شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : 70875
منبع : خبرگزاری ايرنا

از افتتاح 13 طرح صنعتی تا پایانی ناخوش برای مونوریل قم

قم نيوز : استان قم درهفته گذشته شاهد رویدادهای مختلفی از جمله برگزاری راهپیمایی 13 آبان ، سفر لوئیس فراخان آمریکایی و معاون وزیر کشور به قم ، افتتاح 13 طرح صنعتی و مختومه شدن پرونده مونوریل توسط شورای شهر بود.
از افتتاح 13 طرح صنعتی تا پایانی ناخوش برای مونوریل قم
از افتتاح 13 طرح صنعتی تا پایانی ناخوش برای مونوریل قم
به گزارش قم نیوز تشییع پیکر مطهر یکی از شهدای مدافع حرم حضرت زینب (س)،اظهارات مدیرکل راه آهن درخصوص جابجایی مسافر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی درخصوص مشکلات تئاتر ، افزایش صادرات از گمرکات ، آخرین وضعیت تسهیلات پرداختی به صنعتگران و هشدار درخصوص لزوم تهیه مواد اولیه کارخانجات از دیگر اخبار هفته گذشته قم بود.

** حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 13 آبان
راهپیمایی باشکوه 13 آبان، روز یکشنبه هفته گذشته همزمان با سراسر کشور با حضور قشرهای مختلف مردم انقلابی و همیشه در صحنه، علما، فضلا، طلاب، دانش آموزان، دانشجویان، فرهنگیان و مسئولان در شهر مقدس قم برگزار شد. راهپیمایان از میدان روح الله قم مجاور بیت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) حرکت خود را آغاز و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اجتماع کردند.

**تشییع پیکر مطهر شهید حجت الاسلام دهقانی
پیکر مطهر شهید حجت الاسلام «محمد حسن دهقانی» از رزمندگان مدافع حرم حضرت زینب(س)، عصر سه شنبه هفته گذشته در قم تشییع و پس از اقامه نماز به امامت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید درگلزار شهدای علی بن جعفر (ع) به خاک سپرده شد. شهید دهقانی از استادهای مدرسه علمیه حقانی، خادم افتخاری حرم حضرت معصومه(س)، کارشناس احکام نماز جمعه پردیسان قم بود.

** استقبال شهروندان از مسافرت با قطار
مدیرکل راه آهن قم نیز هفته گذشته از استقبال مردم از سفر با قطار سخن گفت و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، یک میلیون و 411 هزار و 560 تَن از طریق راه آهن این استان به نقاط مختلف کشور جابه جا شدند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 21 درصد رشد داشته است.محسن اعتماد افزود: آمارخروجی مسافر در این مدت، 712 هزار و 924 تَن و آمار ورودی مسافر نیز 98 هزار و 636 تَن بوده است.وی اضافه کرد: درمدت زمان مشابه سال گذشته، آمار جابه جایی مسافر با راه آهن قم یک میلیون و 158 هزار و 581 تَن بود.

** تئاتر قم و مشکل پیش رو
رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم، نیز در هفته گذشته از یکی از مشکلات تئاتر این استان سخن گفت و اظهار داشت: با کمبود نمایشنامه نویس قوی روبرو هستیم.اصغر نوبخت درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، دهه 60 تا 80 را رونق تئاتر قم دانست و گفت: پس از سه دهه درخشش تئاتر در قم چند سالی است که شاهد رکود در این رشته هنری در استان هستیم که بخش مهمی از این رکورد ناشی از ضعف نمایشنامه ها متناسب با ذائقه مردم است.وی ادامه داد: با وجود رکود و مشکلات زیرساختی تئاتر در استان، شاهد هستیم هرگاه تئاتری با نمایشنامه قوی در قم به روی صحنه رفته با استقبال مردم مواجه شده است که این نشان می دهد دلیل فاصله گرفتن مردم از تئاتر را باید در محتوا، فرم و داستان نمایش ها جستجو کرد.

** افزایش صادرات و هشدار درخصوص لزوم جدی به تهیه مواد اولیه کارخانجات
مدیرکل گمرکات قم نیز هفته گذشته درجلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درقم گفت: از ابتدای سالجاری تا پایان مهرماه حجم صادرات انجام شده از گمرکات این استان 113 هزار تن معادل 128 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال های 96 و 95 بیش از 12 درصد رشد داشته است. محمد خلیلی افزود: رشد وزنی این میزان صادرات درقیاس با مدت مشابه نیز30 درصد بوده، که افزایش نرخ ارز دربالا رفتن حجم صادرات تاثیر زیادی داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز دراین جلسه با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی استان بر اساس سامانه بهین یاب، گفت: در بخش صنعت 65 واحد تولیدی به منظور دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی، که به 16 واحد 610 میلیارد ریال پرداخت شده است.محمود سیجانی همچنین تعداد پرونده های متقاضیان دریافت تسهیلات که از سال 96 به 97 انتقال داده شده را نیز 28 مورد ذکر کرد و افزود: از این تعداد به 24 واحد ، 430 میلیارد ریال پرداخت شده است.

مشاور استاندار قم در امور تولید و صنعت نیز در این جلسه گفت: ملزم نمودن تولید کنندگان به باز پرداخت ارز، مشکلاتی را برای آنها به همراه داشته از این رو آنان ارز دولتی نمی خواهند، و حاضر هستند، با ارز 140 هزار ریال مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند.
محمد نوپوش گفت: ولی دولت نیز در شرایطی که هیچ ارزی را به تولید کنندگان نداده نباید از آنها ارز حاصل از صادراتشان را طلب کند.وی هشدار داد: در برخی از واحدهای تولیدی استان مشکل مواد اولیه جدی است،و اگر تا دو ماه دیگر تامین نشود، با تعطیلی و بیکاری کارگران مواجه خواهیم بود.

ابوالفضل فراهانی رئیس انجمن کفش ماشینی قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی کفش استان با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند، گفت: عراق و کشورهای آسیای میانه از جمله بازارهای هدف صادرات کفش تولیدی قم به شمار می روند، اما در حال حاضر با توجه به مشکلات ارزی و مواد اولیه تولید، ترکیه درصدد تسخیر بازار است.

** سفر لوئیس فراخان آمریکایی به قم
لوئیس فراخان رهبر جنبش امت اسلامی در آمریکا که به ایران سفر کرده بود ، دوشنبه هفته گذشته وارد قم شد و در همایش آفول آمریکا در مصلای این شهر سخنرانی کرد. وی دراین همایش با بیان این که آمریکا دشمنی خود را با اعمال تحریم ها علیه ایران اسلامی به اوج خود رسانده است، گفت: این تحریم ها با هدف شکستن روح اسلام و انقلاب بازگردانده شده است. رهبر جنبش امت اسلام همچنین با آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز دیدار و گفت وگو کرد.

** افتتاح 13 طرح صنعتی
آیین افتتاح همزمان 13 طرح صنعتی به مناسبت یوم الله 13 آبان، روز دوشنبه هفته گذشته با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، سید مهدی صادقی استاندار قم و جمعی از مسئولان استان در شهرک صنعتی محمود آباد برگزار شد. برای افتتاح این 13 طرح صنعتی بیش از 850 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و برای 250 تن به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در این آیین گفت: با افتتاح این 13 طرح که به صورت نمادین در واحد صنعتی تولید کننده کاغذ تیشو، ترتیب یافت، فضای امید در دل مردم برای مقاومت در برابر فشار شدید اقتصادی دشمن تقویت می شود.
محمود سیجانی با اشاره به اهمیت بهره برداری از واحد تولید تیشو در قم، افزود: تیشو، ماده اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات سلولزی مانند دستمال کاغذی و پوشک است که در کل کشور تنها پنج واحد در این زمینه فعالیت می کند و بهره گیری از آن می تواند نیاز داخلی به این محصول مهم را تا حد زیادی تامین کند. وی گفت: در کنار این طرح شاخص، 12 طرح صنعتی کوچک و متوسط دیگر نیز در سطح شهرک های صنعتی استان به بهره برداری رسید که در زمینه تولید محصولات نساجی و پوشاک مانند نخ، کفش، تولید شلنگ های خودرو، فرآوری آهک، تولید فرومنگنز، ورق پلاستیکی، لامپ ال ای دی، تولید دستمال کاغذی و وسایل شهر بازی، فعالیت می کنند.

**سفر معاون وزیر کشور به قم
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز هفته گذشته به قم سفر کرد و با مراجع عظام تقلید وعلمای این شهر دیدار نمود. مراجع تقلید و علما دراین دیدارها بر ضرورت بهبود زیرساخت ها برای ارائه خدمات هرچه بیشتر به زائران اربعین حسینی تاکید کردند و لزوم مردمی بودن راهپیمایی اربعین را با اهمیت دانستند. ذوالفقاری نیز دراین دیدار ها گفت: بیش از 2 میلیون زائر ایرانی و بیش از 120 هزار تن از اتباع کشورهای مختلف، امسال از مرزهای سه گانه کشور برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به کشور عراق سفر کردند.وی گفت: برای توسعه زیرساخت ها، جاده مهران تا پایان سال آینده چهار بانده می شود، جاده نجف در حال چهار بانده شدن است، ضمن این که به دنبال لغو روادید زائران اربعین توسط عراق هستیم.

** لزوم تعدیل بازار کاغذ
هفته گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت:به منظور تعدیل بازار کاغذ خرید هزار تن کاغذ از کشور اندونزی در دو سایز 3 و 4.5 ورقی توسط اتحادیه چاپخانه داران قم پیگیری شده است. سید موسی حسینی کاشانی اظهار داشت: حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول تامین کاغذ تحریر برای انتشارات و روزنامه است، ولی هم اکنون قیمت کاغذ A4 که عمده مصرف کنندگان آن مدارس و واحدهای آموزشی هستند، از قیمت کاغذ تحریر بیشتر است.وی افزود: این مساله از نظر اقتصادی فشاری زیادی را به والدین دانش آموزان وارد می کند، که برای حل این معضل باید پیشنهادی از مجموعه استان ارائه شود.

** پایانی ناخوش برای پروژه مونوریل قم
اعضای شورای اسلامی شهر روز دوشنبه هفته گذشته در شصت و هشتمین جلسه رسمی و علنی این شورا، ضمن مخالفت با تصویب لایحه متمم قرارداد مونوریل، ادامه این طرح را به مصلحت مردم قم ندانستند و خواستار مختومه شدن هرچه زودتر پرونده آن شدند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در پایان این جلسه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این به صورت مفصل در رابطه با موضوع ادامه طرح مونوریل نیز بحث شد و بیشتر اعضا بر بی فایده بودن ادامه آن و همچنین مختومه کردن پرونده آن نظرهای مشابهی داشتند، افزود: بر اساس نظر اعضای شورای شهر قم وقتی دولت و یک بخش ملی تصمیم به اجرای طرح عظیمی مانند مونوریل می گیرد و بعد از مدتی آن را کنار می گذارد، این کار با قانون مغایرت دارد. حسین اسلامی افزود: دولت اگر می خواهد اعتبار خود را مصروف مونوریل کند، حرفی نیست، ولی شهرداری امکان انجام این طرح را از طریق منابع داخلی خود و پول مردم ندارد، ضمن این که با توجه به شرایط جدید و اینکه قبلا قرار بود، پایانه قطارهای پر سرعت مستقر شود، اساسا ادامه طرح را به مصلحت نمی داند.
اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس در نظر گرفته شده بود.
6133/
انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcgn79u.ak9zu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما