يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۱
کد مطلب : 48051
منبع : تراز نیوز

دو ویژگی مهم برای شناخت نامزد اصلح / چشمتان به فضل خدا باشد نه به یاری بیگانگان!

قم نيوز : قم نیوز: این تاسف آور است که برخی مسئولین بجای توکل به امدادهای الهی و استقامت و تکیه به اقتصاد مقاومتی، نگاهشان به یاری کشورهای خارجی و برخی دشمنان است!
دو ویژگی مهم برای شناخت نامزد اصلح / چشمتان به فضل خدا باشد نه به یاری بیگانگان!
به گزارش قم نیوز، ماجرای جنگ بدر از اتفاقات پر از درس برای مسلمین است. در چندین جای قرآن به این نبرد و آموزه های فراوان آن اشاره شده است. در آیه ۴۳ از سوره انفال خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «(اى پيامبر! به يادآور) زمانى كه خداوند، عدد آنان (دشمنان) را در خوابت، به تو اندك نشان داد و اگر (خداوند) آنان را (در ديد تو) زياد نشان مى‏داد، حتماً سست شده و قطعاً در كار جنگ نزاع كرده بوديد، ولى او (شما را از اين سستى و نزاع) سالم نگاه داشت، همانا خداوند به آنچه در سينه‏هاست آگاه است.»
اما هدف از بیان این یادآوری برای مسلمانان چیست؟ اين آيه در پى بيان الطاف و امدادهاى الهى نسبت به مسلمانان، از كم جلوه دادن كفّار در چشم آنان سخن مى گويد كه در چند مرحله انجام گرفت: يكى آنكه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آنان را در خواب، اندك ديد و نقل خواب براى مسلمانان، روحيّه‏ى آنان را بالا برد. ديگر آنكه مسلمانان را در ديد كفّار كم جلوه داد، تا آنان لشكر تازه نفس براى امداد، از مكّه درخواست نكنند كه در آيه‏ بعد مطرح مى شود. همین خواب بود که به فضل الهی دهان به دهان نقل ‏شد و كفّار را به وحشت افكند. اينها طرح خدا براى پيروزى مسلمين در جنگ بدر بود.
در آیه ۴۴ از سوره انفال می خوانیم:
«وَ إِذْ يُرِيكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ فِي أَعْيُنِكُمْ قَلِيلاً وَ يُقَلِّلُكُمْ فِي أَعْيُنِهِمْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ.»
«و (به ياد آوريد) زمانى كه چون با دشمن برخورد كرديد، خداوند دشمنان را در نظر شما كم جلوه داد (تا با جرأت حمله كنيد) و شما را نيز در ديدگاه آنان اندك نشان داد (تا از كفّار مكّه، كمك نخواهند). اين كار براى آن بود كه خداوند كارى را كه می بايست انجام شود، تحقّق بخشد. و (بدانند كه) همه کارها به خدا باز می گردد (و اراده او بر هر چيزى نافذ است).»
                                                                                                      ***
سه نکته:

* عنایت خدا در جنگ بدر
كفّار، چون مسلمانان را ديدند، آن چنان در نظرشان كم جلوه كرد كه گفتند: ما بردگان خود را مى فرستيم تا مسلمين را نابود كنند، ولى چون جنگ شروع شد، در هنگامه نبرد، مسلمانان را زياد و دو برابر ديدند و مرعوب شدند. این فضل و عنایت خدا بود که در نتیجه توکل و ایمان مسلمانان بدست آمد.


** روحیه جهادی و اقتصاد مقاومتی راهگشای مشکلات است
البته این را از یاد نبریم که مطابق متن آیه و اینکه مسلمانان را به جنگ ترغیب می نماید نتیجه می گیریم که تقديرهاى الهى، اراده را از انسان سلب نمى كند. بدین معنا که با وجود عنایت الهی باز خود مسلمانان تعیین کننده نتیجه نبرد بودند. این آیات خصوصا به مسئولین یادآوری می کند که پيروزى و موفقیت تنها به جمعيّت و نفرات نيست، بلكه عواملى همچون ايمان و روحيّه‏ جهادی و لطف و تقدير خداوند تعيين كننده است. این تاسف آور است که برخی مسئولین بجای توکل به امدادهای الهی و استقامت و تکیه به اقتصاد مقاومتی، نگاهشان به یاری کشورهای خارجی و برخی دشمنان است!


*** چشمتان به فضل خدا باشد نه به یاری بیگانگان!
در واقع خدا یادآوری می کند که اگر با مشکلی روبرو شدید بجای اینکه نگاهتان به دست بیگانگان و قدرت های استکباری باشد به فضل و عنایت خدا باشد. خداوندی که در بحرانی ترين شرايط، مؤمنان را حفظ می كند:
گر نگهدار من آنست كه من مى دانم
شيشه را در بغل سنگ نگه مى دارد
یکی از بهترین راه ها برای شناخت نامزدهای ریاست محترم جمهوری وجود همین دو روحیه استقامت و کار جهادی و توجه به اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchzvnk.23n6mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما