سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : 73428
منبع : خبرگزاری ايرنا
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم:

شهروندان بالای 30 سال قمی غربالگری سلامت می شوند

قم نيوز : معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: به مناسبت روز پرستار و همزمان با سراسر کشور، طرح ملی غربالگری سلامت ویژه زنان و مردان بالای 30 سال در این استان اجرا می شود.
شهروندان بالای 30 سال قمی غربالگری سلامت می شوند
شهروندان بالای 30 سال قمی غربالگری سلامت می شوند
به گزارش قم نیوز محمد پرهام افزود: این طرح که در هفته جاری آغاز شده تا روز جمعه 28 دی ماه در 10 بیمارستان دولتی و خصوصی استان به صورت رایگان اجرا می شود.

وی با اشاره به این که بیماری های قلبی و مغزی بیشترین علت مرگ و میر در این استان است، اضافه کرد: طرح غربالگری سلامت شامل سنجش فشار خون، نمایه توده بدنی (سنجش قد و وزن) و آموزش سبک زندگی سالم به منظور پیشگیری از بیماری ها می باشد.

وی بیان کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی و افزایش بی تحرکی، شاهد رشد چشمگیر بیماری های قلبی و مغزی و همچنین دیابت در سنین مختلف از جمله در میان جوانان هستیم.

پرهام اضافه کرد: تغذیه افراد به ویژه تمایل به استفاده از غذاهای آماده و فست فودها باعث افزایش وزن، فشار، چربی و قند خون افراد و در نتیجه بالا رفتن احتمال سکته های مغزی و قلبی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که درصدی از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند، اجرای طرح غربالگری سلامت می تواند نقش موثری در آگاه سازی مردم داشته باشد.

وی با تاکید بر این که همه افراد بالای 30 سال باید هر ماه فشار خون خود را اندازه گیری کنند، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد در صورت کنترل بیماری فشار خون، 25 درصد از سکته های قلبی و مغزی کاهش خواهد یافت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سالانه در این استان حدود یک هزار و 500 تا 2 هزار تَن دچار سکته مغزی می شوند و یک سوم این افراد جان خود را از دست می دهند.

به گفته وی، دیابت، چربی خون، بی تحرکی، مصرف سیگار، مواد دخانی، الکل و روان گردان ها، بیماری های قلبی و انعقادی می تواند زمینه ساز سکته های مغزی شود.

وی تاکید کرد: افراد در همه سنین باید ورزش و استفاده از غذاهای سالم را در برنامه روزانه خود داشته باشند تا از بروز خطر ابتلا به بیماری ها کاسته شود.
به گفته پرهام، هر فرد باید دست کم هفته ای پنج روز و روزی 30 تا 45 دقیقه فعالیت بدنی قابل توجه داشته باشد.

پنجم جمادی الاول مصادف با 22 دی ماه، سالروز ولادت حضرت زینب(س) دختر گرامی امام علی(ع) به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است. 

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdjo05.yt0sx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما