سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 72510
منبع : ایرنا
مدیرکل آموزش و پرورش قم:

حل بحران کمبود معلم در قم نیازمند راهکار صاحبنظران است

قم نيوز : مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: با توجه به این که تعداد زیادی از همکاران آموزش و پرورش استان در شرف بازنشستگی هستند، برای خروج از بحران کمبود نیروی انسانی نیازمند راهکار صاحبنظران هستیم.
حل بحران کمبود معلم در قم نیازمند راهکار صاحبنظران است
حل بحران کمبود معلم در قم نیازمند راهکار صاحبنظران است
به گزارش قم نیوز حمیدرضا شیخ الاسلام روز دوشنبه در آیین نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم ایران، افزود: بخشی از نیروی انسانی با جذب و آموزش فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی صورت می گیرد که البته چاره ای جز این نداریم.

وی اضافه کرد: در دهه 70 معلم در نظام آموزشی زیاد و دانش آموز کم بود و این مساله امروز برعکس شده است.
وی خطاب به همه صاحبنظران و پیشکسوتان در امر آموزش و پرورش، تاکید کرد: به نظام تعلیم و تربیت برای ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی مورد نیاز خود راهکار ارائه دهید و در این امر به آموزش و پرورش کمک کنید.

شیخ الاسلام با اشاره به این که آیا می شود با ردیف استخدامی کمبود معلم را جبران کرد؟، تصریح کرد: اگر امروز مدیران به فکر نیروی انسانی آموزش و پرورش نباشند، وضعیت مطلوبی در آینده نخواهیم داشت.

وی با بیان این که به خوبی با اوضاع و شرایط قم آشنا هستم، ادامه داد: مدیران برای چاره اندیشی در این زمینه باید مجموعه استان را بشناسند و بتوانند از شرایط امروز تحلیل و پژوهش نمایند تا راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند.

وی گفت: در سال تحصیلی جاری آمار دانش آموزی قم از مرز 255 هزار دانش آموز گذشت و با وجود این که پیش بینی می کردیم جمعیت دانش آموزی قم در سال 1404 به 300 هزار تَن برسد، ولی امروز به این نتیجه رسیده ایم که با این رشد جمعیت، خیلی زودتر به این رقم خواهیم رسید.

شیخ الاسلام افزود: در یک سال تحصیلی حدود 14 هزار دانش آموز به نظام آموزشی قم افزوده شده که رقم بالایی است و بحران کمبود نیروی انسانی را دوچندان نموده است.
وی در ادامه با بیان این که سرمایه اجتماعی شاخص توسعه دنیای امروزی است، گفت: امروز معلمی سرمایه اجتماعی و مردم بالاترین حسن اعتماد و اطمینان را به معلم دارند.

وی با اشاره به این که معلمان امروز نیاز به تجارب معلمان گذشته دارند، افزود: یکی از تجاربی که به صورت درونی باید در رویکردها اتفاق بیفتد، انگیزه واقعی معلمی است که این تجربه باید به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان منتقل شود.

* یکی از محققان و مولفان حوزه تعلیم و تربیت نیز در این آیین گفت: بیش از 50 درصد محتوای آموزشی مدارس از کارایی لازم برخوردار نیست.

اقبال قاسمی پویا افزود: عدم تفهیم مناسب محتوای آموزشی یکی دیگر از آسیب های نظام آموزش و پروش است که باید اصلاح شود.
وی با تاکید بر این که مدارس باید محلی برای مهارت آموزی باشند، ادامه داد: مدارس در طول تحصیل کدام مهارت زندگی را به ما آموختند؟
وی تاکید کرد: باید مدارس تجربی در سطح کشور راه اندازی و دانش آموزان با مهارت های مختلف زندگی آشنا شوند.

قاسمی پویا با بیان این که محتوای درسی، دانشگاه های فرهنگیان را تهدید می کند، اضافه کرد: 80 درصد مطالب در این دانشگاه، حفظیات است، حتی روش تدریس را هم حفظی می آموزند، در حالی که دانشجویان باید به درک واقعی از مسائل تدریس برسند.
در این آیین که با حضور مدیرکل و مسئولان آموزش و پرورش در خانه معلم قم ترتیب یافته بود، از پژوهشگران برتر و اساتید پیشکسوت دانشگاه فرهنگیان استان تجلیل شد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdce7n8f.jh8wzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما