جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : 35388
منبع : روابط عمومی شهرداری قم
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم مطرح کرد

بهره‌برداری از فاز نخست منوریل قم در افق یک ساله

قم نيوز : قم نگار: معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم از عملیاتی شدن و بهره برداری فاز نخست پروژه منوریل در دهه فجر سال ۱۳۹۵ خبر داد.
بهره‌برداری از فاز نخست منوریل قم در افق یک ساله
به گزارش قم نگار، علیرضا قاری قرآن با اعلام این خبر افزود: فاز اول پروژه منوریل در فاصله ۴.۸ کیلومتری از ایستگاه دپو تا ایستگاه شهید مطهری، با سه ایستگاه و دو واگن تا دهه فجر سال ۹۵ تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی پروژه منوریل را از دو منظر قرارداد و اجرا مورد بررسی قرار داد و گفت: قرارداد این پروژه که از سال ۸۸ در فاصله ۶.۸ کیلومتری از شمال شرق تا مصلی منعقد شده است،‌ زمان تکمیل خود را سپری کرده و پس از پیشرفت‌هایی بنا به دلایل مختلف در برخی بخش‌ها دچار توقف شده است.

قاری‌قرآن یکی از دلایل توقف پروژه منوریل را عدم اتفاق نظر برای اجرای طرح در مجموعه مدیریت شهری خواند و تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی نیاز به تجمیع نظریات و انجام سیاست‌گذاری مشترک بود که خوشبختانه پس از بررسی‌های مقدماتی و مطالعات فنی موفق به تدوین سه سناریو برای ادامه پروژه شدیم.

معاون شهردار قم افزود: شورای اسلامی شهر قم،‌ مصوبه‌ای به شهرداری ارائه کرده بود که در آن دستور تکمیل پروژه منوریل را داده بود ولی در آن ذکر شده بود که در خصوص عبور از مقابل حرم تدبیر کنید.

وی در خصوص تعهدات مالی پروژه خاطرنشان کرد: در پروژه منوریل،‌ چون دولت متعهد به پرداخت هزینه بود، مصوبه ریالی برای پرداخت پروژه وجود نداشت و آنچه در حمل و نقل ریلی باید هزینه می‌شد بیشتر شهرداری را نسبت به انجام هزینه در حوزه مترو در شهرداری متعهد کرده بود؛ در حالی که از نظر قانونی منوریل هم از پروژه‌های ریلی است.

قاری‌قرآن ادامه داد: با توجه به موافقت‌نامه دولت و شهرداری که سالانه مبادله می‌شود ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت مکلف به هزینه در پروژه‌های ریلی هستند اما در این پروژه منابع خاصی به صورت مجزا لحاظ نشده بود و به همین دلیل لازم بود مباحث هزینه‌ای باز تعریف و مصوبات اخذ شوند.

وی از تدوین و پیشنهاد سه سناریو برای ادامه پروژه منوریل خبر داد و گفت: در سناریوی اول، بحث تکمیل قرارداد در فاصله ۶.۸ کیلومتر به صورت ۱۰۰درصدی مطرح شد و در سناریوی دوم،‌ تکمیل پروژه در فاصله ۴.۸ کیلومتر از ایستگاه دپو تا ایستگاه شهید مطهری (نزدیک حرم مطهر) به طور کامل و در سناریوی سوم، تکمیل بخشی از پروژه در فاصله ۴.۸ کیلومتری با حداقل امکانات و پس از آن مشاهده بازتاب و تصمیم نهایی برای ادامه کار مطرح شد.

معاون شهردار قم‌ با اشاره به نشست مشترک با استاندار،‌ شهردار و رییس شورای اسلامی شهر قم در استانداری گفت: در این جلسه مصوب شد که پس از اخذ مصوبه از شورای شهر ۵۰ درصد هزینه را دولت و ۵۰ درصد را شهرداری به صورت تهاتری اعمال کند.

این مسئول با اشاره به اختلاف نظر اعضا در خصوص توقف،‌ تکمیل و یا فازبندی پروژه اظهار کرد: صورت جلسه مذکور به شورای شهر ارائه و جلسات کارشناسی برگزار شد و در نهایت منجر به مصوب شدن اجرای ۴.۷ کیلومتر شد.

قاری قرآن ادامه داد: با توجه به هزینه‌هایی که تا کنون برای این پروژه شده است‌ جمع آوری پروژه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان ضرر و زیان به همراه داشت که علاوه بر مسایل اجتماعی به هیچ عنوان توجیه نداشت و سناریوی فازبندی پروژه و تصمیم‌گیری بر اساس پیشرفت زمانی مورد تایید اعضا قرار گرفت.

وی افزود: مطابق با این سناریو فاز اول منوریل،‌ در فاصله ۴.۷ کیلومتری تا قبل از حرم مطهر با حداقل امکانات و منابع ریالی انجام می‌شود و مقرر شد شهرداری تا سقف ۵۰۰میلیارد ریال به صورت تهاتری و دولت نیز مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال هزینه کند و فاز اول پروژه با دو واگن و روی یک خط مسیر با سه ایستگاه بهره‌برداری شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcg7w9w.ak9n74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما