شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : 70871
منبع : خبرگزاری فارس

از ایثار اهداکنندگان خون تا حیات دوباره بیماران/ رشد 5 درصدی اهداکنندگان مستمر خون

قم نيوز : اهدای خون ایثاری است که فرد بدون چشمداشت برای آن داوطلب می‌شود و به این وسیله به روند درمانی و حیات بیمار کمک می‌کند. با توجه به عمر کوتاه سلول‌های خونی اهدای مستمر خون از جمله امور ضروری محسوب می‌شود.
از ایثار اهداکنندگان خون تا حیات دوباره بیماران/ رشد 5 درصدی اهداکنندگان مستمر خون
از ایثار اهداکنندگان خون تا حیات دوباره بیماران/ رشد 5 درصدی اهداکنندگان مستمر خون
به گزارش قم نیوز  اهدای خون به طور داوطلبانه، بدون چشمداشت و با نیت اهداف خیرخواهانه و انسان دوستانه است البته اهدای خون مزیت‌های فراوانی برای فرد اهداکننده به همراه دارد.

افزایش سلامت قلب و کاهش ریسک سرطان از مزیت‌های اهدای خون است که فرد اهداکننده از آنها بهره‌مند می‌شود. اهدای خون غلظت و چسبندگی خون را کاهش داده در نتیجه پمپاژ خون از قلب به آسانی انجام می‌شود.

 

4.3 درصد اهداکنندگان بانوان هستند

مرتضی نوریان، مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه حدود 24 هزار نفر طی هفت ماه ابتدای امسال اهدای خون داشتند اظهار کرد: این میزان نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود یک درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در 6 ماهه دوم سال مقداری آمار اهدای خون افت بیشتری خواهد داشت ضرورت دارد اهداکنندگان بیشتر برای اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه اهداکنندگان مستمر خون حداقل دو بار در سال برای اهدای خون مراجعه می‌کنند گفت: این آمار در هفت ماهه اول امسال حدود پنج درصد رشد داشته است. اهدای خون بانوان  که 4.3 درصد از اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند نیز طی این مدت رشد داشته است.

وی ادامه داد: آمار اهدای خون بانوان نسبت به کشورهای پیشرفته پایین است. در برخی کشورها 50 درصد اهداکنندگان بانوان هستند ولی در کشور ما میانگین اهدای خون بانوان پنج درصد است.

نوریان خاطرنشان کرد: میزان توزیع خون و فرآورده‌های خونی به بیمارستان‌های استان مختصری کاهش داشته است که البته ناشی از کاهش تقاضای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بوده که این امر نشان می‌دهد بیمارستان‌ها در بحث مدیریت مصرف خون به طور بهینه عمل کردند.

 

تحویل 7 هزار و 500 واحد خون به شبکه خونرسانی کشور

وی عنوان کرد: حدود 7 هزار و 500 واحد خون به شبکه خونرسانی کشور تحویل داده شده که به این وسیله نیازهای فرآورده‌های خونی برطرف شده که این امر نشاندهنده تأمین ذخایر خونی به اندازه مازاد مصرف در استان است.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه اهدای پلاکت نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است گفت: میزان پلاکت به درخواست مراکز درمانی بستگی دارد که درخواست‌ها کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت خون استان مطلوب است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد ولی با توجه به اینکه عمر سلول‌های خونی کوتاه است اهدای مستمر خون می‌تواند در تأمین خون نیازمندان مفید واقع شود.

علت‌های مختلف در زمینه استقبال نکردن از اهدای خون وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ترس از کم خونی اشاره کرد که در این زمینه اهداکنندگان باید در نظر داشته باشند وضعیت جسمانی آنها پیش از اهدا از نظر سلامت ارزیابی می‌شود و اگر ریسک و خطری برای اهداکننده وجود داشته باشد از اهدای خون معاف می‌شود و در صورت نداشتن منع بر اساس تجویز پزشک به اهدای خون می‌پردازند.

روحیه انسان دوستی افراد را به سمت امر خداپسندانه اهدای خون جذب می‌کند تا با اهدای خون نیاز حیاتی فرد دیگر را برطرف کنند و زندگی دوباره را به او برگردانند. اهدای منظم خون از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی جلوگیری می‌کند بنابراین نوعی کمک به حفظ سلامت فرد است.

ایثار اهداکنندگان خون ادامه حیات را برای بیماران جراحی، نوزادان مبتلا به زردی، مصدومان تصادفات، آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه، بیماران دچار سوختگی، مبتلایان به بدخیمی‌ها، بیماران دیالیزی، بیماران هموفیلی به ارمغان می‌آورد. دریغ کردن از انجام این اقدام ممکن است به از دست رفتن جان یک یا صدها انسان منتهی شود.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdccs4qm.2bqxm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما