کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام جمعه قم: مربیان و والدین باید با ویژگی‌های نوجوانان و جوانان آشنا باشند

خبرگزاری ايرنا , 27 مرداد 1402 ساعت 19:36

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه مربیان و والدین باید با ویژگی‌های نسل نوجوان و جوان آشنا باشند، گفت: اگر با این ویژگی‌های آشنا نباشیم اقدامات تربیتی راه به جایی نمی‌برد.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر در رابطه با اصول و قواعد تربیت فرزندان خاطرنشان کرد: آشنایی با ویژگی‌های نوجوانان و جوانان از جمله لازمه‌های تعامل با نوجوانان و جوانان است.

وی ادامه افزود: در این زمینه آشنایی با ویژگی‌های عمومی، فردی و ویژگی مرحله سنی که فرد در آن قرار دارد، اهمیت بسیاری دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: با انتقال انسان از مرحله‌ای به مرحله‌ای دیگر تفاوت‌هایی پیدا می‌شود و قواعد و ویژگی‌هایی ظهور و بروز می‌کند که باید آن‌ها را شناخت و بدون شناخت آن‌ها نمی‌توان در تربیت و تعامل موفق بود.

امام جمعه قم اظهار کرد: کودکی که کمتر از ۱۰ سال سن دارد، دریافت کننده و گیرنده است و کنش‌گری مستقل ندارد و در آغاز راه است و به شکوفایی‌های استعدادی و استقلال خواهی نرسیده است، اما با ورود به نوجوانی انواع ویژگی‌ها در او پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از این ویژگی‌ها فیزیکی و جسمی هستند که طبیعت رشد است.

خطیب قم گفت: این طبیعت رشد ذاتی به تعامل او به خانواده، جامعه، خانواده، محیط و فضاهای اجتماعی ضمیمه می‌شود و موجب پیدایش سلسله ویژگی‌هایی می‌شود که کار را در تعامل و تربیت سخت‌تر می‌کند.

اعرافی افزود: این ویژگی‌ها هم در تجربه ما قابل شناسایی است، هم در علوم جدید به آن توجه شده و هم در آیه‌ها و روایت‌ها وجود دارد، در آثار پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) صدها روایت و خبر در باب جوانی و نحوه تعامل با جوان وارد شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه گذر از گیرنده بودن به کنش‌گری است اضافه کرد: فرد در مرحله کودکی گیرنده است و اما در نوجوانی شکوفا می‌شود و به‌تدریج به سمت این می‌رود که بداند و انتخاب کند. اگر فرد در کودکی پذیرای تربیت بود در نوجوانای انتخاب می‌کند.

وی گفت: نیروی نوجوان و جوانی سرشار و لبریز است و توانایی‌های جسمی و ذهنی شکوفا می‌شود، بنابراین حس آزادی، توانایی بالاتر ذهنی، آرمان گرایی، ایده آل نگری، ریسک پذیری الگوپذیری، شجاعت در اقدام، قانع نبودن به آنچه است و تلاش برای اقدام‌های جدید زنجیره‌ و سلسله طبیعی است که در نوجوانان پدیدار می‌شود.

وی در بخشی سخنان یادآور شد: این ویژگی‌ها را باید شناخت، اگر این ویژگی‌ها در مسیر درست قرار گرفت به مرحله‌ای می رسد که خداوند در برابر ملائکه به این جوان مباهات می‌کند.

انتهای پیام / 113 
 


کد مطلب: 109393

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/109393/امام-جمعه-قم-مربیان-والدین-باید-ویژگی-های-نوجوانان-جوانان-آشنا-باشند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir