قم نيوز : امام جمعه قم با تاکید بر اینکه مربیان و والدین باید با ویژگی‌های نسل نوجوان و جوان آشنا باشند، گفت: اگر با این ویژگی‌های آشنا نباشیم اقدامات تربیتی راه به جایی نمی‌برد.
امام جمعه قم: مربیان و والدین باید با ویژگی‌های نوجوانان و جوانان آشنا باشند.
امام جمعه قم: مربیان و والدین باید با ویژگی‌های نوجوانان و جوانان آشنا باشند.
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر در رابطه با اصول و قواعد تربیت فرزندان خاطرنشان کرد: آشنایی با ویژگی‌های نوجوانان و جوانان از جمله لازمه‌های تعامل با نوجوانان و جوانان است.

وی ادامه افزود: در این زمینه آشنایی با ویژگی‌های عمومی، فردی و ویژگی مرحله سنی که فرد در آن قرار دارد، اهمیت بسیاری دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: با انتقال انسان از مرحله‌ای به مرحله‌ای دیگر تفاوت‌هایی پیدا می‌شود و قواعد و ویژگی‌هایی ظهور و بروز می‌کند که باید آن‌ها را شناخت و بدون شناخت آن‌ها نمی‌توان در تربیت و تعامل موفق بود.

امام جمعه قم اظهار کرد: کودکی که کمتر از ۱۰ سال سن دارد، دریافت کننده و گیرنده است و کنش‌گری مستقل ندارد و در آغاز راه است و به شکوفایی‌های استعدادی و استقلال خواهی نرسیده است، اما با ورود به نوجوانی انواع ویژگی‌ها در او پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از این ویژگی‌ها فیزیکی و جسمی هستند که طبیعت رشد است.

خطیب قم گفت: این طبیعت رشد ذاتی به تعامل او به خانواده، جامعه، خانواده، محیط و فضاهای اجتماعی ضمیمه می‌شود و موجب پیدایش سلسله ویژگی‌هایی می‌شود که کار را در تعامل و تربیت سخت‌تر می‌کند.

اعرافی افزود: این ویژگی‌ها هم در تجربه ما قابل شناسایی است، هم در علوم جدید به آن توجه شده و هم در آیه‌ها و روایت‌ها وجود دارد، در آثار پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) صدها روایت و خبر در باب جوانی و نحوه تعامل با جوان وارد شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه گذر از گیرنده بودن به کنش‌گری است اضافه کرد: فرد در مرحله کودکی گیرنده است و اما در نوجوانی شکوفا می‌شود و به‌تدریج به سمت این می‌رود که بداند و انتخاب کند. اگر فرد در کودکی پذیرای تربیت بود در نوجوانای انتخاب می‌کند.

وی گفت: نیروی نوجوان و جوانی سرشار و لبریز است و توانایی‌های جسمی و ذهنی شکوفا می‌شود، بنابراین حس آزادی، توانایی بالاتر ذهنی، آرمان گرایی، ایده آل نگری، ریسک پذیری الگوپذیری، شجاعت در اقدام، قانع نبودن به آنچه است و تلاش برای اقدام‌های جدید زنجیره‌ و سلسله طبیعی است که در نوجوانان پدیدار می‌شود.

وی در بخشی سخنان یادآور شد: این ویژگی‌ها را باید شناخت، اگر این ویژگی‌ها در مسیر درست قرار گرفت به مرحله‌ای می رسد که خداوند در برابر ملائکه به این جوان مباهات می‌کند.

انتهای پیام / 113 
 
https://qomnews.ir/vdccooqs12bqx18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما