پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 44614
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد

جشنواره‌های «علامه حلی» و «کتاب سال» دو بال حرکت پژوهشی در حوزه

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: جشنواره علامه حلی(ره) در کنار جشنواره کتاب سال حوزه، دو بال برای حرکت‌های تحقیقی و پژوهشی حوزه و تشویق و ترغیب طلاب به شمار می‌رود.
جشنواره‌های «علامه حلی» و «کتاب سال» دو بال حرکت پژوهشی در حوزه
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) ضمن تبریک میلاد نبی اکرم اسلام(ص) و گرامیداشت هفته پژوهش، به تبیین جلوه‌های شخصیتی حضرت محمد (ص) از دیدگاه نهج‌البلاغه و زبان حضرت علی(ع) اشاره و اظهار کرد: امام نخست شیعیان حضرت علی (ع) به دلیل ارتباط تنگاتنگ و انتصابی که با خاتم انبیا(ص) داشتند، بهترین کسی است که می‌تواند از سیره و سیمای آن حضرت سخن بگوید.

وی با بیان اینکه حدود 50 نقطه از نهج‌البلاغه به اوصاف شخصیتی حضرت محمد(ص) اختصاص دارد، تصریح کرد: در خطبه 194 و 72 این کتاب شریف، جلوه‌های خاصی از شخصیت ایشان معرفی شده است، به‌گونه‌ای که پیامبر را صبورترین شخص در برخورد با مشکلات و هجمه‌های سیاسی و اجتماعی معرفی می‌کند و ایشان در راه رسیدن به اهداف والایش ثابت‌قدم بوده و دست از تلاش برنداشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه علمیه در پرتو انقلاب اسلامی، گام‌های بلندی در تولید علم، آثار و اندیشه برداشته است، تصریح کرد: در این زمینه می‌توان فهرست بلند بالایی را برشمرد.

وی با تأکید بر اینکه برای قیاس وضعیت پژوهش در چند دهه اخیر باید کتاب قطور پژوهش را ورق زد، گفت: حوزه علمیه در زمینه پژوهش پیشرفت‌های بسیاری داشته و در این راه تجربه‌های فراوانی کسب کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آمار و ارقام‌ که در زمینهٔ آثار پژوهشی وجود دارد، نشان‌دهنده خیز پژوهشی و تولید فکر است که تعدد موضوعات، تنوع موضوعات و گوناگونی زبان‌های پژوهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه نسل جوان و اساتید گام‌های ارزشمندی را در قلمرو تولید علم برداشته‌اند، تصریح کرد: اکنون در زمانی به سر می‌بریم که طرح‌های تحقیقاتی، مراکز پژوهشی، ساختارهای پژوهشی، کتاب، آثار، رسانه‌های پژوهشی به‌صورت خاصی رشد کرده و به‌صورت متعدد در حوزه علمیه قم به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده حرکت سریع قطار تولید فکر است.

آیت‌الله اعرافی جشنواره کتاب سال حوزه را یکی از فصول درخشان حوزه علمیه در زمینهٔ پژوهش دانست و گفت: برگزاری 15 جشنواره در مجموعه حوزه‌های علمیه، نشان‌دهنده ظرفیت مناسبی از دانش و تحقیق است.

وی با بیان اینکه جشنواره‌ علامه حلی(ره) در کنار جشنواره‌ کتاب سال حوزه، دو بالی هستند که حرکت‌های تحقیقی و پژوهشی حوزه را ارزیابی و تشویق می‌کنند، گفت: در هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) شاهد تنوع رشته‌ای، تعامل مجموعه‌های متعدد حوزه، روند صعودی تولید کتاب، مقاله و پایان‌نامه، تنوع جنسیتی، حرکت روبه‌جلوی استان‌ها، شمول و تنوع موضوعی هستیم که درخشش و رشد پژوهش را در این دوره نشان می‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حرکت پژوهش در حوزه باید نظام‌مند و دارای نقشه جامع باشد بیان کرد: قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ شده ولی نباید به این میزان اکتفا کرد بلکه باید اقدامات تکمیلی آن را نیز انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه طلاب و پژوهشگران در سطوح عالی و دروس خارج باید به‌صورت نظام‌مندتر وارد این قلمرو شوند گفت: نزدیک به 40 هزار طلبه در این دو سطح  مشغول به تحصیل هستند که حدود 30 هزار نفر آنان مشمول شرکت در جشنواره علامه حلی(ره) می‌شوند.

اعرافی بر ضرورت قوی‌تر شدن زیرساخت‌های حوزه در تحقیق و پژوهش تاکید کرد و گفت: کتابخانه، بانک اطلاعاتی و شکل‌گیری شوراهای علمی و گروه‌های علمی و پژوهشی از مباحثی است که باید در مراکز و مدارس اقتدار بیشتری پیدا کند.

امام‌جمعه قم با بیان اینکه نباید به تحقیقات و پژوهش‌های موجود اکتفا کرد، اضافه کرد: باید از میان نسل جوان، پژوهشگران و محققانی مانند شهید صدر و شهید مطهری پرورش داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اینکه حوزه مهد و مولد انقلاب است، عنوان کرد: این انقلاب باید در دامن این حوزه رشد و پویایی پیدا کند که لازمه آن ترویج شاخصه‌های انقلابی است.

اعرافی خاطرنشان کرد: طلاب جوان باید به‌اندازه‌ای قدرت پژوهشی داشته باشند که خود را برای تحقق حوزه انقلابی و پاسخ به نیازهای امروز جامعه آماده کنند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci5qa5.t1a5z2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما