سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : 110415
معاون راه‌های روستایی قم:

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

قم نيوز : معاون فنی و راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قم با اشاره به حجم بالای تردد در برخی از محورهای راه‌های روستایی استان، گفت: در همین خصوص ارتقای ۶ راه روستایی به محور فرعی غیرشریانی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته‌است.
جاده های روستایی
جاده های روستایی
به گزارش قم نیوز،سیدمحمدرضا موسوی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در همین خصوص ارتقای ۶ راه روستایی به محورهای فرعی غیرشریانی برای افزایش عرض معبر و حریم در دستور کار قرار دارد که محورهای سه راهی باغیک به دستجرد، کهک به فردو، دستجرد به سلفچگان و قمرود به کوه سفید از مهمترین آن‌هاست.

وی با بیان اینکه راه‌های روستایی قم از عرض استاندارد ۶ مترمربع لازم برخوردار هستند، بیان داشت: مشکل عمده راه‌های روستایی استفاده مشترک ماشین آلات سنگین مربوط به معادن، مرغداری و سایر واحدهای صنعتی از این محورهای با ظرفیت اندک و غیرسازگار با نیازهای غیرروستاییان است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم خاطرنشان کرد: در همین خصوص ارتقای راه‌های روستایی پرتردد به محورهای غیرشریانی در دستور کار قرار دارد تا عبور و مرور ماشین آلات سنگین به این محورها خسارتی به زیرساخت‌های آن وارد نکند.

موسوی همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام شده در محور کوه سفید، ادامه داد: عملیات بهسازی این محور از سال گذشته تا محور قشلاق البرز و شش امامزاده انجام شده‌است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم با بیان اینکه طبق قوانین الزامی بر روشنایی محورهای روستایی وجود ندارد، گفت: روشنایی محورهای روستایی صرفا در مناطق مه گیر و گردنه‌های خطرناک الزام‌آور است.

وی همچنین بیان داشت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای راه روستایی استاندارد هستند و احداث راه جدید در این روستاها از طریق خیرین راه ساز دنبال می‌شود.

در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

طبق آخرین برآوردها، جمعیت قم یک‌میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است. جمعیت شهری استان یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcjvyeviuqevxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما