چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب : 54428
منبع : خبرگزاری مهر
در جلسه بنیاد قم پژوهی مطرح شد؛

قم به موزه عکس نیاز دارد/ جمع‌آوری ۴۰ هزار تصویر از رزمندگان

قم نيوز : قم نیوز: یکی از پیشکسوتان عکاسی در قم معتقد است شهر قم نیاز به یک مرکز پژوهش تصویری و بانک یا موزه عکس نیاز دارد.
قم به موزه عکس نیاز دارد/ جمع‌آوری ۴۰ هزار تصویر از رزمندگان
قم به موزه عکس نیاز دارد/ جمع‌آوری ۴۰ هزار تصویر از رزمندگان
به گزارش قم نیوز ابراهیم سلیمانی در جلسه شامگاه سه‌شنبه بنیاد قم پژوهی که با موضوع ضرورت پژوهش‌های تصویری در زمینه قم‌شناسی در مجتمع آموزشی عالی طلوع مهر برگزار شد، اظهار داشت: عکس بخش مهمی از اسناد تاریخی کشورمان را تشکیل می‌دهد و زندگی امروزه در ابعاد مختلف خود با عکس گره خورده است.

وی افزود: در تمام رسانه‌ها عکس نقشی بی بدیل دارد و حتی اگر عکس را از رسانه‌های مکتوب حذف کنیم دیگر توجهی به این رسانه‌ها نمی‌شود.

این استاد عکاسی اظهار داشت: تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر مملو است از تصاویر ارزشمندی که هر یک عکس به اندازه ده‌ها جلد کتاب مفاهیم را منتقل می‌کند.

سلیمانی افزود: به دلیل اهمیت عکس‌ها تاریخی و مستند در دنیا مراکزی برای نگهداری و آرشیو کردن این عکس‌ها ایجاد می‌شود که در قم از چنین مرکزی محروم هستیم.

این پیشکسوت عکاسی با بیان اینکه اولین کتاب مصوری که درباره قم چاپ شده بارگاه حضرت معصومه(س) است که مجموعه بسیار ارزشمندی است، تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محمد حسین رحمتی سه جلد کتاب مصور از تصاویر بسیار ارزشمند منتشر کرد.

وی افزود: «از مصاحبت آفتاب» که مربوط به حجله‌های شهدای دفاع مقدس بود یکی از کتاب‌هایی بود که ایشان منتشر کرد که در کشور این کار منحصر به فرد است. کتاب دیگری که رحمتی منتشر کرد به تصویرگری گچ‌بری و تزئینات امام‌زادگان قم پرداخته بود.

کتابی مربوط به مشاغل قدیم قم

سلیمانی ابراز داشت: «قم در آیینه میراث» کتابی بود که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قم منتشر شد و محمد جهان‌بخش مسئول تدوین این کتاب بود.

به گفته وی، بخش ویژه‌ای از این کتاب به مشاغل قدیم قم اختصاص داشت که تصاویر ارزشمندی در آن وجود دارد و از گنجینه‌های شخصی تمام هنرمندان برای تدوین آن استفاده شد.

وی افزود: پس از انتشار این کتاب، ضرورت تدوین یک آلبوم جامع از تمام تصاویر قم قدیم برای محافل تخصصی و هنری و دوستداران قم مشخص شد. گاهی هم مسئولان قم وقتی به سفرهای خارجی می‌رفتند، نقص وجود چنین کتابی برای هدیه دادن را حس می‌کردند.

این استاد عکاسی با بیان اینکه «کتاب قم قدیم» برای جبران خلأ وجود یک آلبوم عکس فاخر منتشر شد اظهار کرد: این کتاب تک رنگ است و فقط به انتشار تصاویر قدیم قم اختصاص پیدا کرد و همچنان حس می‌شد که آلبوم جامعی نیاز هست.

وی افزود: در مقطعی حوزه هنری قم اقدام به معرفی هنرمندان عکاس و آثارشان اقدام کرد که این هم در جای خود کار خوبی بود.

سلیمانی با اشاره به اینکه قم نیاز به یک مرکز جدی پژوهش تصویری نیاز دارد ابراز داشت: این نیاز در حوزه‌های مختلف از جمله تاریخ قم و دفاع مقدس و آثار انقلاب حس می‌شود.

وی افزود: مرکز جاهد برای پژوهش در حوزه دفاع مقدس در استان قم ایجاد شد و ۴۰ هزار عکس از اعزام رزمندگان، وداع شهدا و ... جمع‌آوری شد و این مرکز موفق نشد که این کتاب را چاپ کند.

آثار تصویری در حال مخدوش شدن و از بین رفتن است

این پیشکسوت عکاسی تأکید کرد: باید در این زمینه سرعت عمل داشته باشیم چرا که دائم این آثار تصویری مخدوش شده و از بین می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت مجموعه‌های شخصی افزود: در حال حاضر گنجینه‌های شخصی بسیار با ارزشی از تصاویر در دست افراد وجود دارد که اگر جمع‌آوری نشود، از بین خواهد رفت.

سلیمانی معتقد است اگر یک بنیاد عکس قم تأسیس شود، بانک عکسی بسیار ارزشمندتر و غنی‌تر از شهرهایی مانند تهران و شیراز در قم جمع‌آوری خواهد شد.

وی گفت: ما با جریانی در قم مواجه هستیم به نام حوزه علمیه که تاریخ بسیار ارزشمند و پرباری دارد و تصاویر بسیار ارزشمندی هم از آن وجود دارد که باید نسبت به جمع‌آوری آن اهتمام داشته باشیم.
انتهاي پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcc40qp.2bq0i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما