جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : 66642
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
در گفتگو با دو کارشناس فرهنگی بررسی شد؛

راه های تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی

قم نيوز : بقاع متبرکه، از جمله مکان هایی هستند که اگر بیشتر به آن ها توجه گردد، می توانند نقش بسیار زیادی در پیاده سازی فرهنگ اصیل اسلام داشته باشند.
راه های تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی
راه های تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی
به گزارش قم نیوز در دوره‌ای امامزادگان به کشور ما هجرت کردند که دوره خفقان حاکمیت ظالم بنی عباس و بنی امیه رقم خورد. اصل هجرت این بزرگواران، هجرت استراتژیک و هدفمند بود تا بتوانند در کشور عزیزمان ایران، حاکمیت ولایی و اهل بیت(ع) را برپا و حکومت علوی را در مناطق مختلف جهان راه اندازی کنند.

هجرت اهل بیت عصمت و طهارت و هجرت امامزادگان، قطعاً با هدف ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) بوده، امروز هم خود آستان و بقعه‌های این بزرگواران باید مرکز ترویج فرهنگ و قرآن و اهل بیت باشد.

حدود 8 هزار و 51 بقعه امامزاده در کشور وجود دارد که البته این تعداد از آستان مقدس امامزادگان از ظرفیت های فرهنگی اجتماعی متفاوتی برخوردار هستند، یکسری از امام زادگان در موقعیت جغرافیای شهری قرار گرفته‌اند و بعضی دیگر در موقعیت بین جاده‌ای و یا در موقعیت روستایی و جنگلی جای دارند.

از این تعداد، طبق آمارهای رسمی اعلام شده هم اکنون ۷۰ امامزاده در خراسان جنوبی وجود دارد که از جمله آن می توان به امام زادگان شهدای باقریه بیرجند، امامزاده بی بی زینب خاتون(س)، امامزاده حسین ابن موسی الکاظم(ع) طبس، و امامزاده  شاه سلیمان علی(ع) اشاره کرد.

بقاع متبرکه نمادی از معرفت است

حجت الاسلام دادخدا خدایی مدیر اوقاف وامورخیریه طبس در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار کرد: بقعه نمادی از معنویت است، بطوریکه دل ها و ذهن ها را به سمت و سوی خدا هدایت می کند.

وی افزود: امامزادگان و بقاع متبرکه  زمینه ی تداوم و نزدیکی انسان با خداست و موجب برقراری ارتباط و رابطه ای تگاتنگ بین بنده با پروردگار می شود.

مدیر اوقاف و امورخیریه طبس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر محوریت قرار دادن امامزادگان خاطرنشان کرد: می توان با برنامه ریزی مدون و مستمر بقاع متبرکه را بعنوان قطب فرهنگی معرفی کرد،  تا علاوه بر معرفی امامزادگان ،اثر گذاری برنامه ها نیز بیشتر شود.

حجت الاسلام خدایی با اشاره به مرمت و حفظ امامزادگان اظهار داشت: باید ساختار عمرانی امامزادگان مهندسی شده باشد تا از هدر رفت هزینه های نامطلوبی که در برخی از بقاع انجام می شود، جلوگیری گردد، همچنین می توان با طرح جامع عمرانی، و دوراندیشی، مرمت و حفظ امامزادگان، زمینه جذب زوار را فراهم کرد.

وی ادامه داد: لازم است خادمان امامزادگان در برخورد با مردم، بهترین رفتارها را داشته باشند، بی احترامی نکنند، زیرا همین برخورد مناسب باعث جذب مردم می‌شود.

حجت الاسلام خدایی، روحانیون را مروجین دین دانست و گفت:روحانیت که پرچم دار دین هستند باید با تبیین جایگاه امامزادگان سعی در شناساندن اهل بیت به جامعه باشند.

بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم

حجت الاسلام  عباسعلی خزاعی، امام جمعه نهبندان، نیز در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به تعدد امامزادگان یادآور شد: به برکت وجود حضرت علی ابن موسی الرضا در ایران، تبعا تعداد زیادی از امام زادگان برای زیارت حضرت، و عده ای دیگر نیز برای مبارزه با عباسیان راهی ایران شده اند.

وی ادامه داد: امروز می بینیم که در اقصی نقاط  کشور، وجود این امامزادگان، باعث اجتماع مومنین شده است، لذا از این فرصت باید طبق  فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیشترین بهره را برده و بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم.

امام جمعه نهبندان ادامه داد: امام زادگان انسان های پاک باخته الهی ،نزدیک خدا و منتصب به معصومین بودند و حقیقتا با توجه به آن جایگاهی که دارند در پیش خدا انسان را به خدا نزدیک تر می کنند .

حجت الاسلام خزاعی، با اشاره به حدیث اِنَ زیارتَها تَعْدِلُ الْجَنَهَ گفت: همانا زیارت حضرت معصومه (س) برابر کسب بهشت است و زیارت دختران  پیامبر که دارای جایگاه و وجیهه عنداللهی هستند باعث می گردد ارتباط انسان با خدا قوی تر گردد.

 وی با اشاره به جایگاه امام زادگان  خاطرنشان کرد : امامزادگان منتصب به خاندان عصمت، طهارت و علم هستند، که اداره اوقاف می تواند اقدامات فرهنگی و تربیتی بسیار خوبی را به صورت شبانه روزی انجام دهد.

تولید علم و فرهنگ در بقاع متبرکه در دستور کار قرار گیرد

امام جمعه نهبندان با بیان اینکه از فرصت های به وجود آمده در بقاع متبرکه نباید لحظه ای غفلت شود، ادامه داد: برای اینکه این بقاع به قطب فرهنگی تبدیل گردد باید تولید علم و فرهنگ را در دستور کار قرار داد، تا زائرانی که به این مکان ها تشرف می یابند، تحت تأثیر قرار گرفته و رضایتگونه محل را ترک کنند.

حجت الاسلام خزاعی عنوان کرد: امام زادگان انسان های الهی نزدیک به خدا و منتصب به ائمه اطهار و امیرالمومنین هستند، تحقیقا ارتباط با اینها از باب دایره اسلامی می‌باشد و می تواند جایگاه شیعه را بالا ببرد.

 وی ضمن بیان اینکه زیارت جزء زیبایی های فرهنگ اهل بیت است، که در اختیار پیروان اهل بیت قرار گرفته ابراز داشت: بر خلاف وهابیت تکفیری که زیارت و توسل را شرک می دانند؛ اما در آیین تشیع، جایگاه خاصی به زیارت و توسل داده شده است.

امام جمعه نهبندان با بیان اهمیت زیارت اهل قبور خاطرنشان کرد: زیارت اهل قبور از زمان پیامبر بوده است، و آن حضرت  مکرر به قبرستان بقیع مراجعه می کردند و برای مومنین طلب استغفار می نمودند.

حجت الاسلام خزاعی با اشاره به اینکه در این برهه از زمان نقش روحانیون در اشاعه این فرهنگ بسیار قابل ارزش است، افزود: باید روحانیت آموزه های دینی ، دین و روش پیغمبر گرامی اسلام را برای مردم بازگو و در اختیار دیگران قرار دهند، و فرموده امام رضا (ع) که می فرمایند؛ " اگر مردم زیبایی های سخنان و فرهنگ ما را ببینند، از ما پیروی خواهند کرد "، را نقشه راه خود قرار دهند.

سخن پایانی

کار فرهنگی و قرآنی، کار کارمندی و یا سیاسی نیست، اصول فرهنگی با رفت و آمد یک دولت و وزیر و معاون قابل تغییر و تحول نیست، بلکه این امور بر اساس چشم انداز مقام معظم رهبری پیش می رود، قطعاً این امر شکل نمی‌گیرد، مگر اینکه با رویکرد جهادی و ارزشی باشد.

کسی که در عرصه فرهنگی مسئولیت کار فرهنگی را عهده‌دار می‌شود و فرهنگ نظام حاکمیت اسلامی را درک می‌کند، باید بداند تعریف این فرهنگ در جایگاه استراتژیک و بینش اسلامی چیست.

امروز بزرگترین مشکلی که در عرصه فرهنگی وجود دارد، این است که بسیاری از مسئولان  فکر می کنند ما در صلح هستیم. کسی که چنین احساسی داشته باشد، اقداماتش را براساس یک فعالیت تبلیغی صلح گونه برنامه ریزی می کند. اما همه باید بدانیم که با توجه به فرموده مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگی جنگ است، دیروز اگر جنگ نظامی بود، امروز جنگ نرم است، جنگ فرهنگی، جنگ جدی است و متاسفانه بعضی از مسئولان تلاش دشمن را مقابل فرهنگ خودمان درک نمی‌کنند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdx909.yt09o6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما