کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا یمن ویتنام عربستان می‌شود؟

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 31 فروردين 1394 ساعت 13:18

قم نیوز: عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی شکننده، به یمن حمله کرده است، اما به نظر می‌رسد این حمله سرانجام دلخواه را برای سلطان تازه به تخت رسیده سعودی ندارد.


سرویس بین اللمل قم نیوز: حمله عربستان به یمن هم زمان با مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس، معنادار و حائز اهمیت است و برخی از تحلیلگران می‌گویند این واکنشی از سوی جبهه آمریکایی ـ عربی ـ اسرائیلی به قدرت گرفتن ایران است و برخی دیگر آن را حرکتی توسعه طلبانه از سوی عربستان قلمداد می‌کنند.
چرایی حمله به یمن
آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که همواره در چند جبهه برای یک موضوع دست به عملیات می‌زنند و به نظر می‌رسد اگر چه بخشی از مهندسی مهار جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای صورت می‌پذیرد اما به دلیل ناراضی بودن آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و اعراب از آن چه در ژنو به دست می‌آید، جبهه دیگری هم گشوده شده است.

موقعیت راهبردی یمن سبب دیگر طمع کشورهای همسایه بدان است و از قدیم عربستان سعودی یمن را حیاط خلوت خود دانسته است و به دلیل رمز 1800 کیلومتری خود با آن، همواره علاوه بر ایفای نقش برادر بزرگ‌تر، از بازار مصرف و نیروی کار ارزان آ استفاده کرده است. قدرت گرفتن حوثی‌ها اما خیالات عربستان را آشفته کرد و رئییس جمهور مستعفی یمن از عربستان کمک خواست.

جالب این که در مقابل چشمان آمریکایی‌ها، هم پیمانی ای میان عربستان، رئیس جمهور مستعفی یمن و القاعده و عناصر تکفیری بر علیه ارتش یمن و حوثی‌ها که بخشی از مردم یمن هستند، صورت گرفته است و حتی کمک‌های نظامی و مالی نیز به تکفیری‌ها صورت می‌گیرد و این نکته، صداقت آمریکایی‌ها در مقابله با تکفیری‌ها را زیر سؤال می‌برد.

دلیل دیگر حمله به یمن، انتقال گروه داعش پس از شکست در عراق و تنگ شده عرصه در سوریه نیز عنوان شده است زیرا عربستان مایل به از بین رفتن داعش یا کشیده شدن درگیری به خاک خود نیست.

خویشتن داری حوثی‌ها از جنگ مستقیم با عربستان
حملات هوایی عربستان که با مشارکت ضعیف امارات در عمل و پشتیبانی زبانی و لجستیکی ترکیه، مصر و سودان و برخی کشورهای دیگر صورت گرفته است، سبب سقوط حوثی‌ها و شکست ارتش یمن نمی‌شود.

سید حسن نصرالله درگیری عربستان با یمن را با حمله اسرائیل به غزه مقایسه کرده است و گفته است که همانند پیروزی مبارزان غزه، یمنی‌ها نیز به دلیل برتری در سلاح و نفرات و تاکتیک، برنده خواهند شد. از سوی دیگر حوثی‌ها در مقابله مستقیم و ورود به خاک عربستان به شدت خویشتن داری می‌کنند زیرا در این صورت ممکن است دائره مشارکت کنندگان در عملیات نظامی به کشورهای غربی نیز گسترش پیدا کند.

یمن دارای موشک‌های مناسبی برای حمله به عربستان است و از سوی دیگر از دو سال گذشته مورد حمایت محور مقاومت نیز بوده است. گذشته از این یمنی‌ها روابط خوبی با روسیه نیز دارند که ریشه در دوران جنگ سرد دارد. به نظر می‌رسد یمنی‌ها به دنبال پاکسازی خانگی و تسلط کامل بر مناطق حساس یمن هستند و در عین حال برای ورود نظامیان ائتلاف عربی نیز برنامه‌هایی را در دست دارند.

کمک ایران و حزب الله به حوثی‌ها

ایران هر گونه کمک نظامی و مستشاری را به یمن نفی کرده است اما به نظر می‌رسد از طریق بازوی منطقه ای خود، حزب الله لبنان مدت‌ها درگیر آموزش و توانمند سازی یمنی‌ها بوده است. از سوی دیگر حوثی‌ها نیز ارتباط خوبی با ایران دارند و برخی از رهبران آن‌ها حتی در قم، مرکز دینی تشیع، درس خوانده‌اند.

فرماندهان یمنی به انقلاب اسلامی علاقمند هستند و ایران نیز اعلام کرده است که در کار کشورهای دیگر دخالت نمی کند اما از مقاومت یمن در مقابل تجاوز عربستان حمایت قلبی و معنوی می‌کند. البته مجروحان یمنی نیز به ایران برای درمان منتقل شده‌اند.

پیش بینی این که آیا یمن به ویتنامی برای عربستان در صورت اعزام نیروی زمینی تبدیل می‌شود، آسان نیست اما به نظر می‌رسد با توجه به روحیه جنگجویی یمنی‌ها و حمایت محور مقاومت، حضور مستقیم نظامی عربستان یا حامیان آن در یمن، آسان نباشد.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 29865

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/29865/آیا-یمن-ویتنام-عربستان-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir