يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : 65272
منبع : خبرگزاری فارس

امير كاراته ركورددار قمي‌ها در بازي‌هاي آسيايي

قم نيوز : ستاره ملي‌پوش كاراته استان قم با قطعي شدن سومين حضور متوالي خود در بازي‌هاي آسيايي از اين نظر بين ورزشكاران قم ركوردار شد.
امير كاراته ركورددار قمي‌ها در بازي‌هاي آسيايي / مهدي‌زاده در فكر طلاي جاكارتا
امير كاراته ركورددار قمي‌ها در بازي‌هاي آسيايي / مهدي‌زاده در فكر طلاي جاكارتا
به گزارش قم نیوز ورزشکاری که در یک دهه اخیر همواره نماینده موفقی برای ورزش قم در میادین داخلی و برون‌مرزی بوده، مردی از رشته پرمدال کاراته است، رشته‌ای که سال‌های سال است برای ورزش قم افتخار آفرینی می‌کند و همچنان این روند ادامه دارد.

این قهرمان ارزنده و شاخص ورزش قم امیر مهدی‌زاده و چهره‌ای کاملا شناخته شده برای تمامی مخاطبان ورزش، حتی افراد غیر ورزشی است، ستاره‌ای که از نظر فنی و اخلاقی یک الگوی تمام عیار برای ورزشکاران و قهرمانان تمام رشته‌های ورزشی به شمار می‌رود.

 

* درخشش 4 طلای آسیا و جهان بر سینه قهرمان کاراته قم

صحبت از امیر مهدی‌زاده است، قهرمانی که در ویترین افتخارات خود انواع و اقسام موفقیت‌ها، مدال‌ها و قهرمانی‌ها را دارد و همچنان در اوج به دنبال رسیدن به قله‌های رفیع‌تر در عرصه قهرمانی است و امید اول ورزش قم برای رسیدن به مهمترین رخداد ورزشی جهان یعنی المپیک آینده نیز به شمار می‌رود.

مهدی‌زاده در ویترین افتخارات خود دو مدال طلای سال‌های 2012 و 2016 کاراته دنیا، برنز جهان در سال 2014، طلای آسیا در سال‌های 2015 و 2017، برنز آسیا در سال 2011، طلای دانشجویان جهان، طلای بازی‌های آسیایی 2014 کره جنوبی، نقره جام جهانی، طلای بازی‌های کشورهای اسلامی و چندین مدال دیگر از میادین بین‌المللی دارد.

 

* مهدی‌زاده در پی کسب نخستین سهمیه المپیکی ورزش قم

مهدی‌زاده با قطعی شدن حضور رشته کاراته در مهمترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک سال 2020، تمام انرژی و توان خود را به کار گرفته تا نخستین کاراته‌کایی باشد که فرصت رقابت در این رخداد شاخص دنیا را به دست می‌آورد، اتفاقی که اگر محقق شود ورزش قم را نیز برای نخستین‌بار به سهمیه المپیک می‌رساند.

 

* استارت طلایی مهدی‌زاده برای جمع‌آوری امتیازهای ورودی المپیک

اما ستاره کاراته قم برای رسیدن به این مهم باید همانند ورزشکاران سایر رشته‌ها در میادینی که امتیاز المپیک توزیع می‌شود برابر حریفان به میدان برود، راهی که مهدی‌زاده نخستین گام در این مسیر را از مسابقات پنجمین مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان سال 2018 بر داشت.

شاگرد شاخص سرمربی اسبق تیم ملی کاراته ایران یعنی غلامرضا دباغیان در این مرحله از رقابت‌های لیگ جهانی کاراته‌وان در شهر استانبول ترکیه تک تک حریفان مطرح خود با القاب و عناوین دهان پرکن را از پیش‌رو برداشت و به مقام قهرمانی و نشان طلا دست یافت تا 6 امتیاز از این تورنمنت معتبر در راه کسب سهمیه المپیک کسب کند.

 

* مقام چهارمی مهدی‌زاده در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌ژو

سال 2010 کاروان ورزشی ایران با 370 ورزشکار برای سیزدهمین بار حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کرد، بازی‌هایی که به میزبانی شهر گوانگ‌ژو کشور چین به انجام رسید و 284 ورزشکار در بخش مردان و 86 ملی‌پوش در قسمت بانوان برای ایران به میدان رفتند.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو چین، کاروان ورزشی ایران موفق به کسب تعداد 57 مدال شامل ۲۰ نشان طلا، ۱۲ نقره و 25 برنز شد تا برای نخستین‌بار در تمام ادوار حضور خود در این رخداد ورزشی در تعقیب قدرت‌های شرق قاره کهن نظیر چین، کره‌جنوبی و ژاپن این رتبه ارزشمند را کسب کند.

در این دوره که ورزشکاران ۳۱ رشته ورزشی نماینده ایران در رقابت با حریفان آسیایی بودند، یک کاراته‌کای جوان به نام امیر مهدی‌زاده در کنار محمدمحسن ربانی ورزشکار رشته پرش با نیزه به نمایندگی از استان قم با حریفان قدرتمند آسیایی به رقابت پرداختند ولی هیچ یک به مدال نرسیدند.

مهدی‌زاده در این دوره یکی از اعضای جوان و جویای‌نام تیم ملی کاراته بزرگسالان کشورمان به شمار می‌رفت و با وجود انگیزه بالایی که برای کسب مدال داشت و علیرغم نمایش خوبی که در تاتامی گوانگ‌ژو ارائه کرد اما در جدال برای کسب مدال طعم تلخ ناداوری را نیز چشید تا سرانجام به مقام چهارم دست یابد.

 

* مهدی‌زاده کاراته‌کای طلایی ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون

مهدی‌زاده چهار سال بعد در بازی‌های آسیایی 2014 به میزبانی شهر اینچئون کره‌جنوبی نیز با اثبات شایستگی‌های خود بار دیگر عضو تیم ملی کاراته ایران شد، فرصتی که مهدی‌زاده بعد از کسب مقام قهرمانی و نشان طلای پیکارهای سال 2012 کاراته قهرمانی جهان در پاریس فرانسه به دست آورد.

19 کاراته‌کا در وزن منهای 60 کیلوگرم بازی‌های آسیایی چهار سال قبل، رقیب کاراته‌کای ملی‌پوش استان قم بودند و مهدی‌زاده در تلاش برای کسب نخستین مدال طلا از هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در شهر اینچئون کره جنوبی، نخستین رقابت خود را برابر صفرعلی داولاتف از تاجیکستان برگزار کرد و با پیروزی هشت بر صفر از میدان خارج شد.

ستاره کاراته استان قم در دور دوم این پیکارها وانگ فی از کشور چین را با نتیجه 11 بر پنج شکست داد و به جمع چهار مبارز برتر این وزن رسید تا در نیمه نهایی به مصاف لی جی‌وان از کشور میزبان یعنی کره‌جنوبی برود، مسابقه‌ای که در آن مهدی‌زاده به سختی با نتیجه سه بر دو در حضور تماشاگران کره‌ای پیروز شد.

ملی‌پوش کاراته قم ابتدا از حریف یک امتیاز کسب کرد اما بلافاصله یک امتیاز به رقیب داد و در حالی که مبارزه آنها با نتیجه مساوی جریان داشت، مهدی زاده دو امتیاز دیگر به دست آورد و یک امتیاز نصیب رقیب کره‌ای شد تا در نهایت قهرمان سال 2012 جهان یعنی امیر مهدی‌زاده سه بر دو پیروز شود.

امیر مهدی‌زاده در فینال وزن منهای 60 کیلوگرم بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون برابر حریفی از کشور اردن به میدان رفت و با قدرت 6 بر 3 صاحب برتری شد تا بدین‌ترتیب مقام قهرمانی و نخستین نشان طلای خود را از بازی‌های آسیایی کسب کرده و تنها طلایی ورزش قم در این بازی‌ها لقب بگیرد.

 

* برخوردار: جاکارتا میزبان سومین حضور متوالی مهدی‌زاده در بازی‌های آسیایی است

رئیس هیات کاراته استان قم به خبرنگار فارس گفت: امیر مهدی‌زاده در وزن منهای 60 کیلوگرم در کنار بهمن عسگری در وزن 75، ذبیح‌الله پورشیب در وزن منهای 84 کیلوگرم و سجاد گنج‌زاده در وزن به اضافه 84 کیلوگرم به عنوان نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی 2018 برگزیده شدند.

علیرضا برخوردار اضافه کرد: با تصمیم سیدشهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته بزرگسالان ایران ترکیب چهار نفره تیم اعزامی این رشته به مهمترین رویداد ورزشی قاره کهن در سال 1397 یعنی بازی‌های آسیایی 2018 به میزبانی شهر جاکارتای اندونزی اعلام شد و مهدی‌زاده یکی از امیدهای کسب طلای این بازی‌ها است.

وی افزود: مهدی‌زاده که ستاره بی‌رقیب یک دهه اخیر تیم ملی کاراته ایران در وزن منهای 60 کیلوگرم بوده، بعد از دو دوره تجربه حضور در بازی‌های آسیایی سال‌های 2010 و 2014 در کشورهای چین و کره جنوبی، سومین بار به بازی‌های آسیایی در شرق قاره کهن اعزام خواهد شد.

 

* دباغیان: مهدی‌زاده لایق کسب طلای دیگری از قهرمانی آسیا و جهان است

سرمربی سابق تیم ملی کاراته نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بلافاصله بعد از پایان مسابقات کاراته مرحله پنجم لیگ جهانی، مهدی‌زاده در کنار دیگر ملی‌پوشان به اردوی آماده‌سازی می‌رود تا خود را برای حضور در سه میدان مهم برون‌مرزی دیگر در سال 1397 یعنی پیکارهای قهرمانی آسیا، مرحله ششم لیگ جهانی کاراته‌وان و رقابت‌های 2018 قهرمانی جهان آماده کند.

غلامرضا دباغیان با بیان اینکه مهدی‌زاده لایق کسب طلای دیگری از قهرمانی آسیا و جهان است، یاد آور شد: این در حالی است که پیکارهای 2018 قهرمانی کاراته مردان آسیا تیر ماه امسال در کشور اردن به انجام می‌رسد، مرحله بعدی لیگ جهانی کاراته‌وان را کشور ژاپن مهد کاراته دنیا میزبانی می‌کند و رقابت‌های 2018 قهرمانی جهان نیز پائیز امسال در مادرید اسپانیا برگزار می‌شود.

==============

گزارش از رضا جعفری

==============

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb55b0.rhbszpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما