چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 61137
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

پوشش گیاهی آینده زیستی را تعیین می کند

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی استان قم با انتقاداز روند کاهش پوشش گیاهی در کشور و جهان این روند باعث ایجاد گرمای کره زمین و مشکلات اقلیمی دانست.
پوشش گیاهی آینده زیستی را تعیین می کند
پوشش گیاهی آینده زیستی را تعیین می کند
به گزارش قم نیوز مهندس سجادی، امروز 15 اسفندماه در مراسم جشن  درختکاری که در شهرک مهدیه قم و به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت حفظ خاک گفت: بر اساس تحقیقات علمی در یک فضای جنگلی بین 500 تا 2هزار متر مکعب در هکتار جذب آب صورت می گیرد و یا برای نفوذ یک لیتر آب ناشی از بارندگی در یک فضای جنگی 7 دقیقه زمان می طلبد، ولی در یک زمین بکر بیابانی 4ساعت زمان نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری استان قم باین کرد: ارزش زیست محیطی یک درخت 200 برابر ارزش اقتصادی آن است و به همین خاطر نباید به خاطر مسایل مادی به درخت نگاه کنیم؛ پوشش گیاهی کارخانه ای عظیم است که زیست بوم انسان را تامین می کند و شکل و شدت و زمان بارندگی و تغییر فصول ناشی از گرمایش زمین است که کم شدن درختان در این زمینه کاملا موثر است.

سجادی اظهارکرد: یک هکتار درخت اکسیژن مورد نیاز10 نفر را تامین می کند؛ وقتی سرانه فضای سبز قم را با کشور وجهان می سنجیم می بینیم که این سرانه 60 درصد کشور و یک چهارم دنیا است.

وی گفت: در استان قم9 هزار محدوده ژنتیکی و جنگل های خدادادی داریم که 14 هزار هکتار در مناطق کویری جنگل های خودرو داریم و 1300 هکتار پارک های جنگی داریم که جمعا کمتر 35 هزار هکتار است که در قیاس با اراضی استان که در حال بیابانی شدن است عدد بسیار کمی است.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده در صورت اجرا شدن یک پروژه پخش سیلاب پتانسیل ایجاد 30 هزار هکتار پوشش جنگلی منطقه بیابانی در بخش مسیله امکان پذیر می شود؛ در این زمینه قطعا با تدبیر و با کمترین هزینه می توان به رشد بالایی در توسعه فضای سبز رسید.

سجادی اظهارکرد: با حمایت از مدیران استان هزار هکتار عرصه های بیابانی توسط بنیاد برکت به امر نهادکاری اختصاص داده شده است که کاشت درخت به سطحی بیش از 2400 هکتار می رسد که بی سابقه است و امیدواریم بااین رشد مناسب به ارقام بسیار خوبی در این زمینه برسیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchqzn-.23nzxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما