کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش ضریب حفاظتی در مناطق بیابانی قم با مشارکت بخش خصوصی

خبرگزاری فارس , 20 شهريور 1400 ساعت 14:24

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به برنامه‌های طرح «۳ در ۱۴ در ۱۴۰۰» گفت: با اجرای این طرح با مشارکت بخش خصوصی و مردم ضریب حفاظتی در مناطق خشک و بیابانی، افزایش خواهد یافت.


به گزارش قم نیوز مرتضی داوودی اظهار کرد: ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان‌ها، بر اساس سیاست‌ها و ضوابط اجرایی مدیریت مناطق بیابانی، باید بتوانند در مناطق خشک و بیابانی مدیریت بهتری در جهت توسعه طرح‌های بیابان‌زدایی داشته باشند و از مشارکت بخش خصوصی، مردم و سایر بخش‌ها در این راستا استفاده کنند تا بتوانند ضریب حفاظتی را در مناطق افزایش دهند‌.

وی اضافه کرد: این سیاست‌ها به دنبال بسترسازی برای آغاز یک حرکت مشارکتی در مناطق بیابانی است و افزایش همکاری‌ها را دنبال می‌کند چراکه با توجه به شرایط حاضر کشور و کمبودهایی که در حوزه اعتباری وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که همیشه نمی‌توان برای نگهداری و احیا هزینه کرد بلکه بهترین راه این است که ظرفیت‌های موجود را فعال کرد و از بهره‌برداران و مردم محلی بهره‌مند شد.

داوودی عنوان کرد: بر اساس این دستورالعمل هدف این است که ضمن مدیریت و توسعه عرصه‌های احیا شده و مهار کانون‌های بحرانی که در کشور وجود دارد، زمینه هماهنگی برای توسعه مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش‌های غیر دولتی در امر احیای و بهره‌برداری پایدار از عرصه‌های بیابانی و مقابله با پدیده بیابان‌زایی بیش از پیش فراهم شود.

وی با اشاره به ابلاغ این سیاست‌ها در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: یک برنامه اجرایی در این راستا به ادارات کل‌ ارسال شده است که با عنوان ۳ در ۱۴ در ۱۴۰۰ از آن نامبرده می‌شود و ۳ محور اصلی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

داوودی از اختصاص ۹۵۰ هکتار از مساحت بیابانی استان قم به این طرح یاد کرد و گفت: ۱۷۸ هزار هکتار مناطق بیابانی در استان قم داریم که باید برای این مساحت راهکار و چاره‌ای درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به شناسایی ظرفیت‌ها و همچنین موانع اجرای این طرح در قم ادامه داد: سیاست‌ها و ضوابط مدیریت مناطق بیابانی به سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت تقسیم‌بندی شده است که در بخش کشاورزی می‌توان به چرای دام، شترداری، توسعه گیاهان دارویی و  زراعت چوب، در بخش خدمات می‌توان به اقامت‌های گردشگری، بوم‌گردی و قرق بیابانی و در بخش صنعت می‌توان به انرژی‌های نو و رسوبات بادی اشاره کنیم.

داوودی گفت: در این راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با محوریت اداره امور بیابان و دفتر آموزش و ترویج قرار است اقداماتی را انجام دهد تا بتوانیم موانع را با استفاده از ظرفیت‌ها رفع کنیم و به اهداف خود در مناطق بیابانی برسیم‌.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 99686

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/99686/افزایش-ضریب-حفاظتی-مناطق-بیابانی-قم-مشارکت-بخش-خصوصی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir