يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب : 92411

بررسی ریشه ای مسائل و مشکلات نظام در مرکز پژوهشی مبنا

قم نيوز : رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: در این مرکز پژوهشی به صورت ریشه ای مسائل و مشکلات نظام بررسی و به آن پاسخ داده می شود.
بررسی ریشه ای مسائل و مشکلات نظام در مرکز پژوهشی مبنا/ پیشنهاد تاسیس وزارت خانواده
بررسی ریشه ای مسائل و مشکلات نظام در مرکز پژوهشی مبنا/ پیشنهاد تاسیس وزارت خانواده
به گزارش قم نیوز محمد تقی دشتی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن حضرت خدیجه کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) برگزار شد، به شرایط فرهنگی، اقتصادی ودینی کشور اشاره و اظهار کرد: وضعیت کنونی کشور به گونه ای است که همه باید در مسائل به یکدیگر کمک کنیم و در این راستا می توان اذعان کرد که همه ما ناقدان خوبی هستیم ولی برای اینکه مسئله ای را حل بکنیم همتی صورت نمی گیرد و همین موجب می شود سیاه نمایی هایی هم صورت بگیرد.

وی با اشاره به اهداف مرکز پژوهشی مبنا بیان کرد: این مرکز قصد ندارد که وجوه منفی را باز کند بلکه نسبت به حل مسائل در کشور اراده کرده است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا ادامه داد: مسئله پژوهش در کشور ما مسئله طبیبی است که طب آن برای مردم بومی خود کاربردی ندارد که در این راستا می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که مسائل کشور ما پژوهش محور نیست و عمده پژوهش های ما موضوع محور و غیر مسئله محور است.

وی با اشاره به نقل قولی از رهبر معظم انقلاب گفت: نهاد پژوهش به نهاد صنعت و نهاد اجرا متصل نیست و پژوهش برای خودش پژوهش می کند و اجرا کار خود را انجام می دهد که این موضوع مانند بدون چراغ حرکت کردن موتور محرک کشور است.

دشتی با تاکید براینکه از دیگر ایراداتی که در مسئله پژوهش وجود دارد عدم اولویت بندی های شایسته است، بیان کرد: گاهی کشور درگیر مسائلی است که حوزه و دانشگاه مسائل دیگری را در اولویت پژوهش قرار دادند.

وی با عنوان اینکه برخی پژوهش ها بومی نیست، تصریح کرد: تک بعدی بودن پژوهش ها و روش ها از دیگر مشکلات پژوهش ها به شمار می رود و در واقع از یک بُعد مسائل را دیدن موجب می شود نسخه های ناقصی برای حل مسائل کشور پیچیده شود و مسائل حل نمی شود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا اضافه کرد: روش های کهنه و قالبی که در قرون گذشته مورد پیگیری قرار می گرفته در پژوهش های امروزی در حال اجرا است که این مسئله شایسته و زیبنده کشوری مانند ایران نیست.

وی همچنین تکرار مکررات و موازی کاری ها را از دیگر مشکلات پژوهش در کشور ذکر کرد و گفت: پراکنده کاری ها موجب می شود رو به جلو حرکت نکنیم.

دشتی با اشاره به فعالیت های مرکز پژوهشی مبنا بیان کرد: این مرکز در حوزه دین، فرهنگ دینی و نهادهای دینی به پژوهش اهتمام دارد و در سه گروه پژوهشی با رسالت های مختلف به برنامه های راهبردی اهتمام دارد.

وی با اشاره به وجه تمایز مرکزپژوهشی مبنا در خصوص حوزه پژوهش با سایر مراکز پژوهشی بیان کرد: مرکز پژوهشی مبنا یک مرکز پژوهشی آسیب شناس و مسئله شناس در حوزه دینی فرهنگی است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا ادامه داد: بیش از صدها مسئله دینی و فرهنگی که شناسایی و پژوهش شده در قالب پژوهش نامه افق مکث 40 مورد منتشر شده و یا در دست انتشار است. این پروژه یک پروژه بسیار شاخص است که از مسئله شروع شده و به حل مسئله ختم می شود.

وی با بیان اینکه تخصص ویژه در نظام واره کردن مسائل از ویژگی های پژوهش در این مرکز پژوهشی است، عنوان کرد: یکی از کاربردهای نظام واره سازی در پژوهش این است که رابطه مسائل را با هم کشف کرده و تاثیر و تاثر آن را با هم بررسی می کند.

دشتی از یک کار تیمی بزرگ در قالب پژوهش نظام واره ای  برای نهادهای عالی نظام خبر داد و گفت: در ابتدا هزار و 200 مسئله فرهنگی دینی وجود داشت که این تعداد به 100 مسئله عینی جامعه رسید و سپس 40 مسئله میانی شناسایی و به 22 مسئله اصلی رسانده شد و 9 مسئله ریشه ای کشف شد.

وی به سامان رساندن نتایج پژوهش ها را از دیگر اقدامات این مرکز پژوهشی ذکر کرد و گفت: ما ادعا کردیم هرنهادی که مسئله ای را مطرح کند در این مرکز نسبت به حل و فسخ آن مسئله به صورت ریشه ای اقدام می کنیم.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا اضافه کرد: انتقال از فقه فردی به فقه اجتماعی از دیگر تفاوت های این مرکز با سایر مراکز است و این اقدام باید به گفتمان قالب تبدیل شود.

وی اضافه کرد: مرکز پژوهشی مبنا قصد دارد به عنوان یک پژوهشکده در طراز اسلامی در حل مسائل نظام کمک کند و در این راستا در کرانه های عالی نظام حرکت و پژوهش دارد و وارد مسائل جناحی و گروهی نمی شود.

دشتی خاطرنشان کرد: یک محصولی را به صورت کارآمد در سند تحول اجتماعی قم تهیه کردیم و دولت این سند را تصویب و 40 میلیارد تومان برای اجرای آن بودجه داد.

وی همچنین اضافه کرد: پیشنهاد تاسیس وزارت خانواده را مطرح کردیم زیرا که هیج نهادی متولی خانواده نیست و تازمانی که یک نهاد به صورت جامع متولی خانواده نشود مشکلات برطرف نمی شود و نهاد خانواده مهمترین مسئله اجتماع است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgqt9y.ak9xq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما