پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۲۸
کد مطلب : 69829
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
رئیس مرکز تخصصی اخلاق:

فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود

قم نيوز : حجت‌الاسلام‌ آذربایجانی خاطرنشان کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر نباید اختصاص به ارگان خاصی پیدا کند، وضعیت کنونی جامعه نیازمند یک پویش همگانی در مقابله با مفاسد موجود است.
فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود
فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود
حجت‌الاسلام‌ مسعود آذربایجانی رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهمیت مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امربه‌معروف و نهی از منکر امری مهم و راهبردی در تمام جوامع بشری است.

وی با اشاره به زندگی امام حسین (ع) تصریح کرد: باملاحظه خطبه سیدالشهدا (ع) در کربلا متوجه خواهیم شد، امام حسین (ع) برای بهبود بخشیدن به وضعیت بد جامعه قیام کرده است.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق گفت: حکومت ما اسلامی است و حاکمی عادل در کشور ما وجود دارد؛ اما متأسفانه گاهی ستم‌های اخلاقی همچون اختلاس و مشکلات اقتصادی در جامعه مشاهده می‌شود.

وی افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر نباید اختصاص به ارگان خاصی پیدا کند، وضعیت کنونی جامعه نیازمند یک پویش همگانی در مقابله با مفاسد موجود است، همه مردم به‌ویژه مسئولان باید از عاشورا الهام بگیرند و مقابل مشکلات بایستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آذربایجانی خاطرنشان کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر مراحلی دارد نخست احساس عدم رضایت و تنفر قلبی، دوم بیان مسئله و ابراز مسئله به‌صورت مستدل و مستند و سوم اقدام، مرحله اخیر وظیفه دستگاه‌های دولتی است.

وی ابراز داشت: مسئولان باید به‌جا و قبل از پیش آمدن مشکل مقابل مشکلات ایستادگی کنند، نباید مردم قبل از اثبات مسئله‌ای در رسانه‌های اجتماعی مطالبی خلاف واقع را بیان کنند.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق تصریح کرد: کارشناسی در مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از نیازهای امروز ما است و باید این مسئله در جامعه تبیین شود.

وی گفت: ایجاد شدن نهاد امربه‌معروف و نهی از منکر خوب است؛ اما تا زمانی که فرهنگ‌سازی در این امر صورت نگیرد این مسئله در جامعه محقق نمی‌شود.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: باید در این زمینه از تجربه‌ها استفاده کرد، نمی‌شود برای همه کارهای اجتماعی ناظر گذاشت، برای مثال می‌شود برای تمیز شدن شهر بر سر شهروندان ناظر گذاشت که زباله در خیابان‌ها نریزند؟ خیر این مسئله بافرهنگ سازی حاصل می‌شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdnj09.yt0nx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما