چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 68498
منبع : شبستان
در گفتگو با کارشناسان عنوان شد:

غدیرمحور وحدت میان امت اسلامی/ تربیت غدیری یک ضرورت و وظیفه دینی

قم نيوز : برخی می خواهند با بحث غدیر بر طبل اختلاف میان شیعه و سنی بکوبند اما نمی دانند غدیر نه تنها تفرقه افکن نبوده و نیست بلکه واقعه ای وحدت ساز در جهان است که باید به درستی به آن نگاه و توجه شود.
غدیرمحور وحدت میان امت اسلامی/ تربیت غدیری یک ضرورت و وظیفه دینی/ غدیر تنها مختص یک روز از سال نیست
غدیرمحور وحدت میان امت اسلامی/ تربیت غدیری یک ضرورت و وظیفه دینی/ غدیر تنها مختص یک روز از سال نیست
به گزارش قم نیوز واقعه غدیر یکی از مهمترین وقایع تاریخ بشریت  بوده و هرگز از دین جدا نخواهد شد. غدیر تنها منتسب به اسلام نیست بلکه روحی است که در بطن دین قرار گرفته که اگر روزی از دین جدا شود چیزی برای ماندن و حفظ بشریت وجود نخواهد داشت چراکه واقعه غدیر باعث ماندگاری اسلام شده است.

110 راوی واقعه غدیر را در کتب اهل سنت و تشیع نقل کرده اند که نشان از اهمیت و ارزش واقعه غدیر و بحث ولایت است.توجه به مفاهیم و محتوای عقلی و عملی غدیر از جمله گام های ابتدایی و مهم  درک این واقعه است که باید به آن توجه ویژه داشت. از این رو گفتگویی انجام داده ایم با برخی از کارشناسان که در پی می آید:

 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقامحمدی، نویسنده و پژوهشگر دینی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به این که غدیر در لغت به معنای برکه است، تصریح می کند: جریان غدیر در کنار یک برکه اتفاق افتاد که این برکه در دل یک بیابان است که در آنجا یک قطره آب پیدا کردن غنیمت است.

 

 وی ادامه می دهد: در واقعه غدیر خم نمادی وجود دارد، همان طور که برکه آب، جان مسافران را در آن بیابان خشک و بی آب و علف می‌تواند نجات دهد، به همان اندازه مسافران مسیر الهی برای رسیدن به معبود خود نیاز به ولی خدا و امام دارند.

 

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه با بیان اینکه  واقعه غدیر خم در زمانی اتفاق می‌افتد که مردم آن زمان تشنه وجود حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) و امام و آنچه که امام می‌تواند به مردم بدهد، نیستند تصریح می کند: گروهی امروز مسأله غدیر و ولایت را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنند که ریشه در شرایط آن زمان دارد، امروز تلاش می‌شود که اتفاقات آن زمان توجیه شود و اعمال مردم آن زمان موجه جلوه داده شود و برای این که ما بفهمیم در غدیر چه اتفاقی افتاد، باید رفتار و روحیات مردم آن زمان را درک کنیم؛ ما برای درک مطلب باید با مردم آن زمان آشنا شویم و به این مسأله بپردازیم که چرا مردم آن زمان داستان غدیر را نادیده گرفتند.

 

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی ادامه می دهد: در اندیشه مردم آن زمان، بحث این نیست که چه کسی حق و یا باطل است، بلکه از نظر آنها هر رفتاری که از صحابه پیامبر (ص) سر می‌زند، جز حق نیست و مردم آن زمان یکپارچه صحابه را مقدس می‌دانستند و هرچه صحابه انجام می‌دادند، توجیه می‌کردند.

 

 وی با بیان این که متن دین قابل تفسیر است، می گوید: جغرافیا و فرهنگ درونی جامعه در یک اقلیم بر ذهنیت انسان‌ها تأثیرگذار است، به طوری که یک نجدی متن دین را به دست می‌گیرد و به خشن‌ترین، تندترین و بی‌روح‌ترین شکل ممکن تفسیر می‌کند؛ مردم آن زمانی هنگامی که ظاهر متن دین و ظاهر قرآن کریم را بر خلاف طبیعت قومی، قبیله‌ای و اجتماعی خود می‌بینند، آن را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که با خلقیات و شرایط فرهنگی و اجتماعی خود همخوان می‌کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی ادامه می دهد: امروز در کشورهای غربی، افرادی از آسیای شرقی می‌بینیم که چندین نسل در اروپا زندگی کردند، اما همچنان فرهنگ بومی سرزمین مادری خود را حفظ کردند و این فرهنگ، ریشه دار، پنهان و عمیق است که به نسل‌های بعد منتقل می‌شود و به راحتی زدوده نمی شود، در زمان صدر اسلام هم بسیاری از افراد به اسلام ایمان آوردند و به وحدانیت خداوند و پیامبری حضرت محمد (ص) اقرار کردند، اما ذهنیت آنها ذهنیت جاهلی است که بر دین سایه افکنده است.

 

وی می افزاید: آن زمان غدیر آنچنان برای مردم اهمیت نداشت و هر چه پیامبر گرامی اسلام (ص) بر غدیر تأکید کردند، بازهم کار به جایی نمی رسید، زیرا مردم آن زمان احساس نیاز به ولایت نداشتند.پیامبر گرامی اسلام (ص) در واقعه غدیر، آب حیاتی را به مردم معرفی کرد که مردم آن زمان تشنه آن آب حیات نبودند بنابراین به بدترین شکل و با بی توجهی برخورد کردند و جامعه اسلامی از وجود حضرت امیرالمؤمنین (ع) محروم ماند.

 

تربیت غدیری امروزه یک ضرورت و وظیفه دینی و اسلامی است

 

عبدالحسین طالعی عضو هیئت علمی دانشگاه قم نیز در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم،  ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به خطبه غدیر اشاره می کند و می گوید: خطبه غدیر وصیت نامه شفاهی پیامبر (ص) است که پیامبر در این خطبه همه بشریت را مخاطب قرار داه است و خطبه غدیر را مختص یک نسل بشریت و یک گروه عنوان نکرده است و عنوان کردند حاضران به غایبان و والدین به فرزندان خود پیام غدیر را تا روز قیامت منتقل کنند.

 

وی تصریح می کند: واقعه غدیر نه تنها به زبان کلام بلکه باید به نحوی بیان و ارائه شود که در روح و جان شنونده و انسان اثر گذاشته و در فرد دگرگونی ایجاد کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در ادامه به تربیت غدیری نسل جوان اشاره می کند و می گوید: تربیت غدیری امروزه یک ضرورت و وظیفه دینی و اسلامی است که باید به آن توجه شود چرا که دین بدون اهل بیت دین نیست و پایداری بدون توجه و شناخت آنان امکان پذیر نخواهد بود.

 

واقعه غدیر نباید تنها در یک روز از سال یادآوری شود

 

وی با بیان اینکه  اگر امامت برداشته شود روح و حقیقت دین وجود ندارد و تنها اسکلتی از دین باقی می‌ماند ادامه می دهد: هرگاه فرد ائمه را شناخت و خود را تربیت کرد می تواند سبک زندگی علوی و اسلامی را در مسیر بالندگی خود پیاده سازد.

 

طالعی درک خطبه غدیر را در تمامی عرصه های زندگی مهم ارزیابی می کند و می گوید: واقعه غدیر نباید تنها در یک روز از سال یادآوری و گرامی داشته شود بلکه باید به عنوان یک سرمشق و ایده در اشکال و موضوعات مختلف در تمامی طول سال و در تمامی عرصه های فرهنگی و اجتماعی زندگی جاری و ساری گشته و ازمحتوای آن درس گرفت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تاکید می کند: متاسفانه در جامعه اسلامی ما به مسئله غدیر و اهمیت آن در تکمیل دین و حفظ بشریت آنگونه که باید و شاید پرداخته نشده است که مسئولین فرهنگی و دینی باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.

 

غدیرمحور وحدت میان امت اسلامی است

 

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی استاد حوزه ودانشگاه  نیز درگفتگو با خبرگزاری شبستان  واقعه غدیر را محور وحدت میان امت اسلامی می داند که نباید به آن با دیدی انحصاری نگاه کرد.

 

وی تصریح می کند: غدیر صحبت کردن ازیک حادثه تاریخی و صحبت کردن از گذشته نیست، غدیر به جای اینکه یک حادثه تاریخی باشد یک واقعه، فرهنگ و مکتب همیشگی است.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی اظهارمی دارد: غدیرمی گوید باید باند بازی، ریش سفیدی، قبیله گری و قوم بازی را کنار بگذارید و معیارتان تقوا و رضای خدا باشد چرا که غدیر تنها مال دیروز، گذشته و انحصار مهاجرین نبوده و نیست.

 

مبلغ بین المللی حوزه تاکید می کند: اگر بخواهیم در یک جامعه آرمانی زندگی کنیم باید به غدیر به عنوان یک مکتب و فرهنگ نگاه کنیم.

 

وی تصریح می کند: ما همیشه نسبت به گذشته تاریخ قضاوت می کنیم چرا که عده ای در مقابل غدیر موضع گرفتند و ساکت نشستند اما غافلیم که خود ما امروز در غدیری هستیم که به آن عمل نمی کنیم.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی تاکید می کند: ما خیلی ساده درباره تاریخ قضاوت می کنیم در حالی که نمی دانیم که خود ما در قضاوت تاریخ هستیم ،غدیر برای تاریخ حرف دارد و باید غدیر را یک مکتب فعال، پویا و بالنده در مقابل مکتبهای جدید غربی بدانیم.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی تاکید می کند: متاسفانه غدیر تئوری سازی نشده است و باید پیام آن در نحوه حکومت عادلانه، انسانی و اسلامی به دنیا معرفی شود غدیر همواره تاکید دارد حاکم یک دولت باید عادل و از متوسط ترین مردم باشد که این امر را اگر در هر جای دنیا بگوییم همه آن را می پذیرند.

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآور می شود: متاسفانه برخی می خواهند با بحث غدیر بر طبل اختلاف میان شیعه و سنی بکوبند اما نمی دانند غدیر نه تنها تفرقه افکن نبوده و نیست بلکه واقعه ای وحدت ساز در جهان است که باید به درستی به آن نگاه و توجه شود.

پایان پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceve8p.jh8voi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما