پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : 62871
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
پرفسور برایس بالمر:

برخلاف تبلیغات رسانه های غربی، ایران کشوری امن و آرام است/ عربستان مقصر اصلی در حمله به یمن است

قم نيوز : استاد دانشگاه واترلو کانادا گفت: هدف برخی از کشورها ایجاد تغییرات در خاورمیانه است. آنچه در رسانه ها در مورد یمن منتشر می شود می خواهد ایران را مقصر جلوه دهد در حالی که عربستان مقصر اصلی و عامل بمباران ها و جنایات است.
برخلاف تبلیغات رسانه های غربی، ایران کشوری امن و آرام است
برخلاف تبلیغات رسانه های غربی، ایران کشوری امن و آرام است
 به گزارش قم نیوز  دکتر برایس بالمر استاد دانشگاه واترلو کانادا عصر چهارشنبه در نشستی با موضوع «نقش معنویت دینی در تحقق صلح جهانی »که در مدرسه فقهی انوار طاها در قم برگزار شد با توضیح در خصوص کلیسای منونایت گفت: منظور از کلیسا، در این گفتگو مذهب است. کلیسای پروتستان از کلیسای کاتولیک جدا شده و کلیسای منونایت نیز از کلیسای پروتستان جدا شده است. دلیل جدایی این بود که در  گذشته، وقتی دین مسیحیت را می پذیرفتی به صورت طبیعی هم عضو حکومت و هم عضو کلیسا می شدی. نکته دوم که باعث انشقاق و جدایی کلیسای منونایت شد این بود که کلیسای منونایت به شدت به صلح معتقد است و اعضای آن در سربازی، فعالیت های نظامی و جنگ ها شرکت نمی کنند و ما معتقدیم که مذاهب مختلف باید بتوانند هم دیگر را تحمل کنند و حتی منافع اقتصادی را هم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

عضو گروه مذهب منونایت افزود: یکی از مواردی که باعث شد در کشور ایران و شهر قم حضور داشته باشم، به زلزلزله شمال ایران بازمی گردد. وقتی به صورت داوطلبانه برای خدمت رسانی، غذا و دارو به ایران آوردیم، بحث گفتگوی بین الادیانی مطرح شد و در ادامه ما دو نفر از دانشجویان مؤسسه امام خمینی(ره) را برای تحصیل در رشته فلسفه دین در دانشگاه کانادا دعوت کردیم و در ادامه شاهد مباحث بین الادیانی بین مسیحیان منونایت و مسلمانان شیعه بودیم که به صورت ادواری یک سال در ایران و سال دیگر در آمریکا یا کانادا برگزار شده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه ویلفرد لورید کانادا در مورد صلح بین الادیانی عنوان کرد:  هدف از گفتگو هرگز ایجاد تغییر مذهب نیست؛ بلکه هدف فهم بهتر از ادیان و از یکدیگر است. همچنان که از دین و مذهب خود اطلاعات داریم دوست داریم در مورد ادیان دیگر نیز اطلاعات درستی داشته باشیم و حرف های آنها را بشنویم. ممکن است شما این نظریه و دیدگاهای دیگران را قبول نداشته باشید و نپذیرید ولی ما باید در مورد ادیان دیگر اطلاعات کافی داشته و سایر ادیان را به درستی بفهمیم.

وی افزود: وقتی به مطالعه بین الادیان می پردازیم و هدف رسیدن و تقرب به خدا است، آن وقت به نقاط مشترک بسیاری بین ادیان  می رسیم.

این اندیشمند غربی ادامه داد: سه پل و شیوه برای گفتگوی موثر بین الادیانی قابل ترسیم است. نخست پل یا رهیافت عملی است که در این روش به صورت عملی وارد کشور مقصد می شویم با مسائل، دغدغه ها، آرزوها و مشکلات کشور میزبان آشنا می شویم و برای حل آنها در اقدامات انسان دوستانه و اخلاقیمی کوشیم و در نتیجه فضایی که در آن ارتباط بین الادیانی شکل می گیرد، دوستانه و ارتباط و حس انسان دوستانه و تعامل است.

پل دوم، معنویت و عرفان است، در این مسیر سعی می کنیم با شرکت در مراسم عبادی دیگر پیروان ادیان مانند طرف مقابل عبادت و حس معنوی او را درک کنیم، خدا شناسی او را تجربه نمائیم و قصد داریم بفهمیم دیگر ادیان چگونه خدا را می پرستند و این راهی برای نزدیک شدن به خدا است. بالمر گفت: پل سوم فلسفی- تاریخی است. این همان روشی است که ما هر ساله در گفتگوی شیعه منونایت انجام می دهیم. موضوعی انتخاب می شود و سخنرانی هایی از سوی مسلمانان و منویات ها برگزار می شود. یکی از موضوعاتی که تا کنون بحث کرده ایم عدالت و نیز جوان چالش های رسانه ای معاصر بوده است. در این گفتگوها میهمانانی هم شرکت می کنند و به بحث و گفتگو می پردازند. در نتیجه گفتگوهای دقیق و علمی مبتنی بر تاریخ، فلسفه و سنت دینی داریم.

این دانشمند مسیحی افزود: من از شهر واترلو در کانادا آمده ام که حدود نیم میلیون جمعیت دارد.40 سال پیش در این شهر ، 98 درصد سفید و 2 درصد رنگین پوست بودند. دراین شهر مسجدی برای مسلمانان و معبدی برای هندوها و بودائی ها نبود. اکنون بیش از 8 مسجد در این شهر برای شیعه و سنی وجود دارد. مرکزی برای شیعیان وجود دارد که گفته می شود اولین نماز جمعه کانادا در آنجا خوانده شده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه ویلفرد لوریر عنوان کرد: خیلی از مکاتب که وارد کانادا می شوند، ابتدا مشکلات، ترس و واهمه هایی از ناحیه سفید پوستان مستقر و میهمانان دارند. در سال 2001 بود که برای حل مسئله ناهنجاری های مهاجرین، فراخوانی دادیم، نمایندگان مذاهب و بومیان جمع شدند. این واقعه مصادف با 11 سپتامر بود. بعد از 11 ستپامپر مشکلاتی زیادی برای مسلمانان در جهان پیش آمد، اما ما تلاش کردیم که همدیگر را بفهمیم، بنابراین موضوعی برای گفت و گو انتخاب کردیم و 17سال این جلسات را برای از بین بردن مشکلات و ناهنجاری ها ادامه دادیم.

وی افزود: در جلسات مسائل مهمی از مذاهب و ادیان مختلف مانند چگونه عبادت کردن و ازدواج را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و هر کسی از منظرخود راه حلی ارائه می داد حدودا نیمی از مباحث در مورد حل مسائل اقتصادی مردم بود.

بالمر گفت: یکی از موضوعات، حرکت های تبشیری توسط برخی از فرقه های تندرو مسیحی بود گروه هایی مانند سلفی ها که منتخب خاصی از کتب مقدس را منتشر می کردند. ماگفتیم اگر می خواهید کتاب مقدس را در مدرسه های عمومی پخش کنید باید کتب سایر ادیان مانند قرآن هم پخش شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه ویلفرد لوریر عنوان کرد: ما برای خانواده های که به بیماری های صعب العلاج دارند، برنامه های ویژه ای داریم، این پروژه بین المذهبی وبین الملیتی است و طیف زیادی از مردم عضو آن هستند. اگر کسی چنین بیماری دارد یا عزیزی از دست داده است از لحاظ اجتماعی و روانشاسی به مشاوره نیاز دارد. ماتوانستیم آدمهای زیادی را تربیت کنیم که به صورت جهادی به خانه افراد بیمار بروند و به آنها درمورد برخورد بابیماری مشاوره و تعلیم دهند.

امروز پلیس از ما در مورد حساسیت برخورد با پیروان مذاهب اطلاعات و مشاوره می گیرد.

وی افزود: عموما مردم ایران از پلیس نمی ترسند، ولی در کانادا اینطور نیست و برخی افراد دوست ندارند پلیس را ببینند. رفتار پلیس بعد از مشاوره دادن در برخورد با مذاهب در حال تغییر کردن است. پلیس سعی می کند در مواجه با پیروان مذاهب کمتر خشونت کند.

بالمر گفت: ما تشکلی به عنوان جامعه بزرگ بین الادیانی راه اندازی کرده ایم که یکی از اهداف ما این است رفتار صحیح بین الادیانی را نُرم کنیم تا مذاهب مختلف همدیگر را تحریک نکنند و خشونت انجام ندهند ما هر سال مراسم افطار را در کلیسا اجرا می کنیم.

استاد دانشگاه ویلفرد لوریر عنوان کرد: وقتی برخی از اطرافیان من فهمیدند می خواهم ایران بیایم گفتند ایران کشوری خطرناک است و به من هشدار می دادند؛ ولی گفتم این طوری که شما می گویید نیست و حتی من دوستانی دارم که بعضی از آنها روحانی هستند.

بالمر گفت: در مورد یمن باید بگویم هدف برخی از کشورهای غربی این است خاورمیانه جدیدی به وجود بیاروند. آنچه در مورد یمن در رسانه ها منتشر می شود این است که ایران مقصر اصلی در یمن است ولی اینکه حوثی ها شیعه هستند نمی تواند دلیلی بر تحریک ایشان توسط ایران باشد.

 این اندیشمند مسیحی ادامه داد: صبح روزی را که عربستان به یمن حمله کرد به یاد دارم . من به دوستان در کانادا گفتم که چطور می توان از عربستان که مردم و کودکان را بمباران می کند حمایت کرد؟.

وی در پایان گفت: سلامت و خاطرات خوش من از سفر به ایران و دوستان خوبی که در این کشور پیدا کرده ام، پاسخ روشنی است به فضای مسموم رسانه ای علیه ایران.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcdfj09.yt0x56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما