يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : 56256
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هيأت علمي جامعة الزهرا:

امام رضا(ع) هوشيار و آگاه به زمان بودند

قم نيوز : قم نیوز: عضو هيأت علمي جامعة الزهرا گفت: امام رضا(ع) هوشيار و آگاه به زمان بودند و روش مبارزاتي مطابق با زمان داشتند بنابراين بايد به جايگاه امامت توجه داشت و امام را الگو قرار داد.
امام رضا(ع) هوشيار و آگاه به زمان بودند
به گزارش قم نیوز معصومه ظهیری امروز در قم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع) با بیان اینکه ورود امام رضا(ع) به ایران بر اساس هجرت اجباری بود اظهار کرد: مأمون این اقدام را انجام داد تا امام را زیر نظر و در کنترل داشته باشد و مدینه را از وجود امام محروم و مراودات و ارتباطات امام را قطع کند بنابراین حکومت عباسی همه جانبه امام را در حصر قرار داده بود.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) بنا به دلایلی ولایتعهدی مأمون را پذیرفتند گفت: مأمون ادعا داشت که خلافت، جانشینی رسول خدا(ص) است و به نوعی با امامت مقابله می‌کرد. امام با پذیرفتن ولایتعهدی خواستند این پیام را ارائه دهند که امامت و خلافت یکی است بنابراین امام، حاکم نیز است و حکومت تشکیل می‌دهد.
عضو هیأت علمی جامعة الزهرا یادآور شد: به همین دلیل امام رضا(ع) مسئله جانشینی را پذیرفتند تا جریان حکومت و خلافت را با یکدیگر در جایگاه امام تثبیت کنند.
وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در این هجرت اجباری رابط‌های خود را در شهرها و سفرها ملاقات کردند و توطئه مأمون که می‌خواست ارتباطات ایشان قطع شود ناکام ماند و در سفر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به ایران این ارتباطات تقویت شد و امام رابط‌های جدیدی را در شهرهای مختلف انتخاب کردند.
ظهیری با بیان اینکه مأمون امام را در حصر قرار داده بود تا ایشان را از جایگاه حکومت جدا کند گفت: مأمون با این اقدام قصد داشت بیان کند وظیفه امام این است که پاسخگوی سؤالات شرعی و عبادی باشد البته مأمون مناظرات علمی نیز برای محکوم کردن امام برگزار می‌کرد ولی این مناظرات جایگاه امامت و به روز بودن علمی امام را ثابت می‌کرد.
وی با اشاره به پیام‌های حدیث سلسلة الذهب گفت: امام در این حدیث توحید را به مردم نشان دادند زیرا تنها راه بندگی، به خدا رسیدن، کمال و رشد برای هر جامعه‌ای اقتدار کلمه توحید است به طوری که اگر توحیدمحور باشید در امنیت قرار می‌گیرید و مسیر وصل به خدا و توحید امام است.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام نقطه ثقل، وحدت، اعتلا و گرد هم آمدن است و امام رضا(ع) جایگاه امامت و ولایت را تثبیت کردند.
وی با تأکید بر الگوبرداری از سیره امام رضا(ع) گفت: ایشان هوشیار و آگاه به زمان بودند و روش مبارزاتی مطابق با زمان داشتند بنابراین باید به جایگاه امامت توجه داشت و امام را الگو قرار داد.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcd9x0k.yt09k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما