قم نيوز : یک کارشناس مهدویت عنوان کرد: حضرت خضر(ع) و حضرت عیسی(ع) مقامی والا دارند و برای همهی مسلمانان قابل احترام اند اما حیات آنها نمی تواند دلیلی برای حجت بودن آنان در زمان غیبت باشد.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام نصرت الله آیتی ، عنوان کرد: طبق وعده خداوند، همیشه حجت خدا باید برای مردم ظاهر باشد؛ چرا که امام باید دردسترس باشد که حجت را برمردم تمام کند تا مردم جامعه در نیازهای خود در شئونات مختلف و مسائل و مشکلات خویش به حجت خداوند مراجعه کنند؛ این فرایند تا زمان امامت امام حسن عسگری(ع) ادامه داشت و این قاعده کلی اجرا میشد.
**خداوند متعال هیچ گاه حق مسلم مردم را از آنان دریغ نمیکند
وی افزود: حق هدایت، حقی است که مردم بر خداوند دارند و طبق این مسئله، خداوند هیچ گاه مردم یک جامعه را بدون راهبر و حجت رها نمیکند، بنابراین عصرپس از امام حسن عسگری(ع) نیز باید امام و حجتی جهت راهنمایی جامعه وجود داشته و ظاهر باشد اما به جهت شرایطی که دریک برههی خاصی به وجود آمد، امام از دیدگان مردم غایب شد.
این کارشناس مذهبی گفت: هنگامی که جریان حاکم بر جامعه کشتن امام عصر باشد، ضابطه و روند طبیعی ظهور امام در جامعه به هم میریزد و امام از دیدگان مردم پنهان میشود اما زمین هیچ گاه از حجت خالی نشده و خداوند وجود امام را از مردم دریغ نمیکند.
**حیات حضرت عیسی(ع) نمی تواند دلیلی بر حجت بودن ایشان باشد
وی بیان کرد: برخی این شبهه را مطرح می کنند که با وجود زنده بودن حضرت عیسی(ع) و یا حضرت خضر(ع)، تفاوتی بین این دو بزرگوار و حضرت مهدی(ع) از جهت حجت بودن وجود ندارد و بنابراین بیش از یک حجت برای مردم در زمین وجود دارد و به این طریق حجت بودن حضرت مهدی(ع) را به گونه ای زیر سوال میبرند.
آیتی در پاسخ به این شبهه تصریح کرد: با توجه به اینکه حضرت عیسی(ع) و حضرت خضر(ع) قبل از امامان و حتی قبل از پیامبر خاتم(ص) حیات داشته و در همان دوره نیز عروج کردهاند، پس این امر که این دو بزرگوار حجت خداوند و امام مردم جامعهی بعد از امام حسن عسگری(ع) باشند، خلاف ضابطه و قانون خداوند است؛ چرا که خداوند هیچ گاه بدون علت، حجت خود را از دیدگان مردم، پنهان و غایب نمیکند بلکه همانطور که گفته شد به فراخور جریان حاکم بر یک دوره، مسئله غیبت اتفاق میافتد؛ به عبارت دیگرخداوند قبل از ناسپاسی مردم، نعمتی را از آنها دریغ نمیکند.
**خداوند به هیچ وجه، قبل از ناسپاسی مردم، نعمتی را اخذ نمیکند
این کارشناس مهدویت خاطر نشان کرد: حضرت عیسی(ع) و هم چنین حضرت خضر(ع) هردو پیامبرانی مربوط به زمانی بسیار قبل تر از پیامبر خاتم(ص) و امامان معصوم بودند و بنابراین درآن زمان هنوز ناسپاسی مردم به این شکلی که در زمان امامت امام آخر اتفاق افتاد وجود نداشت؛ چراکه خداوند هیچ گاه قبل از خطای انسان، نعمتی را از مردم نمیگیرد و در واقع این مسئله خلاف حکمت خداوند است.
وی با تاکید بر مقام والای پیامبرانی همچون حضرت خضر و عیسی(ع) گفت: مسلما این دو بزرگوار نیز مثل دیگر پیامبران در نزد خداوند مقامی والا داشته و برای همهی مسلمانان قابل احترام اند اما طبق دلایلی که ذکر شد حضرت عیسی و یا حضرت خضر(ع) نمی توانند حجت و امام شیعیان در زمان غیبت باشند.
**حضرت خضر(ع) مایهی انس امام عصر(ع) در دوران غیبت است
آیتی در رابطه با فلسفهی زنده بودن حضرت عیسی(ع) و حضرت خضر(ع) تصریح کرد: طبق روایات، حضرت خضر(ع) مایهی انس حضرت ولی عصر(عج) در زمان غیبت بوده و حضرت عیسی(ع) نیز ذخیره خداوند بر روی زمین است که همزمان با ظهور حضرت مهدی(ع) بر دیدگان مردم ظاهر شده و یاور قائم آل محمد(عج) خواهند بود.
این کارشناس مذهبی دلیل و فلسفهی دیگر حیات حضرت عیسی(ع) و حضرت خضر(ع) را باور پذیر شدن طول عمر حضرت ولی عصر(ع) دانست و گفت: چه بسا حیات حضرت عیسی(ع) در طول این مدت طولانی، نشانه و حجتی از سوی خداوند جهت تایید امکان طول عمر طولانی امام زمان(ع) در زمان غیبت باشد و این امر برمردم به وضوح روشن شود که تنها حضرت حجت(ع) نیست که عمر طولانی برای ایشان امکان پذیر است، بلکه به خواست خداوند امکان عمر طولانی به این شکل برای دیگر معصومین نیز متصور و ممکن است.
**دین مسیحیت، یکی از پرطرفدارترین ادیان دنیا است
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر پر طرفدارترین دین در دنیا مسیحیت است تاکید کرد: همچنین می توان گفت مسئلهی حیات حضرت عیسی(ع) و غیر قابل رویت بودن آن حضرت در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) و یا حتی پیش از ظهور، دلیلی متقن جهت اقناع مسیحیان بر امکان وجود حضرت قائم(ع) باشد و چه بسا که این امر تدبیری از سوی خداوند برای پیروی جمعیت انبوه مسیحیان از حضرت ولی عصر(ع) باشد.
آیتی با تاکید بر اینکه شخصیت والا، معجزات و دانش حضرت مهدی(عج) ابزاری جهت ایمان آوردن گروههای مختلف مردم به ایشان است افزود: طبق روایات در زمان ظهور حضرت قائم(عج)، جز گروه اندکی، جمعیت زیادی از ادیان و فرق مختلف به حضرت ایمان میآورند و از آنجا که دین مسیحیت از ادیان پر طرفدار در دنیا است، چه بسا عمر طولانی حضرت عیسی(ع) و نزول ایشان در زمان ظهور، ابزار دیگری جهت روی آوردن پیروان مسحیت به اسلام و گرایش به یاری امام زمان(ع) باشد.
**"تَقَدم یا روح الله"
این کارشناس مهدویت(عج) تصریح کرد: طبق روایات موثق، هنگام ظهور، زمانی که مردم جهت اقتدای نماز به حضرت ولی عصر(عج) دربیت المقدس صف بسته و آماده اند، حضرت عیسی(ع) نیز از آسمان به زمین آمده و حضرت مهدی(ع) به ایشان می فرمایند: "تقدم یا روح الله" به این معنا که " ای روح الله شما به نماز بایست تا همه به شما اقتدا کنیم" که حضرت عیسی(ع) در پاسخ می فرماید: "انما اقیمت لک الصلاه" یعنی این جمعیت ایستاده اند تا نماز را به شما اقتدا کنند.
وی بیان کرد: طبق این روایات و دیگر احادیث مشابه که ذکر شد، حضرت عیسی(ع) ذخیره خداوند بر روی زمین بوده و حضرت خضر نیز(ع) در زمان غیبت، مایهی انس حضرت ولی عصر(عج) هستند و هم زمان با ظهور ایشان حضرت عیسی(ع) جهت یاری قائم آل محمد(ع) بر دیدگان مردم قابل رویت و آشکار میشوند.
**اخذ پیمان یاری آخرالزمان، دلیلی دیگر برحیات طولانی حضرت مسیح(ع) است
آیتی افزود: در قرآن کریم، خداوند سبحان از انبیا، پیمان میگیرد که پیامبر(ص) آخرالزمان را یاری کنند و طبق این امر میتوان گفت حضرت عیسی(ع) به نمایندگی همهی پیامبران بر روی زمین حیات دارد تا هنگامی که حضرت مهدی(ع) ظهور کند، این پیامبر اولوالاعظم به یاری آن حضرت بشتابد؛ چراکه حضرت مهدی(عج) آینهی تمام نمای پیامبر آخرالزمان و به منزلهی نفس حضرت محمد(ص) بوده و منظور از یاری پیامبر آخرالزمان، جانشین و خلیفه ایشان در آخرالزمان است.
**رجعت کلی امامان پس از سپری شدن دوران حیات امام عصر(ع) اتفاق می افتد
وی در رابطه با رجعت ائمه اطهار(ع) پس از ظهور امام زمان(عج) گفت: با توجه به روایات، پس از آنکه حضرت مهدی(ع) ظهور کرده و بعد از سپری شدن دوره حیات آن حضرت، ائمه اطهار از آنجا که هیچ کدام به مرگ طبیعی از دنیا نرفته اند، مجددا رجعت کرده و در میان مردم ظاهر میشوند و این امر را رجعت کلی می گویند که زمان آن متعلق به بعد از حیات حضرت مهدی(ع) است.
این کارشناس مهدویت در پایان یادآور شد: جزئیات دقیقی از چگونگی رجعت و اینکه دقیقا چه کسانی پس از ظهور رجعت میکنند مشخص نیست؛ چرا که طبق برخی روایات همهی پیامبران، یا همهی ائمه رجعت میکنند و برخی از احادیث نیز حاکی از رجعت همهی مومنان و صالحان است و در نتیجه در جزئیات این مسئله در احادیث اختلاف وجود دارد اما اصل مسئلهی رجعت صحیح بوده و اتفاق می افتد.