چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 65635
منبع : خبرگزاری فارس
مديركل انتقال خون استان قم خبر داد:

كاهش 14 درصدي اهداي خون در استان قم

قم نيوز : مديركل انتقال خون استان قم گفت: حدود 9 هزار و 500 مورد اهداي خون در سه ماهه نخست سال جاري انجام شده كه نسبت به سال گذشته كاهش 14 درصد اهداي خون اهداي خون وجود داشته است.
كاهش 14 درصدي اهداي خون در استان قم
كاهش 14 درصدي اهداي خون در استان قم
به گزارش قم نیوز مرتضی نوریان با اشاره به آمار اهدای خون در سه ماهه نخست امسال اظهار کرد: حدود 9 هزار و 500 مورد اهدای خون انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد اهدای خون کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه حدود 60 درصد از اهداکنندگان در سه ماهه نخست اهداکننده مستمر بودند خاطرنشان کرد: اهداکنندگانی که بیش از دو بار در سال به اهدای خون پرداختند اهداکننده مستمر هستند که میزان اهدای خون آنها حدود 4 درصد رشد داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه بانوان حدود 400 مورد اهدای خون داشتند گفت: این میزان چهار درصد جمعیت اهداکنندگان را تشکیل می‌دهد که میزان پایینی است در حالی که اهدای خون بین آقایان و بانوان تفاوتی ندارد و هر گروه می‌تواند اهدای خون داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: آمار پلاکت فریزیس در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته و در طرح سپاس نیز حدود 20 درصد افزایش مشاهده شده که 130 نفر برای سلول‌های بنیادی خون‌ساز ثبت‌نام کردند.

نوریان با بیان اینکه در زمینه توزیع فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی به طور کامل پاسخگو بودیم گفت: بالاترین شیوع گروه خونی در استان A+ و o+ است که مصرف این گروه‌های خونی نیز بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد منفی اهدای خون نیاز به خون وجود دارد بنابراین تمام گروه‌های خونی نیاز است و افراد باید مراجعه مستمر به مراکز اهدای خون داشته باشند تا ذخایر خونی به اندازه مطلوب نگاهداری شود و در صورت وقوع حادثه پاسخگوی نیاز خونی باشیم.

مدیرکل انتقال خون استان قم عنوان کرد:  استان قم بخشی از شبکه خون رسانی کشور را بر عهده دارد که بر همین اساس باید ذخایر شبکه خون رسانی حفظ شود و با فراخوان همه گروه‌های خونی مراجعه داشته باشند.

وی یادآور شد: 24 خرداد روز جهانی اهداکنندگان خون بود که به این مناسبت مراسم تجلیل از اهداکنندگان 28 خرداد برگزار شد  و از اهداکنندگان و حامیان برتر انتقال خون تقدیر شد.

انتهای پیام/ 139
https://qomnews.ir/vdcenp8p.jh8nxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما