چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : 71048
منبع : خبرگزاری تسنیم

حرکت در مسیر شفافیت، رانت‌خواری در کشور را ریشه‌کن می‌کند

قم نيوز : تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با انتقاد از روحیه نقد ناپذیری برخی مسئولان گفت: شفافیت شرط اصلی در مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده و با اجرای درست شفافیت، رانت‌خواری در کشور ریشه‌کن می‌شود.
حرکت در مسیر شفافیت، رانت‌خواری در کشور را ریشه‌کن می‌کند
حرکت در مسیر شفافیت، رانت‌خواری در کشور را ریشه‌کن می‌کند
به گزارش قم نیوز آیت‌الله سید محمد سعیدی صبح امروز در سومین گردهمایی دفاتر نمایندگی دیده‌بان شفافیت و عدالت استان‌ها که در پروژهشکده علامه طباطبایی برگزار شد اظهار داشت: اصل شفافیت و عدالت آثار گران‌بهای بسیار ویژه‌ای در کشور و جامعه به دنبال دارد.

وی با اشاره به برخی از عوامل مهم در عدم شفافیت در بین مسئولان افزود: یکی از عوامل مهمی که سبب شده تا برخی افراد نسبت به شفافیت گریزان باشد عدم علم کافی نسبت به ارزش شفافیت، آثار منفی عدم شفافیت و مشکلاتی است که برای انسانی که دنبال شفافیت بوده پیش می‌آید است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: جلب منافع نامشروعی که از طریق عدم شفافیت کسب می‌شود یکی از عوامل گریزان بودن برخی افراد از اصل شفافیت در کشور است، برداشت غلط از برخی روایات و احادیث درباره عدم شفافیت و کتمان حقایق از عوامل مهم عدم شفافیت بوده که در این منظر عدم شفافیت ناظر به امور دیگری بوده اما متأسفانه برخی افراد از این احادیث به‌عنوان دستمایه‌ای برای عدم شفافیت در مسائل مهم کشوری و اقتصادی استفاده می‌کنند.

سعیدی عنوان کرد: سوءاستفاده برخی افراد از اصل شفافیت سبب شده تا افرادی که دنبال شفافیت هستند از آن گریزان باشند، راحت‌طلبی و قدرت‌طلبی و امکان رنگ عوض کردن از عوامل مهم عدم شفافیت افراد است چرا که در صورت وجود شفافیت امکان رنگ عوض کردن افراد در شرایط مختلف وجود ندارد.

امام‌ جمعه قم با تأکید بر برخی از اصول و مبانی مهم شفافیت در قرآن کریم تصریح کرد: قرآن کریم در هر موقعیت و شرایطی که نیاز بوده شفاف و در برخی امور نیز به ایما و اشاره درباره مسائل به اظهارنظر پرداخته است، روحیه نقدناپذیری برخی از افراد از عوامل دیگر عدم شفافیت است.

وی ادامه داد: افرادی که گرفتار و دلباخته جریانات سیاسی هستند نوعاً مانند انسان‌های کر و کوری بوده که نواقص و اشکالات حزب مدنظر خود را نمی‌توانند درک کنند، طبق روایات اسلامی ریشه شفافیت در مسئله تقوا است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان برخی از آثار مثبت شفافیت تأکید کرد: شفافیت یکی از عوامل مهم در افزایش محبوبیت مسئولان است، شفافیت شرط اصلی در مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده و با اجرای درست شفافیت، رانت‌خواری در کشور ریشه‌کن می‌شود.

سعیدی تفاوت بین شفافیت و ساده‌لوحی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: شفافیت مرز باریکی با ساده‌لوحی دارد بنابراین سالم‌سازی محیط، دمیدن روح امید در مردم و تلاش و خدمت به مردم سه شرط مهم در جدایی بین شفافیت و ساده‌لوحی در جامعه است.

امام‌ جمعه قم با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) بیان کرد: اجرای عدالت و مبارزه با فساد همزاد و مکمل یکدیگر هستند، باید رویه‌ای در کشور وجود داشته باشد که افراد قبل از آن که به‌سوی بیت‌المال دست‌درازی داشته باشند عواقب سنگین فساد و عدم شفافیت آن‌ها را از آن بازدارد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcjoyea.uqevxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما