دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : 34074
منبع : قم نگار
مدیرکل بهزیستی استان قم خبرداد:

پرداخت بیش از ۲۵۰میلیون ریال بابت کمک هزینه مشاوره ژنتیک به خانواده ها

قم نيوز : قم نگار: بیش از ۵۸۰۰ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی مراجعه کرده اند.
پرداخت بیش از ۲۵۰میلیون ریال بابت کمک هزینه مشاوره ژنتیک به خانواده ها
به گزارش قم نگار، دکتر رضا سلیقه گفت: از این تعداد پنج هزار و ۲۷۶ نفر به مراکز مشاوره خصوصی و بیش ۵۰۰نفر به مرکز دولتی مراجعه کرده اند.

مدیرکل بهزیستی قم افزود: مشاوره ژنتیک در موارد ازدواج فامیلی، بارداری در سن بالای ۳۵ سال، سابقه افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی، نابینایی، بیماریهای متابولیک، اختلالات عصبی عضلانی و نقائص مادرزادی توصیه می شود.

سلیقه در ادامه گفت: بیماری ژنتیکی در کشورها و مناطق مختلف تنوع گسترده ای داشته و در کشور ما نیز به علت ازدواج های فامیلی، معلولیت های ناشی از بیماری ژنتیکی، از شیوع بالایی برخوردار است.اغلب بیماری های ژنتیکی درمان ندارد و معلولیت و ناتوانی و رنجوری در تمام طول عمر فرد مبتلا، به همراه اوست.

مدیرکل بهزیستی افزود: در حوزه پیشگیری و مشاوره در سال‌های اخیر کشور پیشرفت‌های شگرفی را داشته است به طوری که با تشخیص به موقع و درمان به هنگام از بروز بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کرده‌ایم؛ تمامی دنیا در ۵۰ الی ۶۰ سال گذشته پیشرفت‌های بسیاری را در زمینه تشخیص بیماری‌های ژنتیکی داشته است که در این بین کشور ایران نیز سابقه ۱۵ تا ۲۰ ساله دارد.

وی، تصریح کرد: در حال حاضر تشخیص بیماری ژنتیکی وابستگی زیادی به مشاوره ژنتیک دارد به طوری که می‌توان با مشاوره ژنتیک به موقع از بروز بیماری‌های ژنتیکی از جمله معلولیت‌ها جلوگیری کرد.

سلیقه در خصوص خانواده‌های دارای فرزند معلول نیز عنوان کرد: هر خانواده‌ای که دارای فرزند معلول باشد گرفتاری‌های زیاد و مشکلات اجتماعی زیادی را در بخشهای مختلف خواهد داشت. به همین دلیل باید در جهت ارتقا و سلامت جامعه و پیشگیری از معلولیت‌ها از طریق مشاوره‌ها و آزمایشات ژنتیک اقدامات لازم را به عمل آوریم.

وی در خصوص زمان مشاوره ژنتیک گفت: مطالعات نشان داده که بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج می باشد، مشاوره ژنتیک نوعی مشاوره پزشکی در خصوص آگاهی دادن به خانواده جهت شناخت عوامل معلولیت زا و پیشگیری از آنها با هدف داشتن نسلی سالم در آینده است.

مدیرکل بهزیستی بیان کرد،جهت کمک به خانواده های نیازمند برای بروز از پیشگیری از معلولیتهای ژنتیکی برای انجام مشاوره ژنتیک بیش از ۲۵۰ میلیون ریال در شش ماه اول سال ۹۴ پرداخت شده است.

وی در پایان گفت: در استان قم شش مرکز مشاوره ژنتیک به صورت خصوصی و یک مرکز به صورت دولتی تحت نظارت اداره کل بهزیستی قم در حال فعالیت می باشند که هم استانی های عزیز می توانند با مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک از خدمات آنها بهره مند شوند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchkvnx.23nkqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما