دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : 72176
منبع : خبرگزاری فارس
به مناسبت هفته پژوهش

پژوهشگران و دانشجویان برتر علم اطلاعات و دانش‌شناسی در قم تجلیل شدند

قم نيوز : پژوهشگران و دانشجویان برتر علم اطلاعات و دانش‌شناسی ظهر امروز در نشست آسیب‌شناسی پژوهش در حوزه کتابخانه‌های عمومی با حضور جمعی از مسئولان ملی و استانی مورد تجلیل قرار گرفتند.
پژوهشگران و دانشجویان برتر علم اطلاعات و دانش‌شناسی در قم تجلیل شدند
پژوهشگران و دانشجویان برتر علم اطلاعات و دانش‌شناسی در قم تجلیل شدند
به گزارش قم نیوز نشست آسیب‌شناسی پژوهش در حوزه کتابخانه‌های عمومی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری ظهر امروز در سالن جلسات کتابخانه امام خامنه‌ای برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به اینکه جایگاه پژوهش و اهمیت آن بر کسی پنهان نیست، اظهار کرد: پژوهش در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است چراکه رسیدن به نتیجه نیازمند تحقیق و پژوهش است.

حجت‌الاسلام امیر عطاءالله جباری از جایگاه نیازسنجی و مسأله‌یابی در پژوهش یاد کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی بر اساس قانون تعاریف مشخصی دارند و ما باید در ابتدا از جایگاه و اهمیت کتابخانه‌های عمومی آگاه باشیم تا بتوانیم نقش این کتابخانه‌ها در پیشبرد اهداف جامعه و ترویج فرهنگ‌های مورد نظر را بررسی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند، مطرح کرد: همانطور که بخش‌های مختلف جامعه از کاستی‌ها و کمبودها رنج می‌برند کتابخانه‌های عمومی نیز با مشکلاتی روبرو هستند اما ما به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

جباری با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر استفاده از فارغ‌التحصیلان مرتبط با کتابداری در کتابخانه‌های عمومی استان قم مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: افرادی در نهاد کتابخانه‌های عمومی جذب شده که از جمله دانشجویان برتر و نخبه هستند و این اقدام موجب شده است تا بتوانیم در سطح استان تحولات قابل توجهی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: نتیجه استفاده از شخصیت‌های علمی در ارتقا کمی و کیفی دستاوردهای کتابخانه‌ها قابل مشاهده است، این افراد به کار کتابداری به‌عنوان یک کار کارمندی صرف نگاه نمی‌کنند به همین علت به کار خود علاقه داشته و شبانه‌روز برای آن وقت می‌گذارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با بیان اینکه سرفصل‌های رشته کتابداری باید از موضوع‌های مرتبط با کتابخانه‌های عمومی گرفته شود، گفت: اکنون در برخی از کتابخانه‌های عمومی استان قم به صورت داوطلبانه از ظرفیت دانشجویان رشته کتابداری استفاده می‌کنیم.

وی تشکیل انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی را اقدام شایسته‌ای دانست و افزود: همکاری‌های میان مراکز علمی و پژوهشی و مجموعه‌های اجرایی می‌تواند موجب نزدیک شدن محققان به کار اجرایی و همچنین تقویت خروجی‌ها شود و ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم در عرصه‌های مختلف را به دنبال داشته باشد.

همچنین، رئیس انجمن کتابداری استان قم با اشاره به اینکه انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی ایران باید به شهرها و استان‌های مختلف کشور توجه داشته باشد، عنوان کرد: در این انجمن باید به نمایندگان شهرستان‌های مختلف توجه داشته باشیم و در هیأت مدیره انجمن از افراد شهرستانی نیز استفاده کنیم.

مهدی محمدی اضافه کرد: پایگاه تخصصی پایان‌نامه کتابخانه‌های عمومی باید تشکیل شود چراکه این پایگاه می‌تواند در ارائه اطلاعات مورد نیاز به دانشجویان و همچنین جمع‌آوری پایان‌نامه‌های مرتبط نقش به‌سزایی داشته باشد.

وی بر لزوم برگزاری جشنواره تحقیقات کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و گفت: تجلیل از پژوهشگران کتابخانه‌های عمومی و تشویق فعالان این عرصه می‌تواند در تحقق اهداف علمی تاثیرگذار باشد.

محمدی با اشاره به جایگاه کتابخانه‌های عمومی استان قم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد: افراد بسیاری هستند که دغدغه حضور در فضای مجازی را دارند و باید به آن‌ها توجه کنیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم؛ بر اساس آماری ارائه شده توسط یکی از پژوهشگران بیش از 50 کتابخانه استان قم در یکی از شبکه‌های اجتماعی درحال فعالیت هستند.

وی از برگزاری انتخابات انجمن کتابداری استان قم در بهمن‌ماه یاد کرد و افزود: افراد می‌توانند با انجام ثبت‌نام نسبت به شرکت در انتخابات و کاندید شدن اقدام و به صورت منسجم در کنار یکدیگر به سمت تقویت ظرفیت‌های انجمن حرکت کنند.

رئیس انجمن کتابداری استان قم با اشاره به اینکه سومین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر علم اطلاعات و دانش‌شناسی استان قم در حال برگزاری است، تصریح کرد: در انجمن کتابداران استان قم تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت دانشجویان برتر در عرصه‌های مرتبط استفاده کنیم.

در پایان نشست آسیب‌شناسی پژوهش در حوزه کتابخانه‌های عمومی، محمد حسن‌زاده رئیس انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به ایراد سخن پرداخت.

گفتنی است، در این نشست آیت‌الله فقیهی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی کرمانشاهی مدیر موزه و کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه قم حضور داشتند.

نرجس جعفرعلی در بخش دانشجوی کارشناسی عنوان شایسته‌تقدیر، فاطمه مهابادی در بخش دانشجوی کارشناسی، فاطمه مسعودی کتابدار کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای در بخش کارشناسی ارشد و ایمان نریمانی در بخش دانشجوی کارشناسی ارشد، عیسی زارعی مدیر پژوهش دانشگاه صدا و سیما در بخش دکتری و نیره خدادادی کتابدار کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی رتبه برتر را به خود اختصاص داده و در این نشست مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccesqm.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما