دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : 70436
منبع : خبرگزاری تسنیم

انتقاد مردم از ‌افسارگسیختگی قیمت لبنیات در استان قم

قم نيوز : افزایش بی‌رویه و دامنه‌دار قیمت لبنیات در استان قم سبب نارضایتی شهروندان از کمبود نظارت و بازرسی‌های بازدارنده شده است.
انتقاد مردم از ‌افسارگسیختگی قیمت لبنیات در استان قم
انتقاد مردم از ‌افسارگسیختگی قیمت لبنیات در استان قم
به گزارش قم نیوز در وضعیت اقتصادی و معیشتی حاکم در جامعه، تثبیت قیمت‌ها و نظارت و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی از اهمیت ویژه برخوردار است، به هراندازه که تثبیت قیمت‌ها در بازار بیشتر خودنمایی کند و شهروندان درصحنه عمل شاهد آن باشند آرامش روانی جامعه بالاتر رفته و روند عرضه و تقاضای بازار در وضعیت معمول قرار می‌گیرد.

اما کمبود نظارت یا بی‌اثر بودن آن‌ها در تثبیت قیمت‌ها نیز نتیجه‌ای عکس داشته و ممکن بوده با بروز هر اتفاقی روند عرضه و تقاضا در بازار از وضعیت تعادل خارج‌شده و به‌سوی افسارگسیختگی و اعمال سلیقه در قیمت‌گذاری کالاها تبدیل‌شده و موقعیت را برای فرصت‌طلبان برای سوءاستفاده از شرایط ازهم‌گسیخته بازار فراهم کرده و تهیه اقلام مصرفی شهروندان را با مشکلاتی اساسی روبه‌رو کند.

آن چیزی که مسلم بوده با ضعف یا بی‌توجهی مسئولان دولتی قیمت کالاهای اساسی مردم از ابتدای سال جاری با نوسانات شدیدی روبه‌رو شده و بسیاری از شهروندان از عدم نظارت در تثبیت قیمت‌ها به‌ویژه کالاهای اساسی خود گله‌مندند.

افسارگسیختگی و بی‌ثمر بودن نظارت‌ها و بازرسی‌ها در تثبیت قیمت لبنیات در بین دیگر کالاهای مصرفی  شهروندان وضعیت حادتری دارد، نوسان قیمت برخی از محصولات لبنی در 7 ماه گذشته بین 50 تا 70 درصد افزایش داشته که همین مسئله سبب کم‌رنگ شدن نقش این گروه غذایی باارزش و مهم در سبد غذایی شهروندان شده است.

محمد کریمی یکی از شهروندان قمی بوده که متعجبانه به قیمت درج‌شده روی یک ماست دبه‌ای 2 کیلو 200 گرمی نگاه می‌کند و با ابراز ناراحتی از افزایش مجدد قیمت این محصول در هفته‌های اخیر، می‌گوید: آخرین باری که این همین محصول را در برج 5 سال جاری خریداری کردم قیمت آن 8 هزار و 300 تومان بود اما در عرض این دو ماه با افزایش 40 درصدی به 11 هزار و 700 تومان رسیده که اصلاً برای مشتری توجیه‌پذیر نیست، به نظر می‌رسد نظارت و قدرت تثبیت قیمت لبنیات در توان مسئولان استان نیست.

وی همچنین با انتقاد از افزایش قیمت بی‌رویه قیمت شیر درفروشگاه‌های استان ادامه می‌دهد: شیر شیشه‌ای 500 گرمی در مردادماه سال جاری 1800 تومان بوده ولی در حاضر قیمت آن به 2 هزار و 600 تومان رسیده که رشدی بیش از 45 درصد را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت لبنیات توان خرید شهروندان را کاهش داده است

 احمدرضا شیخی فروشنده یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر قم است، وی افزایش قیمت محصولات لبنی را با کاهش توان خرید از سوی مشتریان برابر دانسته و می‌گوید: از ابتدای سال جاری فروش انواع محصولات لبنی به دلیل و کاهش توان خرید شهروندان کاهش ملموسی داشته است.

این فروشنده با مقایسه افزایش قیمت برخی از کالاهای لبنی در چند ماه گذشته ادامه می‌دهد: به‌عنوان نمونه در تیرماه امسال هر جعبه شیر یک لیتری  10 عددی را باقیمت 28 هزار تومان خریداری و هر بطری به قیمت 3هزار تومان به فروش می‌رسید اما در شهریورماه امسال قیمت هر جعبه شیر 10عددی یک لیتری پرچرب به 40 هزار و 500 تومان افزایش پیداکرده و 4 هزار و 500 تومان نیز به فروش می‌رسد.

علی محمدی از همشهریان قمی بوده که از یکی از توزیع‌کنندگان محصولات لبنی درباره افزایش بی روبه قیمت‌ها توضیح می‌خواهد، وی افزایش قیمت محصولات لبنی در طی چند ماه را معقولانه نمی‌داند و ضعف نظارت، کبمود بازرسی و افسارگسیختگی را از عوامل مهم این امر می‌داند.

وی می‌گوید: قیمت دوغ پاکتی ابتدای امسال 1200 تومان بوده درحالی‌که در شهریورماه ماه به 2000 تومان رسیده یعنی افزایش 80 درصدی قیمت و این مسئله‌ای نیست که از چشم بازرسان یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دور بماند، همچنین دوغ بطری یک و نیم لیتری در ابتدای سال جاری 3 هزار تومان بوده که امروز به 5 هزار تومان رسیده یعنی 65 درصد افزایش قیمت پیداکرده است.

افزایش 100 درصدی لبنیات فله‌ای در استان قم

درآشفته بازار قیمت محصولات لبنی درفروشگاه‌های سطح شهر ممکن است بسیاری از مردم به مغازه‌های محلی مراجعه کرده و مایحتاج لبنی خود را به‌صورت فله‌ای تهیه کنند اما حقیقت این بوده که افزایش قیمت فروش محصولات لبنی به‌صورت فله‌ای اگر بیشتر نبوده قطعاً کم‌تر هم نبوده است.

خانم مریم بهاری درحالی‌که بدون خرید محصولی از یکی از مراکز فروش فله‌ای شیر خارج می‌شود با ابراز نگرانی از نوسان وحشتناک قیمت در محصولات لبنی ابراز می‌کند: پنیر فله‌ای 16 کیلویی در ابتدای امسال کیلویی 6 هزار تومان بود درحالی‌که در ماه  شهریور  به 11 هزار و 500 تومان رسیده است، خانواده من که یک خانواده متوسط و ضعیف ازنظر اقتصادی است توان خرید این محصول را ازدست‌داده است.

خانم بهاری ادامه می‌دهد: همچنین هر کیلو شیر فله‌ای ابتدای سال جاری 1500 تومان به فروش می‌رسید اما قیمت آن در حال حاضر به 3000 تومان رسیده یعنی رشد 100درصدی، معلوم نیست قیمت محصولات لبنی در استان توسط چه کسانی تنظیم می‌شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjmxea.uqeytzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما