چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : 3154
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

دانشگاهیان علوم غربی را تصفیه کنند

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: دانشگاهیان در انتقال علوم به ویژه از غرب باید مراقب باشند که این علوم را به صورت تصفیه شده در دانشگاه‌ها ارائه کنند، چرا که غربی‌ها فرهنگ‌های غلط خود را نیز به آن می‌افزایند.
دانشگاهیان علوم غربی را تصفیه کنند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار کرد: هر چیزی حد کمال و تمام دارد و کمال و حد توکل بر خدا این است انسان یقین دارد که همه چیز به دست خداوند است.

وی با اشاره به اینکه همه قدرت‌ها در برابر قدرت خداوند متعال ناچیز هستند، عنوان کرد: امروز در مقابل چشم خود می‌بینیم که برخی قدرت‌ها امروز به ذلت بسیاری گرفتار شده و هرچه التماس می‌کنند، فایده‌ای ندارد.

این مرجع تقلید افزود: می‌گویند افکار عمومی دنیا را بر ضد شما بسیج کرده و محدویت‌ها و تحریم‌ها یکی پس از دیگری اعمال می‌شود ولی باید بدانیم که اگر به خداوند تکیه کنیم نباید از چیزی بترسیم.

وی با اشاره به حدیث دیگری گفت: یکی از مسائلی که دنیای امروز از آن رنج می‌برد ناراحتی‌ها و بیماری‌های عصبی است و بیشترین بیماران دنیا از بیماری عصبی رنج می‌برند.

‌مکارم‌شیرازی به وجود افسردگی‌ها، خودکشی‌ها و... را از جمله مشکلات ناشی از ناراحتی‌های عصبی عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از علت بروز این بیماری‌ها به دلیل فقدان ایمان است.

وی با اشاره به اینکه انسانی که ایمان دارد از آسایش و آرامش برخوردار است، تاکید کرد: سران دنیا را مشاهده می‌کنیم پس از اینکه چند ماه از قدرت کنار می‌روند همه بیمار می‌شوند، ولی علی(ع) ۲۵ سال با وجود اینکه خلافت حق ایشان بود خانه نشین شدند و این نتیجه ایمان است.

این مرجع تقلید به نام‌گذاری هفتم دی ماه روز مبارزه با بی سوادی از طرف امام راحل اشاره کرد و گفت: تازه انقلاب اسلامی به ثمر رسیده بود که امام دستور مبارزه با بی‌سوادی را صادر کردند و پس از پیروزی انقلاب در این مدت آمار بی‌سوادی کم شده است و هنوز مقداری بی‌سوادی وجود دارد که باید این مقدار هم ریشه کن شود.

وی با اشاره به اینکه فرزند بر پدر حقوق زیادی دارد و یکی از این حقوق آموزش و سواد است، افزود: در دین اسلام معلم و متعلم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و سواد، تعلیم و تعلم در اسلام عبادت به شمار می‌روند.

‌مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر سواد با ایمان همراه نباشد نتیجه معکوس خواهد داد، گفت: بمب‌های اتمی، میکروبی و شیمیایی توسط افراد باسواد ساخته می‌شود و اینها نتیجه سواد بدون ایمان است.

وی با اشاره به وضعیت قیام‌های مردم در اروپا و آمریکا اشاره ‌و اظهار ‌کرد: در غرب ۹۹ درصد مردم گرفتار فقر بوده و یک درصد از همه امکانات بهره مند هستند و اکثر باسوادها نیز در خدمت آن یک درصد هستند.

این مرجع تقلید به انتقال علوم روز به کشور اشاره و تصریح کرد: دانشگاهیان علوم و دانش‌های روز را به کشور منتقل می‌کنند و مشکلی نیست، چرا که علم وطن ندارد و حد و مرز نمی‌شناسد، ولی باید مراقب بود که این علوم را به صورت تصفیه شده در دانشگاه‌ها ارائه کنند چرا که غربی‌ها فرهنگ‌های غلط خود را نیز به آن می‌افزایند.

وی اضافه کرد: کتاب‌ها به ویژه در بخش علوم انسانی که با مسائل مذهبی سر و کار بیشتری دارد باید تصفیه شوند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.n8xbjh8ze9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما