سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : 29969
قم نیوز گزارش می‌دهد

برج استاندار از شایعه تا واقعیت

قم نيوز : قم نیوز: چندی است موضوع ساخت برج توسط استاندار قم آن هم به صورت غیر قانونی و با استفاده از رانت نقل بسیاری از محافل شده است که قم نیوز به بررسی صحت و سقم این موضع پرداخته است.
برج استاندار از شایعه تا واقعیت
به گزارش قم نیوز، چندی پیش بعضی پایگاه‌های خبری منتسب به جریان هاشمی رفسنجانی در قم خبری مبنی بر صورت گرفتن تخلف توسط استاندار قم حجت الاسلام صالحی منش را در سایت‌های خود منتشر کردند.

مجتمع تجاری ۲۱ طبقه آسمان که اکنون در حال ساخت است و می‌توان از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی با کاربری تجاری در استان قم نام برد ساختمانی است که مالکیت زمین آن در اختیار استاندار قم بوده است.

اما دلیل اینکه برخی با گرایشات خاص این موضوع را به نفع خود تعبیر می‌کنند مسئله‌ای است که نمی‌توان از کنار آن به آسانی گذشت.

از آنجایی که رهبر معظم انقلاب در دیداری که با استاندار قم داشته است به وی تاکید کرده اند: که «اجازه ندهید سوءاستفاده کنندگان و فتنه گران به استانداری نزدیک شوند» این احتمال به دور از ذهن نیست که برخی در صدد تخریب وی تلاش کنند.

شایعه ساخت برج غیر قانونی توسط استاندار قم این روز‌ها نقل همه محافل شده تا جایی که امروز صالحی منش در همایش بزرگداشت روز شورا‌ها نیز کنایه‌ای به این موضوع زد و به همه مسئولان استان هشدار داد که سلامت اقتصادی خود را حفظ کنند و در مقابل شایعات مقاومت کنند.

برای روشن‌تر شدن زوایای این موضوع قم نیوز گفت‌و‌گویی با سید محمد آتش زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم داشته است که در ادامه می‌خوانید:

مجوز ساخت این پروژه در دوران پیش از مسئولیت صالحی منش بر استانداری قم صادر شده است


آتش زر با اشاره به مسائلی که به تازگی در مورد استاندار قم با موضوع ساخت مجتمع تجاری ۲۱ طبقه با نام آسمان در قم اشاعه یافته است، اظهار داشت: شهرداری قم با همفکری شورای اسلامی شهر زمانی که انبوه سازی در قم شکل گرفت به فکر ایجاد منبع درآمدی مناسبی با استفاده از این ظرفیت افتاد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم افزود: در سال ۸۶ و ۸۷ تعرفه عوارض ساختمانی را تغییر دادند به این معنا که کسانی که می‌خواستند ساختمانی را برای خود بسازند در صورتی که بیش از چهار طبقه بود عوارض بیشتری را پرداخت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام صالحی منش در آن سال به عنوان یک ارباب رجوع شناخته می‌شد و در سمت استانداری قم نبود، افزود: در تاریخ ۵ /۷/ ۸۶ جلسه‌ای با شهرداری منطقه ۴ گرفته شده است تا تراکم زمینی در این منطقه که مالک آن بوده‌اند مشخص شود.

آتش زر خاطر نشان کرد: در تاریخ ۳۱ / ۵ / ۸۶ کمیسیون ماده ۵ هم به دلیل تراکم بالا و هم به دلیل تغییر کاربری ساخت این مجتمع را تصویب می‌کند و دو تا سه سال تهیه نقشه و بررسی و صدور پروانه طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه بعد از مدتی ساخت این ساختمان به رکود خورد و نتوانستند این کار را انجام دهند و مالک به دلیل نبود سرمایه گذار توان ساخت این زمین را نداشت، گفت: به مالک اعلام کردیم زمان پروانه ۵ سال است و قرار شد تا آذر ۹۴ پروانه تمام شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: بعد از مدتی سرمایه گذاری برای ساخت این ساختمان پیدا شد و جلسات تشکیل و ساخت آن آغاز شد و هیچ بحثی از این ساختمان مربوط به دوران استانداری صالحی منش نیست.

وی گفت: چند ساختمان همزمان با این پروژه اقدام به دریافت پروانه کردند، اما نتوانستد کار را به سر انجام برسانند و این موضوع مختص به استاندار کنونی قم نبوده است و هیچ مجوزی در دوران استانداری ایشان داده نشده است.

آتش زر با اشاره به اینکه زمین برای ایشان است و ساخت از جانب سرمایه گذار است، گفت: اینکه می‌گویند ساختمانی با ۲۱ طبقه در قم هنوز مجوز نگرفته است صحیح نیست و مجوزهای ساختمان‌های بلند مرتبه داده شده است اما هنوز توان ساخت آن را نداشته‌اند.

صالحی منش در حال حاضر هیچ مالکیتی در پروژه آسمان ندارد


از طرفی روزنامه ایمان هفتم اردیبهشت ماه مصاحبه‌ای با مهندس سید مصطفی آقایی مهندس ناظر پروژه برج آسمان انجام داده است که وی در آن اعلام کرده است: در حال حاضر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صالحی منش استاندار قم هیچ مالکیتی در پروژه برج آسمان ندارد و این پروژه متعلق به بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران است، زمین پروژه برج آسمان واقع در بلوار امین موروثی و متعلق به آقای محمدصادق صالحی منش است که سند مالکیت آن در سال ۱۳۵۳ بنام ایشان صادرشده است.

وی بابیان اینکه پروانه این پروژه سال ۸۸-۸۷ زمانی که ایشان هیچ سمتی اجرایی نداشته‌اند بنام وی صادر شده است افزود: مهرماه سال ۹۲ قبل از اینکه آقای صالحی منش استاندار شود عملیات اجرایی این پروژه طی قرارداد مشارکت بین آقای صالحی منش و بنیاد تعاون ارتش آغاز می‌شود. آقایی ادامه داد: بر اساس این قرارداد مشارکت سهم مالک ۳۴ درصد و سهم سرمایه‌گذار بتاجا ۶۶ درصد در نظر گرفته شد.

وی گفت: هزینه اولیه صدور پروانه را نیز آقای صالحی منش از شخصی قرض نموده بود که پس از انعقاد قرارداد مشارکت با بنیاد تعاون ارتش از آن‌ها این هزینه را می‌گیرد و به شخص موردنظر پس می‌دهد، بر اساس این قرارداد کلیه هزینه صدور پروانه، ساخت و انشعابات، پایان کار و غیره با بنیاد تعاون ارتش است و آقای صالحی منش در هزینه‌های این پروژه هیچ نقشی نداشته و ندارد.

عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: اواخر سال ۹۳ و پس از گذشت یک سال از قرارداد مشارکت، بنیاد تعاون ارتش به آقای صالحی منش پیشنهاد کرد سهم خود را به این بنیاد به واگذار کند در این زمینه پس از برگزاری جلسات و مذاکرات بین بنیاد تعاون ارتش و آقای صالحی منش مقرر شد آقای صالحی منش سهم خود را به بنیاد تعاون و ارتش بفروشد.

وی افزود: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای بین آن‌ها به امضا رسید و سهم آقای صالحی منش به بنیاد تعاون ارتش واگذار گردید و در حال حاضر آقای صالحی منش هیچ مالکیتی در این پروژه ندارد و مراحل انتقال سند مالکیت نیز در حال انجام است.

آقایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از تفاهم‌نامه با آقای صالحی منش، بنیاد تعاون ارتش تصمیم می‌گیرد که کاربری این پروژه را از مسکونی به اداری تغییر دهد ازآنجاکه در طرح تفصیلی شهر قم در این محدوده واحدهای تجاری و اداری پیش‌بینی‌شده است شهرداری با درخواست بنیاد تعاون ارتش مبنی بر تغییر کاربری از مسکونی به اداری موافقت می‌نمایند و بنیاد تعاون تمام هزینه‌های ناشی از این تغییر کاربری را به شهرداری پرداخت می‌نماید.

رئیس کمیسیون عمران اولین دوره شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بنیاد تعاون ارتش در شهر مقدس قم در حال اجرای پروژه‌های متعددی است طبق توافق انجام‌شده با شهرداری عوارض مربوط به این پروژه را از بستانکاری بتاجا در پروژه‌های دیگر تها‌تر نموده است. مهندس ناظر پروژه برج آسمان در خصوص مباحث مطرح‌شده در خصوص اضافه بنای این پروژه گفت: اضافه متراژ در ساخت‌وساز‌ها امری طبیعی است و در ۹۹ درصد ساخت‌وسازهای قم حداقل ۱۰ درصد اضافه بنا دارند اما در این پروژه اضافه بنا کمتر از ۱۰ درصد می‌باشد.

حال با روشن‌تر شدن ابعاد این موضوع جدای از انتقاداتی که ممکن است بر روند اداره استان قم به وسیله صالحی منش وجود داشته باشد بایستی این تذکر به برخی رسانه‌های همسو با جریانات خاص داده شود که نباید به بهانه منافع شخصی و یا حتی جذب کوتاه مدت مخاطب در رسانه خود حقیقت را نادیده گرفت و جو جامعه را نسبت به مسائلی که از واقعیت به دور هستند درگیر و جهت دهی کرد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdceoo8w.jh8opi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما