يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 75123
منبع : خبرگزاری فارس

«سزارین» مضرات بیشتر، منافع کمتر/بیمه‌ها سزارین‌های بی‌علت را پوشش ندهند

قم نيوز : برخی سزارین‌ها بدون هیچ ضرورت و دلیلی صورت می‌گیرد بنابراین لازم است حمایت بیمه‌ها از این نوع سزارین‌ها کاهش پیدا کند تا بدون دلیل این نوع زایمان را انتخاب نکنند.
به گزارش قم نیوز با احتساب 53.5 درصد زایمان‌ها به طور طبیعی در سال 96 باید هر سال یک درصد به این رقم اضافه شود، تا در سال 1400 شاهد انجام 57.5 درصد زایمان‌ها به روش طبیعی باشیم. این مصوبه برنامه ششم توسعه است.

مریم کارگر از جمله بانوانی است که پیش از بارداری تصمیم خود را مبنی بر انجام زایمان سزارین گرفته بود و می‌گفت فرزندم را به صورت سزارین به دنیا می‌آورم زیرا حتی از اسم زایمان طبیعی فراری است و می‌ترسد.

برخی از افراد که باردار هستند تمایل خود را به سزارین ابراز می‌‌دارند و حاضر هستند ریسک‌های سزارین را به جای درد چند ساعته زایمان طبیعی بپذیرند.

در این بین بانوان بارداری هستند که زایمان طبیعی را ترجیح می‌دهند و حتی برای دفعات بعدی نیز زایمان طبیعی انتخاب می‌کنند.

بسیاری از بانوان باردار تمایل به زایمان سزارین دارند زیرا از درد زایمان طبیعی می‌ترسند به همین دلیل از زایمان طبیعی دوری می‌کنند. 
شاخص‌های سزارین در مراکز غیر دولتی 66 درصد در سال 93، ، 65 درصد در سال 94، 70 درصد در سال 95، 69 درصد در سال گذشته و 68.8 درصد 9 ماهه نخست امسال بوده است.

آمار سزارین در مراکز دولتی 44 درصد در سال 93، 41 درصد در سال 94، 42 درصد در سال 95، 43 درصد در سال گذشته و 43 درصد در 9 ماهه سال 97 بوده است.


شاخص سزارین مراکز دولتی پایین‌تر است

مراکز دولتی میزان شاخص سزارین آنها نسبت به مراکز خصوصی پایین‌تر بوده است. شاخص میانگین سزارین در کل مراکز خصوصی و دولتی 51.9  در 9 ماهه سال 97 شده که با میزان تعیین شده برای سال 1400 فاصله وجود دارد.

کسانی که برای زایمان نخست به مراکز ارجاع و سزارین می‌شوند. درصد آنها در مراکز دولتی 33 درصد در سال 95، 35 درصد سال گذشته و 6 ماهه نخست امسال 37 درصد و در مراکز غیر دولتی و خصوصی 95 درصد سال 95 و 6 ماهه نخست سال گذشته 75 درصد و 6 ماهه نخست امسال 72 درصد بوده است.

منیره میرزایی، مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به یکی از علل افزایش سزارین در امسال گفت: مرکز ریفرال در قم تعریف شده که بر همین اساس حاملگی‌های پرخطر از استان‌ها و برخی از شهرهای اطراف به مرکز درمان فرقانی ارجاع می‌شود و این امر سبب افزایش آمار سزارین شده است.

وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه زایمان طبیعی گفت: اکثر مواقع با درخواست بیمار و فشاری که فرد باردار به متخصص زنان در زمینه تمایل به سزارین وارد می‌کند سزارین انجام می‌شود بنابراین اجرای برنامه‌های رسانه‌ای و پزشکی از طریق رادیو و تلویزیون برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم است تا معایب سزارین و مزایای زایمان طبیعی بیشتر بیان شود.


سزارین‌های بدون دلیل زیر پوشش بیمه قرار نگیرد

به گفته مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی قم اگر هر خانم بارداری در زمینه مزایای زایمان طبیعی اطلاع داشته باشد به طور معمول گرایش آنها به سمت سزارین کاهش پیدا می‌کند.

با برگزاری کلاس‌های آموزش زایمان‌های فیزیولوژیک و توضیح سیر زایمان از مدت‌ها قبل برای بانوان ترس و نگرانی آنها از زایمان طبیعی برطرف می‌شود بنابراین توصیه می‌شود که در این کلاس‌ها شرکت کنند.

وی از طرفی دیگر این انتظار را مطرح کرد که بیمه‌ها سزارین‌های بدون علت را پوشش ندهند تا هزینه آزاد برای بیمار حساب شود.

میرزایی معتقد است: در مرحله نخست لازم است درصد زایمان‌های سزارین بدون علت و بر اساس خواسته بیمار کاهش پیدا کند و به شاخص‌های استاندارد وزارت برسد البته همکاری متخصصان زنان و همکاران مامایی و فرهنگ‌سازی در جامعه کمک می‌کنند که این آمار کاهش پیدا کند.

به گفته وی برخی بانوان بار روانی و حمایت معنوی را مطرح می‌کنند مسئله دیگر فراهم کردن شرایطی است که مادر بتواند زایمان بدون درد داشته باشد. زایمان بدون درد تمایل بانوان باردار برای زایمان طبیعی را افزایش می‌دهد.


زایمان بدون درد مؤثر در انتخاب زایمان طبیعی

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان می‌کند: زایمان بدون درد در برخی از بیمارستان‌ها وجود دارد و انتظار داریم که به حد مطلوب و ایده‌آل برسد تا افراد به زایمان طبیعی گرایش پیدا کنند.

اکنون زایمان بدون درد در بیمارستان فرقانی انجام می‌شود ولی به حد مطلوب مورد نیاز به دلیل کمبود برخی از منابع، پرسنل و متخصص بیهوشی در همه ساعات شبانه‌روز نرسیده است. در بیمارستان ایزدی و بیمارستان شهدا در اکثر زمان‌ها زایمان بدون درد پوشش داده می‌شود.

 
ارائه آموزش پیش از بارداری

میرزایی معتقد است: پزشک بی‌مورد ترغیب به سزارین نمی‌کند و اکثر اطلاعات لازم را به مریض می‌‌دهد ولی زمانی این اطلاعات ارائه می‌شود که بیمار استرس دارد و نزدیک زایمان او است بنابراین چنین فرآیندی تأثیر لازم را ندارد.

وی می‌گوید: زمانی که خانمی هنوز باردار نشده یا اوایل بارداری او است و استرس‌های اواخر بارداری و دردها به سراغش نیامده در آن شرایط پذیرش برایش آسان‌تر است بنابراین برگزاری کلاس‌هایی در زمینه زایمان طبیعی در این زمان مؤثر است.

به گفته این متخصص زنان در طرح تحول سلامت زایمان طبیعی در مراکز دولتی رایگان است ولی زایمان سزارین هزینه دارد.

کسانی که بدون دلیل خواستار سزارین می‌شوند و برای نخستین زایمان در قالب سزارین دلیل پزشکی ندارند در اینگونه مواقع باید فرآیندی تعریف شود که هزینه به بیمار تحمیل شود که تشویقی برای کسانی است که زایمان طبیعی می‌کنند و برای کسانی که درخواست سزارین دارند بازدارنده است.

برخی بیمارستان‌های دولتی دارای سیستم ldr دارای اتاق جداگانه و خصوصی ویژه مادران باردار هستند که در طول زایمان مادر با ماما به اتاق وارد می‌شود و بسیاری اوقات شرایطی وجود دارد که امکان حضور همراه مادر نیز است که بیمارستان‌های ایزدی، شهدا و فرقانی از این نظر مشکلی ندارند.


خطرات سزارین

به گفته وی زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی عوارض بیشتری دارد و این عوارض می‌تواند مربوط به عوارض جراحی و آسیب‌ به اندام‌ها در حین عمل جراحی سزارین و احتمال خونریزی بالا، عفونت‌ها و آمبولی ریه باشد. در مجموع منافع سزارین از مضرات آن کمتر است.

اینگونه نیست که تنها بیان شود سزارین نباید انجام شود بلکه روش زایمانی است که باید به جا باشد و زمانی استفاده شود که پزشک تشخیص دهد زایمان سزارین به نفع بیمار است ولی بیشتر موارد که زایمان طبیعی بدون خطر می‌تواند صورت گیرد نباید نسبت به زایمان سزارین اقدام شود.

 
دید منفی بانوان منجر به زایمان سزارین می‌شود

دید منفی مادران نسبت به زایمان طبیعی منجر به سزارین می‌شود در حالی که اگر آگاه‌سازی صورت گیرد داوطلبانه برای زایمان طبیعی اقدام می‌کنند البته باید در نظر داشت سزارین به دلیل علت علمی و نظر متخصص زنان هیچ مشکلی ندارد.

نگرش‌ها زودتر از بارداری باید اصلاح شود و برای نسل آینده برنامه‌ریزی شود و در این زمینه تغییر فرهنگ و نگرش مردم لازم است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchxznq.23nmidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما