سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 63100
منبع : خبرگزاری فارس

ورزش قم همچنان در مسیر سقوط/انصراف كريمه قم از ليگ‌هاي واليبال ايران

قم نيوز : باشگاه واليبال كريمه قم از كناره‌گيري خود از حضور در سه رده سني مسابقات فصل 1397 ليگ دسته اول واليبال باشگاه‌هاي كشور خبر داد.
ورزش قم همچنان در مسیر سقوط/انصراف كريمه قم از ليگ‌هاي واليبال ايران
ورزش قم همچنان در مسیر سقوط/انصراف كريمه قم از ليگ‌هاي واليبال ايران
به گزارش قم نیوز استان قم بیش از 60 تیم در رده باشگاهی دارد که در رشته‌های مختلف به فعالیت حرفه‌ای در لیگ‌ها و مسابقات قهرمانی کشور می‌پردازند، تیم‌هایی که هر ساله هم افتخارات خوب و ارزشمندی نصیب ورزش قم می‌کنند و هم البته با ناکامی‌هایی بعضا پر سر و صدا مواجه می‌شوند.

در جریان تیم‌داری و فعالیت حرفه‌ای تیم‌های باشگاهی قم در لیگ‌های کشور، چالش مسائل مالی هر ساله و همواره مطرح بوده و این موضوع هیچ سالی به شکل کامل برای هیچ یک از تیم‌های ورزشی قم به طور کامل برطرف نشده و حواشی متعددی را نیز به وجود آورده است.

هر ساله تیم‌های زیادی به چرخه تیم‌داری در ورزش قم وارد می‌شوند، برخی از آنها حامی مالی دارند و برخی دیگر به امید حمایت مسوولان قم وارد می‌شوند، اما کمتر پیش آمده که یک باشگاه یا تیم حرفه‌ای در ورزش قم چندین سال به صورت ثابت ماندگار شود و به فعالیت خود ادامه بدهد.

 

* تیم‌های حرفه‌ای ورزش قم همچنان اندر خم یک کوچه

نام‌های بزرگ و شاخصی همچون فراز، ارم‌کیش، ماهان‌تندیس، یاسین‌پیشرو، صبا، کیش‌ایر و چندین نام دیگر در دو دهه اخیر که ورزش حرفه‌ای بیشتر مورد توجه است به تیم‌داری در یکی از پرطرفدارترین رشته‌های توپی ورزش قم یعنی فوتسال وارد شده‌اند اما هنوز این رشته ورزشی در قم با نداشتن حامی مالی، نداشتن مدیریت صحیح و بسیاری مسائل دیگر دست به گریبان است، چنانکه تیم آتلیه‌طهران قم در آستانه فصل 1397 لیگ برتر فوتسال ایران با طرح حمایت نشدن از نظر مالی از لیگ برتر اعلام کناره‌گیری می‌کند و فوتسال همانند بسیاری تیم‌های حرفه‌ای ورزش قم همچنان اندر خم یک کوچه است.

 

* صبا سرمایه‌ای که تنها خاطره‌ای از آن باقی مانده

در رشته پرمخاطب فوتبال سرمایه بزرگی به نام صبا به دلیل عدم حمایت لازم از سوی متولیان و تصمیم‌گیرندگان آن، بعد از نزدیک به یک دهه کاملا از بین رفت، سرمایه‌ای که از نظر مالی حمایت نشد، مدیریت صحیح نداشت و به دلیل ورود به حواشی متعدد تنها خاطره‌ای از آن باقی مانده است.

در سایر رشته‌ها نیز ورزش قم با این مسائل دست به گریبان است، یکی از این رشته‌ها که اتفاقا باز هم یک رشته تیمی و توپی به شمار می‌رود، رشته والیبال است که چند سال قبل سرمایه بزرگی به نام سفیر را از دست داد و اکنون قدر سرمایه دیگری به نام کریمه را نمی‌داند.

بعد از اعلام تیم فوتسال آتلیه‌طهران قم مبنی بر کناره‌گیری از حضور در فصل جدید مسابقات لیگ برتر فوتسال باشگاه‌های کشور به دلیل مشکلات مالی، از دیگر باشگاه قمی حاضر در سطح اول ورزش ایران یعنی باشگاه والیبال کریمه قم نیز خبرهای کناره‌گیری از لیگ‌های والیبال کشور به گوش می‌رسد.

کریمه که در چند سال اخیر تنها نماینده استان قم در مسابقات لیگ دسته اول والیبال باشگاه‌های کشور در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بوده، با طرح اینکه با مشکلات مالی مواجه است و توانایی تیم‌داری ندارد از لیگ دسته اول والیبال ایران کناره‌گیری می‌کند.

 با توجه به این موضوع با مدیر عامل باشگاه کریمه به گفت وگو نشستیم، کسی که همزمان مسوولیت سرمربیگری تیم والیبال بزرگسالان این باشگاه را نیز بر عهده دارد.
 

* آیا تصمیم شما برای کناره‌گیری از لیگ‌های والیبال کشور قطعی است یا خیر؟

بله ما مشکلات مالی فراوانی داریم، علاوه بر مشکلات مالی امکانات لازم را هم در اختیار نداریم.

البته بر خلاف تیم‌های دیگر برای رفع این مشکلات برنامه و راه حل داریم، فقط حیف که کسی به حرفمان گوش نمی‌دهد.

 

* اینکه برخی باشگاه‌ها بعد از آغاز فعالیت به مشکل می‌خورند از نظر شما چه دلیلی دارد؟

مشکل اساسی ورزش حرفه‌ای ایران این است که برای هزینه کردن برنامه داریم ولی برای درآمدزایی خیر.

همه تیم‌ها می‌خواهند حرفه‌ای هزینه کنند ولی آیا حرفه‌ای هم درآمدزایی می‌کنند؟ قطعا خیر!

ما اصول اولیه فعالیت در ورزش حرفه‌ای را هم نداریم، بنابراین اگر هم نتیجه بگیریم باید تعجب کرد، ولی ما برای درآمدزایی برنامه داریم.

 

* چه فعالیت‌های در والیبال انجام داده‌اید؟

از چهار سال قبل استعدادیابی در مدارس را شروع کردیم، در حال حاضر از نظر توانمندی بازیکن در شرایط خوبی هستیم زیرا نزدیک به ۱۰۰ بازیکن در رده‌های سنی مختلف با شرایط قدی و فیزیکی مناسب والیبال داریم.

* ظاهرا شما در کنار فعالیت حرفه‌ای ورزش فعالیت دیگری هم در راستای کمک به ورزش دارید؟

بله همزمان با کار حرفه‌ای در ورزش در زمینه اقتصادی نیز گام برداشتیم و تولیدی پوشاک ورزشی تاسیس کردیم.

به همین دلیل از نظر ظرفیت تولید پوشاک نیز با خرید دستگاه چاپ حرفه‌ای روی لباس در شرایط مناسبی هستیم و تلاش می‌کنیم روزی فرا برسد که آنقدر برند کریمه فراگیر شود که بتواند مستقلا هزینه‌های لازم برای اداره تیم حرفه‌ای والیبال را داشته باشد.

 

* با این شرایط آیا امسال هم در لیگ دسته اول والیبال شرکت می‌کند؟

جواب من این است که با تحقق پنج شرط شرکت می‌کنیم.

 

* چه جالب، شرایط کریمه قم برای حضور در لیگ‌های امسال چیست؟

نخستین شرط ما در اختیار قرار دادن سالن شهید رضائیان با قیمت پایه نه قیمت‌های نجومی است، دومین شرط ما راه‌اندازی کمپین خرید از پوشاک ورزشی کریمه است زیرا حداقل هیات‌های ورزشی و ادارات قم مکلف به خرید از تولیدی کریمه شوند قول می‌دهیم از لحاظ قیمت و کیفیت از محصولات مشابه بهتر باشیم.

سومین شرط ما پخش تمامی مسابقات تیم والیبال کریمه قم در لیگ دسته اول والیبال باشگاه‌های کشور به شکل زنده و بدون پرداخت هزینه است، ضمن اینکه چهارمین شرط ما رایزنی برای در اختیار گرفتن سهمیه حداقل ۱۰ بازیکن سرباز از طریق ارتباط با ارگان‌های نظامی است زیرا در اکثر استان‌ها از این ظرفیت استفاده می‌شود.

در اختیار قرار دادن ۲۰ تابلو تبلیغاتی به شکل رایگان در سطح شهر از سوی شهرداری دیگر نیاز و شرطی است که ما برای فعالیت امسال باشگاه کریمه قم در مسابقات لیگ‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان دسته اول باشگاه‌های کشور داریم.

 

* اگر این شرایط محقق نشود چه تصمیمی می‌گیرید؟

اگر مسوولان قم واقعا دلشان برای ورزش استان می‌سوزد بسم‌الله جلو بیایند، حرف ما این است که شما یک قدم بردارید ما جوان‌های استان ۱۰ قدم بر می‌داریم، اما اگر به قول قدیمی‌ها اما و اگر می‌آورند، فقط این را بدانند ما خسته بشو نیستیم، ادامه می‌دهیم، معتقدیم دیرتر می‌رسیم ولی بالاخره به نتیجه می‌رسیم ان‌شاءالله.

 

* اگر این شرایط شما محقق نشد آیا انصراف می‌دهید؟

موقتا بله انصراف می‌دهیم ولی نه به طور کلی، بلکه موقت تا در آینده بتوانم بدون کمک مسوولان امکانات و بودجه لازم برای اداره تیم را فراهم کنم.

===============

گفت‌وگو از رضا جعفری
===============

انتهای پیام / 138
https://qomnews.ir/vdcjyvem.uqetyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما