يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : 2462
زیباکلام در مناظره با سلیمی‌نمین:

نمی‌توان منکر احساسات ضداسرائیلی ملت‌های عرب شد

قم نيوز : قم نیوز: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه نمی‌توان منکر عواطف و احساسات ضداسرائیلی ملت‌های عرب شد گفت: البته انگیزه اصلی خیزش ملت‌ها آزادی و دموکراسی است.
نمی‌توان منکر احساسات ضداسرائیلی ملت‌های عرب شد
به گزارش قم نیوز، صادق زیباکلام در مناظره با عباس سلیمی‌نمین که با موضوع بیداری اسلامی شنبه شب در پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه حکومت دموکراسی باید دارای سه شرط باشد، اظهار کرد: شرط نخست این است که عزل و نصب در این حکومت به ‌دست مردم باشد، شرط دوم این است که قدرت در این حکومت بر مبنای قانون بوده و سومین شرط این است که مسئولان حکومت پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه خیزش ملت عرب بر سر این است که حق انتخاب آزاد داشته باشند، بیان کرد: ملت‌های مصر و تونس حق انتخاب نداشتند همانگونه که در برخی کشورهای دیگر عربی نیز این حق انتخاب برای مردم وجود ندارد.

استاد دانشگاه ادامه داد: در دوران انقلاب اسلامی شعار اصلی مردم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود ولی قطعا اگر ما در سال ۵۷ می‌بودیم می‌گفتیم که این مردم دموکراسی نمی‌خواهند بلکه حکومت اسلامی می‌خواهند.

وی افزود: ولی متاسفانه در میان راهپیمایی‌های هزاران نفری یک نفر پیدا نشد که به صورت غیر گزینشی به ۵۰۰ نفر بگوید که تعریفشان را از حکومت اسلامی بنویسند که متاسفانه در آن زمان این آزمایش صورت نگرفت.

زیباکلام با بیان اینکه ویژگی‌هایی که مردم آن زمان از حکومت اسلامی بر می‌شمردند، همان ویژگی‌هایی بود که رژیم پهلوی از آنان دریغ کرده بود، افزود: آنها می‌خواستند زندانیان سیاسی آزاد شوند.

وی افزود: کسانی که ‌علیه رژیم پهلوی به‌پا خاسته بودند بین حکومت اسلامی و خواسته‌های آزادی‌طلبانه هیچ تضادی نمی‌دیدند و آنچه که امروز در جهان عرب رخ داده است نیز در همین راستا شکل گرفته است.

زیبا‌کلام گفت: زمانی که اسلام‌گرایان در جهان عرب به پیروزی می‌رسند به آن معنا نیست که برخی‌ها قصد دارند اینگونه القا کنند که تحولات عربی برای آزادی بیان نیست و ملت‌ها می‌خواهند نظام سرمایه‌داری و آمریکا را براندازند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان منکر عواطف و احساسات ضد‌اسرائیلی ملت‌های عرب شد، بیان کرد: البته انگیزه اصلی خیزش ملت‌ها آزادی و دموکراسی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ جریان مهمی در مصر نگفته است که ما مثل ایران فکر می‌کنیم و یهودیان و اسرائیل را باید نابود کنیم، تصریح کرد: در ارتباط با دموکراسی آقای سلیمی‌نمین در جایگاهی نیست که من وارد بحث تئوریک با او شوم.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcf.vd0iw6dj0giaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما