شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : 70357
منبع : خبرگزاری مهر

مشکلات صدور ویزا برای زائران اربعین در قم

قم نيوز : همزمان با نزدیک شدن به اربعین سیدالشهدا(ع)، زائرانی که قصد سفر به سرزمین کربلا و شرکت در مراسم عظیم اربعین را دارند با مشکلات متعددی برای صدور ویزا مواجه هستند.
مشکلات صدور ویزا برای زائران اربعین در قم
مشکلات صدور ویزا برای زائران اربعین در قم
به گزارش قم نیوز با نزدیک شدن به روزهای منتهی به اربعین حسینی، عاشقان و زائران سیدالشهدا(ع) که خود را برای سفر به سرزمین کربلای معلی آماده می‌کنند تا در روز اربعین در بین الحرمین حضور داشته باشند.

یکی از مشکلاتی جدی این روزهای زائران که با آن مواجه هستند تأخیر در صدور ویزای عراق است.

به چند دفتر و شرکت زیارتی استان قم که خدمات صدور ویزا را انجام می‌دهند سری می‌زنیم؛ افراد زیادی پشت درب یکی از این دفاتر تجمع کرده بودند و از تأخیر در صدور ویزا گلایه و ابراز نارضایتی داشتند.

علی احسان پور یکی از جوانان قمی است که قصد دارد عازم کربلا شود و به خبرنگار مهر می‌گوید: من ۲۲ مهرماه برای گرفتن ویزا اقدام کردم ولی هنوز هیچ خبری نشده و معلوم نیست تا چه زمانی باید صبر کنم و مسئولان دفاتر زیارتی هم تقصیر را به گردن سازمان حج و زیارت استان می‌اندازند و می‌گویند آن‌ها مسئولیت صدور ویزا را دارند.

وی می‌گوید: قبل از اینجا به چند دفتر زیارتی دیگر هم رفته بودم و آن‌ها عنوان می‌کردند که یک هفته برای صدور ویزا زمان نیاز است و زودتر از این موعد امکان پذیر نیست.

صدور ویزای آزاد

این زائر اربعین، این موضوع را هم مطرح می‌کند که یکی از دفاتر گفته اگر ۳۲۴ هزار تومان بدهید به صورت آزاد ویزا صادر و در مدت زمان ۴۸ ساعت تحویل می‌شود که حال باید از مسئولان پرسید چرا این شرایط وجود دارد.

وی می‌گوید به نظر می‌رسد افرادی در این میان برای رسیدن به سود بیشتر در حال فعالیت هستند و هیچ گونه نظارتی بر عملکرد آن‌ها نیست و برخی از زائران نیز برای آنکه عجله دارند و می‌خواهند زودتر به سمت مرز حرکت کنند این هزینه اضافی را پرداخت می‌کنند.

یکی دیگر از زائرین اربعین به ما می‌گوید: در شهرهای مختلف از جمله اراک و ساری که اقوام ما آنجا هستند تنها در عرض دو روز و با همان قیمت مصوب ۲۳۵ هزار تومان ویزا صادر می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما متأسفانه در قم برای صدور ویزا از همان ابتدا می‌گویند یک هفته تا ده روز زمان نیاز است و همین امر موجب سرگردانی زائران شده و این نگرانی برای آن‌ها بوجود می‌آید که برنامه سفر آن‌ها به همین واسطه به تأخیر بیفتد.

محمد روح پرور نیز در گفتگو با ما می‌گوید، برای پدرم از روز شنبه هفته گذشته درخواست صدور ویزا از یکی از دفاتر زیارتی مجاز داده بودیم که گفتند دو یا سه روزه آماده می‌شود؛ اما پس از پیگیری‌های فراوان روز پنج شنبه ویزا به دستمان رسید و آن هم به صورت شبانه به منزل آن مسئول دفتر زیارتی مراجعه کردیم و پاسپورت را تحویل گرفتیم.

صدور ویزا در ۴۸ ساعت

علی احمدی نیز به ما می‌گوید برای تهیه بلیت هواپیما به مقصد نجف نیازمند بلیت و گذرنامه هستم و در این شرایط که هر روز بر قیمت بلیت های هوایی افزوده می‌شود نمی‌توانم اقدام به خرید کنم و مشخص هم نیست چه زمانی ویزا دستمان می‌رسد که این شرایط نشان دهنده عدم مدیریت صحیح بوده و مسئولین باید پاسخگوی مردم باشند.

به خیابان چهارمردان و گذرخان که محل تجمع عرب‌های عراقی است هم سری می‌زنم؛ در این محل افراد زیادی هستند که به صورت آزاد برای شما ویزا می‌زنند.

با یکی از این افراد در خصوص این موضوع صحبت می‌کنم؛ او می‌گوید ما به صورت آزاد ویزا را نهایت در ۴۸ ساعت برای شما آماده می‌کنیم.

او می‌گوید؛ هزینه ویزای آزاد ۴۱ دلار به علاوه ۲۵ هزار تومان هزینه بیمه است و ما مستقیم از سفارت عراق در تهران این ویزا را برای شما آماده می‌کنیم.

این فرد این مسئله را هم مطرح می‌کند که برخی از افراد که از طریق حج و زیارت مبادرت به دریاقت ویزا می‌کنند؛ ممکن است پاسپورت آن‌ها اعتبار ۶ ماهه‌ای که مقرر کرده‌اند نداشته باشد اما ما برای این افراد هم به صورت آزاد ویزا صادر می‌کنیم و نیازی به اعتبار ۶ ماهه نیست.

صدور ویزا طی ۳ روز از یکشنبه

مدیر کل حج و زیارت استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تأخیر در صدور ویزای اربعین اظهار داشت: برخی دفاتری که مبادرت به دریافت گذرنامه برای صدور ویزا می‌کنند فاقد مجوز بوده که در امر ثبت نام سماح اختلال ایجاد می‌کنند.

مهدی صالحی گفت: برخی از دفاتر نیز بعضاً با تأخیر چند روزه گذرنامه‌ها را تحویل می‌دهند، مضافاً اینکه بعضی غیرمجازها هم با وعده و وعید و یا صدور ویزای جعلی باعث نارضایتی زائران می‌شوند، که به مراجع قضایی و انتظامی معرفی شده‌اند.

برخی دفاتری که مبادرت به دریافت گذرنامه برای صدور ویزا می‌کنند فاقد مجوز هستند

وی با بیان اینکه در این مدت هم پیگیر مسائلی بودیم که به زودی این دفاتر غیرمجاز جمع شوند، افزود: ان شاءالله از روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ویزای اربعین در قم سه روزه تحویل می‌شود.

متاسفانه اطلاع رسانی در زمینه صدور ویزای اربعین در قم بسیار نامناسب بوده به عنوان نمونه در حال حاضر بر اساس جدولی که در سایت حج و زیارت قم آمده ۶۲ دفتر و شرکت زیارتی معتبر در قم وجود دارد اما مشخص نیست کدام دفاتر خدمات صدور ویزای اربعین را انجام می‌دهند که می‌شد با تهیه بنر متحدالشکلی که عنوان کند این دفاتر مجاز به دریافت گذرنامه برای صدور روادید هستند مردم را از سردرگمی نجات داد.

سایت حج و زیارت استان قم نیز به آدرس www.qom.haj.ir هیچ گونه اطلاع رسانی در این زمینه انجام نداده و آخرین باری که به روز شده مربوط به اسفند سال ۹۶ بوده است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbzfbz.rhbgspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما