کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش مجتبی توانگر، نماینده مجلس از رفتار ساترا:

در شأن رئیس صداوسیما نیست با VODها جلسه داشته باشد!

قم نیوز , 9 مرداد 1401 ساعت 17:14

مجتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یک رشته توییت از رفتار ساترا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر صدا و سیما که خود را قانون‌گزار جدید این حوزه نامیده است، گلایه کرده است.


به گزارش قم نیوز مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در رشته توییتی با اشاره به آن چه که میان این نماینده و روسای سازمان ساترا گذشته است، از رفتار متکبرانه و عدم حضور مقیسه و سایر مدیران ساترا در جلسات انتقاد کرده است.

در این رشته توییت آمده است: متعاقب ارسال نامه اینجانب به رییس سازمان صدا و سیما درمورد ساترا ایشان بابنده تماس گرفته وخواستار برگزاری جلسه‌ای میان اینجانب ورییس ساترا جهت ارائه توضیحات شدند که پیرو صحبت با دکتر جبلی، جلسه‌ای با حضور اقای مقیسه رییس ساترا و جانشین ایشان و نیز معاون پارلمانی صدا و سیما برگزار گردید و دوستان توضیحات خود را از فضا و مسأله بیان کردند. بنده هم انتقاداتی نسبت به عدم پذیرش یک ساختار مورد تصویب توسط مجلس از سوی صدا و سیما، عدم سعه صدر و ظرفیت در برخورد با VODها طرح کردم.

دوستان صدا و سیما هم مستنداتی از ساختار قانونی خود ارایه کردند که قانع‌کننده نبود در عین حال که جزوه‌ای از تصاویر غیراخلاقی ارایه کردند تا بنده را مجاب کنند تا فشار بر VODها افزایش یابد که تصاویر ربطی به VODها نداشت و مربوط به پلتفورم‌های دیگری بود.

همچنین مدیران صداوسیما از من خواستند تا یک طرفه به قاضی نروم و سخنان طرفین را بشنوم متعاقب توضیحات ایشان بنده از دوستان خواستم تا جهت بررسی موضوع و ارائه راهکارها جلسه‌ای مشترک میان مجلس، رییس سازمان صدا و سیما و فعالان این صنعت و پلتفرم‌های اصلی برگزار گردد اما مدیران صدا و سیما گفتند: برگزاری چنین جلسه‌ای در شأن رییس محترم سازمان صدا و سیما نیست و پیشنهاد دادند ابتدا جلسه میان فعالان این حوزه با مسئولان ساترا برگزار گردد.

با پذیرش این پیشنهاد و نهایتا پس از دو بار تغییر زمان جلسه و علی‌رغم ارسال دعوت‌نامه رسمی و قول دوستان ساترا جهت حضور درکمیسیون اقتصادی مجلس درجلسه امروز شنبه، آقای مقیسه و مدیران ساترا جلسه جهت شنیدن مشکلات VODها را در شأن خود ندیدند و از حضور درجلسه خودداری نموده و بی‌اعتنایی خود را به ساز و کارهای رسمی کشور و نهادهای متولی موضوع از جمله مجلس، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارشاد و نیز قول‌های خود نشان دادند. 

این سیاست عدم پاسخگویی به افکار عمومی و مطالبه مردم و فرار از مشارکت در فرآیند قانون‌گذاری در شأن سازمان صداوسیما و مدیران ارشد آن نیست و در سالی که از سوی رهبرانقلاب با عنوان "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" نامگذاری شده است تضعیف و تخریب صنایع دانش‌بنیان خصوصا در حوزه‌ای با این اهمیت امری مذموم و غیراخلاقی و سوال‌برانگیزتر از آن این حد از فراری بودن سازمان صدا و سیما از مشارکت در تدوین لایحه یا طرح قانونی جهت تبیین حدود و ثغور حوزه صوت و تصویر فراگیر و چارچوب فعالیت ساترا و سایر متولیان این حوزه است.

همان‌طور که امام راحل عظیم‌الشأن فرمودند: مجلس در رأس امور کشور است و مقام معظم رهبری نیز بارها همگان را نسبت به تمکین به قانون و ساز و کارهای رسمی و قانونی کشور تاکید فرموده‌اند و در چنین فضایی جایگاه هیچ فرد و نهادی فراتر از قانون نیست و ضروری است تا قانون و اساسنامه ساترا جهت تصویب در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. 

در جلسه امروز کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، معاونین وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی حضور داشتند و با سعه صدر و در فضایی صمیمانه با VODها گفتگو کردند. همچنین در این جلسه از VODها خواسته شد تا توجه دقیق‌تری به چارچوب‌های اخلاقی جامعه داشته باشند 

آنها نیز ضمن بیان التزام خود به طی شدن فرآیند قانونی خواستار تصویب قوانین لازم جهت شفاف شدن ضوابط نظارت و نیز تعیین نهادی مستقل، منصف و بی‌طرف برای تنظیم‌گری این حوزه شدند. 

شرح دیگری از این جلسات در خبرگزاری خانه ملت به نشانی زیر موجود است.

خبرنگار: زهرا سادات اصفهانی

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 105562

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/105562/شأن-رئیس-صداوسیما-نیست-vodها-جلسه-داشته-باشد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir