شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 99686

افزایش ضریب حفاظتی در مناطق بیابانی قم با مشارکت بخش خصوصی

قم نيوز : معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به برنامه‌های طرح «۳ در ۱۴ در ۱۴۰۰» گفت: با اجرای این طرح با مشارکت بخش خصوصی و مردم ضریب حفاظتی در مناطق خشک و بیابانی، افزایش خواهد یافت.
افزایش ضریب حفاظتی در مناطق بیابانی قم با مشارکت بخش خصوصی
افزایش ضریب حفاظتی در مناطق بیابانی قم با مشارکت بخش خصوصی
به گزارش قم نیوز مرتضی داوودی اظهار کرد: ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان‌ها، بر اساس سیاست‌ها و ضوابط اجرایی مدیریت مناطق بیابانی، باید بتوانند در مناطق خشک و بیابانی مدیریت بهتری در جهت توسعه طرح‌های بیابان‌زدایی داشته باشند و از مشارکت بخش خصوصی، مردم و سایر بخش‌ها در این راستا استفاده کنند تا بتوانند ضریب حفاظتی را در مناطق افزایش دهند‌.

وی اضافه کرد: این سیاست‌ها به دنبال بسترسازی برای آغاز یک حرکت مشارکتی در مناطق بیابانی است و افزایش همکاری‌ها را دنبال می‌کند چراکه با توجه به شرایط حاضر کشور و کمبودهایی که در حوزه اعتباری وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که همیشه نمی‌توان برای نگهداری و احیا هزینه کرد بلکه بهترین راه این است که ظرفیت‌های موجود را فعال کرد و از بهره‌برداران و مردم محلی بهره‌مند شد.

داوودی عنوان کرد: بر اساس این دستورالعمل هدف این است که ضمن مدیریت و توسعه عرصه‌های احیا شده و مهار کانون‌های بحرانی که در کشور وجود دارد، زمینه هماهنگی برای توسعه مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش‌های غیر دولتی در امر احیای و بهره‌برداری پایدار از عرصه‌های بیابانی و مقابله با پدیده بیابان‌زایی بیش از پیش فراهم شود.

وی با اشاره به ابلاغ این سیاست‌ها در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: یک برنامه اجرایی در این راستا به ادارات کل‌ ارسال شده است که با عنوان ۳ در ۱۴ در ۱۴۰۰ از آن نامبرده می‌شود و ۳ محور اصلی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

داوودی از اختصاص ۹۵۰ هکتار از مساحت بیابانی استان قم به این طرح یاد کرد و گفت: ۱۷۸ هزار هکتار مناطق بیابانی در استان قم داریم که باید برای این مساحت راهکار و چاره‌ای درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به شناسایی ظرفیت‌ها و همچنین موانع اجرای این طرح در قم ادامه داد: سیاست‌ها و ضوابط مدیریت مناطق بیابانی به سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت تقسیم‌بندی شده است که در بخش کشاورزی می‌توان به چرای دام، شترداری، توسعه گیاهان دارویی و  زراعت چوب، در بخش خدمات می‌توان به اقامت‌های گردشگری، بوم‌گردی و قرق بیابانی و در بخش صنعت می‌توان به انرژی‌های نو و رسوبات بادی اشاره کنیم.

داوودی گفت: در این راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با محوریت اداره امور بیابان و دفتر آموزش و ترویج قرار است اقداماتی را انجام دهد تا بتوانیم موانع را با استفاده از ظرفیت‌ها رفع کنیم و به اهداف خود در مناطق بیابانی برسیم‌.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdch--nw.23nw6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما