چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : 37947
منبع : روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبر داد

انجام خدمات جلوگیری از پوسیدگی دندان برای 8 میلیون کودک دبستانی/ایجاد 2800 پایگاه خدمات دندانپزشکی در کشور تا پایان سال

قم نيوز : قم نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه داریم تا پایان سال 2 هزار و 800 پایگاه خدمات دندانپزشکی در کشور ایجاد کنیم که با این کار، سطح خدمات دولتی در این بخش به 25 درصد افزایش پیدا می‌کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در قم، اردیبهشت 1395
وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در قم، اردیبهشت 1395
به گزارش قم نیوز، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی که عصر امروز، 1 اردیبهشت 1395 و به مناسبت هفته سلامت در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح نوآوران سلامت در کشور، اظهار کرد: طرح نوآوران سلامت، حرکت خیری است که نزدیک به ده سال است در کشور شروع شده و ظرفیت‌های قابل توجهی را در بخش سلامت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به حجم بالای اقدامات خیران در کشور و لزوم اطلاع‌رسانی و تبلیغ در خصوص این اقدامات تصریح کرد: الآن بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت توسط خیران هزینه شده که برای گسترش این خدمات باید خیران به مردم معرفی شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حاشیه نشینی را یکی از مشکلات جدی جوامع در حال توسعه عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور به ازای هر 3 هزار نفری که در حاشیه شهرها ساکن هستند یک مراقب سلامت امور مرتبط با ثبت علائم و بیماری‌ها را انجام می‌دهد اما هنوز در بخش ارائه خدمات درمانی در این بخش‌ها ناتوان هستیم.

این مسئول با بیان اینکه با گسترش شهرها ارائه خدمت برای حاشیه‌نشین‌ها سخت‌تر شده و واحدهای سیار در این زمینه می‌توانند بسیار اثرگذار باشند، افزود: واحدهای سیار خدمات مطلوبی در حوزه دندانپزشکی ارائه می‌کنند و امیدواریم بتوانیم این خدمات را در بخش تشخیصی سرطان نیز گسترش دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به هزینه‌های بالای دندانپزشکی در کشور، گفت: در طول 50 سال گذشته در بخش دولتی زیرساختی در حوزه دندانپزشکی ایجاد نشده، در حالی که در پزشکی 80 درصد بیمارانی که نیاز به عمل جراحی و خدمات درمانی دارند در بیمارستان‌های دولتی خدمات‌رسانی می‌شوند اما در دندانپزشکی زیرساختی نداریم و دولت اقدامی در این زمینه نداشته است، بنابراین خدمات دولتی در این بخش حدود هفت درصد بوده و مابقی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با شرایط فعلی مردم یا باید با دندان غیرسالم زندگی کنند یا به مراکز خصوصی مراجعه کنند که در این مراکز نیز با توجه به هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری، قیمت تمام‌شده برای مردم بالاتر خواهد بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر ضرورت توسعه خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی، از ایجاد 2 هزار و 800 پایگاه خدمات دندانپزشکی تا پایان سال خبر داد و افزود: ایجاد این تعداد پایگاه دندانپزشکی در کشور تا پایان سال کار بسیار سختی است اما با مدیریت جهادی مدیران دانشگاه‌ها این کار امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اذعان کرد: اگر این اقدام تا پایان سال در کشور اجرایی شود، خدمات دولتی در بخش دندانپزشکی به 25 درصد می‌رسد و از این طریق می‌توان قیمت‌ها را نیز کنترل کرد.

قاضی‌زاده هاشمی توجه به پیشگیری در حوزه دندانپزشکی را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای حدود 8 میلیون نفر از کودکان دبستانی اقدامات جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام شده که تا دوره دبیرستان ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسئله پسماند یکی از مشکلات جدی کشور است که منحصر به پسماندهای بیمارستانی نیست، افزود: رفع مشکلات و معضلات مربوط به حوزه پسماند نیازمند همکاری و مشارکت ویژه شهرداری‌ها است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: شهرداری از مردم عوارض و هزینه‌های مختلف دریافت می‌کنند و باید این درآمدها را در شهر و برای خدمات‌رسانی به مردم هزینه کنند.

وی با تأکید بر اینکه مردم و شهرداری‌ها باید برای رفع مشکل پسماندها هزینه کنند، ادامه داد: در برخی استان‌ها پنج برابر رقم تمام‌شده پسماندهای بیمارستانی هزینه کردیم اما هنوز هم با روند قبلی برای جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی اقدام می‌شود، در حالی که قرار بر این بوده که زباله‌سوز راه‌اندازی شود و سیستم حمل و نقل زباله‌ها تغییر کند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه کار وزارت بهداشت تأمین زیرساخت جمع‌آوری و دفع زباله نیست بلکه این مجموعه خود مطالبه گر تأمین سلامت مردم در نحوه جمع‌آوری و دفع پسماندها است، خاطرنشان کرد: اگر همکاری شهرداری‌ها با بخش خصوصی را شاهد باشیم با همین هزینه فعلی که دولت برای جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی انجام می‌دهد، جمع‌آوری و دفع به صورت رقابتی توسط بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 105
https://qomnews.ir/vdcjahet.uqeaxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما