمان و نشانه‌های پیش از ظهور طرح شده. بلکه بیشتر به نظر می‌رسد هدف از چنین ادعایی، سوءاستفاده از عقاید حقه شیعه برای پذیرش این طرح مشکل‌دار در جامعه است تا با تصویب این طرح، منافع عده خاصی تأمین شود؛ کسانی که در راه رسیدن به اهداف و منافع خود از هر ابزاری از جمله جعل و دروغ و سوءاستفاده از عقاید و اندیشه‌های دینی استفاده می‌کنند تا به مقصود برسند. 

در نهایت بر اندیشمندان و علمای دینی لازم است که همچون همیشه نسبت به کوچکترین انحرافات در عقاید دینی حساسیت داشته باشند و به ویژه در مقابل چنین ادعاهای گزافی که هدف مدعیان آن روشن است ساکت ننشسته و به روشنگری خود ادامه دهند.


انتهای پیام / 106


کد مطلب: 102612

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/102612/انحراف-مهدویت-ظهور-ادعاهای-کهکشانی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir