يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : 25458

احساس حیا در انسان سبب ترک گناه می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله مصباح یزدی گفت: حیا احساسی است که به دلیل ظهور یک عیب در انسان یا انجام یک کار زشت از سوی انسان ظهور پیدا می کند، این احساس به کسی دست می دهد که گناه را زشت بداند.
احساس حیا در انسان سبب ترک گناه می‌شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در درس اخلاق ماه رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به صفات اهل آخرت اظهار کرد: یکی از صفات اهل آخرت این است که کم رو هستند، در روایات است که اگر انسان حیا نداشته باشد، ایمان ندارد، در روایتی دیگر گفته شده است که حیا و ایمان با هم توام هستند، اگر یکی شان از وجود انسان بیرون برود، دیگری هم از وجود او خارج می شود و در زندگی گذشتگان حیا یک صفت مطلوب بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم حیاء را یک چیز فطری در انسان دانست و افزود: اگر عیبی در وجود انسان است که قابل برطرف کردن باشد، انسان باید آن عیب را برطرف کند، انسان اگر جاهل است، باید جهل خود را با پرسیدن از بین ببرد، این که حیا در دین وجود ندارد، به این معنی است که انسان باید آن دسته از مسائل دینی را که نمی داند، از اهل دین بپرسد، این که انسان در رفع عیب خود تلاش نکند، حیا نیست، بلکه تنبلی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به رابطه حیا با دفاع گفت: این که انسان بلد نباشد از خودش دفاع کند یا حرف بزند، بد است، انسان نباید از دفاع کردن خجالت بکشد، بلکه دفاع کردن شجاعت است، برخی می گویند انسان های خجالتی و باحیا نمی توانند از خودشان دفاع کنند که این مطلب درست نیست، بلکه باید حیا در انسان تقویت شود تا انسان از خودش دفاع کند.

وی تصریح کرد: حیا بد نیست، بلکه هر چقدر حیا در انسان قوی تر باشد، انسان بیشتر در صدد تکامل برمی آید، انسان وقتی که گناهی از او سربزند، خجالت می کشد و سعی می کند که دیگر این گناه از او سر نزند و عیب خودش را برطرف کند.

آیت الله مصباح یزدی حیا را یک احساس دانست و افزود: حیا احساسی است که به دلیل ظهور یک عیب در انسان یا انجام یک کار زشت از سوی انسان ظهور پیدا می کند، این احساس به کسی دست می دهد که گناه را زشت بداند و علاقه نداشته باشد که دیگران از گناه او با خبر شوند و به دنبال ترک گناه و جبران آن باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مفهوم حیا خاطرنشان کرد: مفهوم حیا در ظرف اجتماع و بین انسان ها است و در گستره اسلامی دایره حیا خیلی وسیع است، اما امروز متاسفانه از نگاه برخی افراد حیا داشتن عیب حساب می شود، این در حالی است که حیا قرین با ایمان است، از افتخارات برخی افراد این است که خجالت داشتن را بد می دانند و به بچه هایشان خجالت نکشیدن را یاد می دهند که این سبب می شود نسل های بعدی بی شرم تر شوند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdjo0x.yt0kk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما