شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 73596
منبع : خبرگزاری فارس
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم:

خودرومحوری طراحی‌های شهری بلای جان بسیاری از کلان‌شهرها شده است

قم نيوز : معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم گفت: خودرومحوری در طراحی‌های شهری بلای جان بسیاری از کلان‌شهرها است و بن‌بستی است که ما را در آینده با مشکلات جدی روبه رو خواهد کرد.
خودرومحوری طراحی‌های شهری بلای جان بسیاری از کلان‌شهرها شده است
خودرومحوری طراحی‌های شهری بلای جان بسیاری از کلان‌شهرها شده است
به گزارش قم نیوز عباس ذاکریان پیش از ظهر امروز در همایش روز ملی هوای پاک که با شعار « هوای پاک، مردم و مسئولان» در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه 29 دی‌ماه بهانه‌ای است برای پرداختن به مساله آلودگی هوا اظهار کرد: قم همچون باقی کلان‌شهرهای تهران،‌ تبریز،‌ اصفهان و... دچار معضل آلودگی هوا که در اثر استفاده بی‌رویه از خودرو ایجاد می‌شود نشدیم اما آمارهای حمل و نقل یک خطر در کمین استان را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر افزایش چشم‌گیر استفاده از حمل و نقل خصوصی در سال‌های اخیر تصریح کرد: اگر به همین شرایط پیش رویم قطعا به شرایطی خواهیم رسید که شهر قم نیز همچون دیگر شهرها دچار تهدید تعطیلی به دلیل آلودگی هوا شود.

معاون شهردار قم با بیان اینکه از بین وسایل حمل و نقلی بیشترین آلایندگی مربوط به موتورسیکلت‌ها است که معمولا از آن غافل هستیم گفت: هر موتورسیکلت بیش از 5 برابر یک خودرو آلودگی دارد و بیشتر موتورسیکلت‌ها در قم کاربراتوری هستند و طبق آمار طی سال‌های اخیر بیش از یک میلیون و 200 هزار موتورسیکلت در قم شماره شده که برخی این آمار را به دلیل وجود کارخانه‌های تولید موتورسیکلت در قم می‌دانند که آنها را شماره کرده و به شهرهای دیگر می‌فرستند.

وی با بیان اینکه طبق آمار پلیس راهور بیش از 300 هزار موتورسیکلت در قم تردد می کند خاطرنشان کرد: به ازای پیمایش هر یک کیلومتر موتورسیکلت در شهر 15 گرم خروجی آلایندگی محیطی صورت می‌گیرد که این میزان در موتورسیکلت‌های انژکتوری به یک پنجم می‌رسد.

ذاکریان با تاکید بر اینکه میزان پیمایش موتورسیکلت بین هشت تا 10 برابر پیمایش خودرو در سطح شهر است افزود: به همین خاطر حجم آلایندگی موتورسیکلت‌ها بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: موتورسیکلت‌ها معمولا یک پای شاخص‌هایی است که استان را در معرض تهدید قرار داده است؛ ‌موتورسیکلت یک پای تهدید سلامت مردم است که بخش عمده تصادفات مربوط به آنها می‌شود و در حوزه آلودگی هوا هم همین شرایط را داریم.

ذاکریان با تاکید بر ضرورت همگرایی برای جلوگیری از بحرانی شدن وضع هوا در قم اذعان کرد: وجود بسیاری از کارخانه‌های تولید موتورسیکلت در قم با تصمیم وزارت صمت می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف کرد البته این کار نیازمند حرکت برنامه‌محور است.

وی ادامه داد: اگر سالانه 10 درصد توان تولید موتورسیکلت صرف تولید موتورهای برقی شود طی 10 سال آینده می‌توانیم موتورهای بنزینی را از چرخه مصرف خارج کنیم و در این بازه می‌توان آلایندگی موتورسیکلت را به صفر رساند.

معاون شهردار قم با اشاره به خودروهای پرتردد در شهر قم گفت: در حدود یک سال و نیم گذشته بالغ بر هزار و 500 تاکسی نوسازی شده و میانگین عمر ناوگان به پنج تا 6 سال رسیده است اما چون هرسال تعدادی خودرو فرسوده اضافه می‌شود که این یک تهدید است.

وی با بیان اینکه آخرین سالی که نوسازی ناوگان اتوبوسرانی صورت گرفته حدود 10 سال قبل است که دولت حدود 82.5 درصد هزینه‌ها را یارانه داده است اظهار کرد: در این 10 سال به جز سال گذشته هیچ نوسازی ناوگانی نداشتیم؛‌ اتوبوس‌های یورو2 با حجم آلایندگی بالا در شهر تردد می‌کنند و این برای مسوولان نیز آزاردهنده است.

ذاکریان بیان کرد: در گذشته شهرداری باید با احتساب یارانه دولت حدود 20 میلیون تومان برای خرید یک دستگاه اتوبوس هزینه می‌کرد اما با حذف یارانه اتوبوس امروز شهرداری باید برای خرید هر اتوبوس حدود 1.5 میلیارد تومان هزینه کند.

وی اذعان کرد:‌ خوشبختانه طرحی در دولت مطرح شده که برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است و اگر اجرا شود 50 درصد از محل صرفه جویی سوخت یارانه داده خواهد شد و مابقی بر عهده شهرداری‌ها است که این هم عدد زیادی می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم با بیان اینکه در برخی موارد کشور ما از برخی کشورهای پیشرفته عقب تر است اظهار کرد:‌ در برخی موارد این عقب‌افتادگی‌ها به نفع کشور ما است تا آزمون و خطا نکنیم و ببینیم آنها چه مسیری را طی کردند که اشتباه بوده و آن مسیر توسط ما طی نشود.

وی تصریح کرد: مسیری که کشورهای توسعه یافته رفته و برگشته‌اند هنوز در کشور ما طی می‌شود و این خودرومحوری در طراحی‌های شهری است؛‌ خودرومحوری بلای جان بسیاری از کلان‌شهرها است و بن‌بستی است که ما را در آینده با مشکلات جدی روبه رو خواهد کرد.

ذاکریان با تاکید بر ضرورت توسعه پیاده‌راه‌ها در شهر گفت:‌ این طرح در دو محور اطراف حرم مطهر اجرا شده که از طرح‌های خوب سلامت‌محور انسان محور در شهر است.

وی توسعه حمل و نقل پاک در شهر را جزو سیاست‌های شهرداری عنوان کرد و افزود: به دنبال این هستیم که امسال مطالعات را تکمیل کرده و بتوانیم طرح خوبی در زمینه دوچرخه‌سواری را در شهر اجرایی کنیم.

ذاکریان با بیان اینکه صدها هکتار باغات شهر قم طی‌ سال‌های اخیر از بین رفته است افزود: با همت شهرداری بیش از 650 هکتار فضای سبز شهری ایجاد شده و قرارداد تامین پساب برای فضای سبز هم منعقد شده که به زودی اجرایی می‌شود.

وی ریزگردها را یکی از تهدیدها در معرض شهر قم عنوان کرد و گفت: اگر طرح کمربند سبز شهر قم هرچه سریع‌تر تکمیل نشود سالانه خطرات و هزینه‌های زیادی را به شهر قم تحمیل خواهد کرد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjmiea.uqethzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما