شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 68579
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم مطرح شد

صادرات 97 میلیون دلاری کالا از قم/ رشد 33 درصدی صادرات

قم نيوز : در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم، وضعیت صادرات استان در پنج ماه نخست سال جاری مورد بررسی قرار گرفت.
صادرات 97 میلیون دلاری کالا از قم/ رشد 33 درصدی صادرات
صادرات 97 میلیون دلاری کالا از قم/ رشد 33 درصدی صادرات

در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم مطرح شد
صادرات 97 میلیون دلاری کالا از قم/ رشد 33 درصدی صادرات
در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم، وضعیت صادرات استان در پنج ماه نخست سال جاری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش قم ینوز جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم ظهر امروز در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

محمود سیجانی در ابتدای این جلسه با اشاره به دستورالعمل جدید گمرک در خصوص واردات اظهار کرد: مواردی همچون ماشین آلات و قطعات یدکی که در گمرک هستند، براساس مصوبه دولت از پرداخت مابه التفاوت ارزی معاف شدند.

 

صادرات 97 میلیون دلاری کالا از قم

وی ادامه داد: در پنج ماه نخست سال جاری 97 میلیون دلار کالا از گمرک استان قم صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 33 درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: مهم ترین کالاهای صادراتی استان، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها و مصنوعات فلزی، کفش، گتر و... است.

 

صادرات 43 میلیون دلاری کالا از قم به عراق

سیجانی با اشاره به کشورهای هدف صادراتی استان قم اظهار کرد: عراق، افغانستان، امارات، پاکستان، ترکیه، هند، ارمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکمنستان کشورهای هدف صادراتی استان هستند و در پنج ماه نخست سال جاری 43 میلیون دلار کالا از استان قم به عراق صادر شد.

وی ادامه داد: براساس تحلیل روند صادرات استان قم در سه سال اخیر، در ماه‌های پایانی سال، میزان صادرات استان به عراق افزایش و میزان صادرات قم به امارات کاهش پیدا می‌کند.

 

هدفگذاری برای رسیدن به صادرات 250 میلیون دلاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: میزان صادرات استان قم از ابتدای سال جاری تاکنون براساس پیش‌بینی‌ها بوده است و قطعا هدفگذاری برای رسیدن آمار صادرات استان به میزان 250 میلیون دلار محقق خواهد شد.

سیجانی با اشاره به علل عوامل موثر بر روی صادرات استان قم اظهار کرد: عدم توزیع مواد اولیه توسط پتروشیمی‌ها و تعاونی‌ها و کاهش سهمیه مواد اولیه تاثیر زیادی بر عملکرد صادرات استان داشت، همچنین رقابت ناسالم صادرکنندگان استان قم در عراق قیمت کالاهای صادراتی را کاهش داد.

وی ادامه داد: ترس از ایفای تعهدات ارزی و مشکلات بعدی آن موجب شد که برخی از صادرکنندگان استان قم ترجیح دهند صادرات را متوقف کنند، چند نرخی بودن قیمت ارز مشکلات فراوانی را بر تولید و صادرات ایجاد کرده است، بعضی از صادرکنندگان استان از کارت‌های بازرگانی غیر استفاده و کالا را از گمرکات مرزی صادر می‌کنند که در آمار استان قم ثبت نمی‌شود.

 

ممنوعیت صادرات برخی از کالاها در کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: با توجه به صادرات استان به صورت ریالی به کشورهای همسایه بهتر است که اظهار صادرات نیز به صورت ریالی باشد، حل این مشکل افزایش صادرات استان قم را به دنبال خواهد داشت.

مجید آوری فرد در ادامه این جلسه با اشاره به تاثیر افزایش قیمت ارز بر روی صادرات اظهار کرد: با وجود این که افزایش قیمت ارز را شاهد بودیم، اما صادرکنندگان به دلیل عدم برنامه ریزی نتوانستند که از فرصت به صورت کامل استفاده کنند، دولت به دلیل عدم ایجاد مشکل برای مصرف کنندگان داخلی جلوی صادرات برخی از کالاها را گرفته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم ادامه داد: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه برای واحدهای تولیدی اما تثبیت هزینه‌های نیروی انسانی و آب و برق و گاز موجب خواهد شد که مزیت صادرات برای واحدهای تولیدی باقی می‌ماند.

 

تلاش برای مثبت شدن تراز اقتصادی

مهرداد غضنفری در بخش پایانی جلسه با اشاره به برنامه‌های هفته دولت در استان قم اظهار کرد: در این هفته 181 پروژه با سرمایه گذاری 471 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف استان به بهره برداری رسید، این پروژه‌ها می‌توانند به رفاه مردم و  توسعه استان قم کمک کنند.

وی ادامه داد: تولید در استان قم باید با تکیه بر ایجاد ارزش افزوده و صادرات محور باشد، یکی از برنامه‌های در راستای اقتصاد مقاومتی تعیین ارتقاء ارزش افزوده کالاهای تولیدی در استان قم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم افزود: عمده واردات استان ماشین آلات و مواد اولیه است، ولی باید به دنبال مثبت کردن تراز اقتصادی استان باشیم و از واردات کالاهای مصرفی به قم پرهیز کنیم.

غضنفری با اشاره به تقویم نمایشگاهی استان قم اظهار کرد: باید این تقویم با کمترین تغییر در استان اجرا شود.

وی ادامه داد: هدف گذاری بخش صادرات استان قم رشد 20 درصدی است، با وجود تمام مشکلات اقتصادی تاکنون 40 درصد از این تعهد عملی شد و امسال از آمار صادرات 250 میلیون دلاری در قم عبور می‌کنیم و این مساله قابل تحقق است. در نیمه دوم سال قطعا آمار صادرات استان رشد بیشتری نسبت به نیمه نخست سال جاری خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم خاطرنشان کرد: محدودیتی برای برگزاری جلسات برای کمک بخش صادرات استان نداریم و حتی امکان برگزاری جلسات در روزهای تعطیل هم وجود دارد تا به موقع به مشکلات این بخش پرداخته شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceon8p.jh8vfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما