سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : 74238
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیرعامل آبفار قم:

نرخ بهره مندی آب شرب روستاهای قم 12 درصد بالاتر از کشوری است

قم نيوز : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم گفت: شاخص بهره مندی روستاهای این استان از آب آشامیدنی در حال حاضر 86 درصد است که نسبت به 74 درصد میانگین کشوری 12 درصد بالاتر می باشد.
نرخ بهره مندی آب شرب روستاهای قم 12 درصد بالاتر از کشوری است
نرخ بهره مندی آب شرب روستاهای قم 12 درصد بالاتر از کشوری است
به گزارش قم نیوز محمد احمدی جبلی درآیین بهره برداری از چهار طرح عمرانی و آبرسانی بخش سلفچگان قم در مسجد روستای یکه باغ این بخش اظهار داشت: شاخص بهره مندی از آب در سال 88 ، 65 درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی چهاردهه گذشته پیشرفتهای چشمگیری در حوزه آبرسانی قم صورت گرفته است، افزود: جمعیت تحت پوشش آب آشامیدنی قم درابتدای انقلاب 12 درصد و در سال 88 ، 79 درصد و در سالجاری نیز 96 درصد می باشد.

احمدی جبلی بیان داشت: هیچ یک از روستاهای استان درسال 57 تحت پوشش فاضلاب قرار نداشتند، ولی اکنون در 2 روستای قم 2 هزار و 14 تن از شبکه فاضلاب بهره مند هستند، و در آینده طرح احداث تصفیه فاضلاب در روستای قاهان از توابع بخش خلجستان و قمرود از توابع بخش مرکزی آغاز خواهد شد.

قم دارای 365 روستا و آبادی است که 229 روستای آن دارای سکنه، 127 روستا دارای شورا و 107 روستا دارای دهیاری با جمعیتی بالغ بر 62 هزار تن است.

مدیرعامل آبفار قم گفت: اعتبارات طرح های آبرسانی روستایی استان بین سال های 88 تا 91 حدود 150 میلیارد ریال بوده ولی از سال 92 تا 97 به حدود 800 میلیارد ریال ارتقا یافته است.

وی همچنین افزایش مطلوبیت آب شرب روستاهای قم درابتدای انقلاب را 30 درصد و درحال حاضر نیز 98 درصد ذکر کرد و افزود: خطوط شبکه انتقال آب روستایی از 100 کیلومتر درنخستین سال پیروزی انقلاب به حدود یکهزار و 500 کیلومتر افزایش پیدا کرده و ذخایر آب روستایی که در ابتدای انقلاب یکهزار و 300 مترمکعب بوده به 54 هزار متر مکعب رسیده است.

در سفر استاندار قم به بخش سلفچگان چهار طرح عمرانی شامل ساختمان دهیاری روستای چشمه علی با 800 میلیون ریال اعتبار، خانه بهداشت روستای نیزار با 2 میلیارد و 800 میلیون ریال، منبع آب ذخیره فضای سبز شهر سلفچگان و بوستان پیامبر اعظم (ص) به مبلغ چهار میلیارد و 400 میلیون ریال و طرح آبرسانی به روستاهای یکه باغ و سنجگان با اعتبار 28 میلیارد و 322 میلیون ریال به بهره برداری رسید.

احمدی جبلی تصریح کرد: حدود سه سال روستای یکه باغ از نظر آبی بدترین شرایط را داشت، و در 2 سال گذشته تمام منابع آبی این روستا خشک شد.
وی گفت: روستای مذکور در فهرست مجتمع های آبرسانی تعریف شده وجود نداشت و آب آن از طریق آب رسانی سیار تامین می شد، ولی با پیگیری های صورت گرفته و تاکید مسئولان اعتبار اولیه تخصیص یافت.

وی افزود: از محل مخزن 2 هزار متر مکعبی آبرسانی به روستاهای بخش سلفچگان تا مجتمع تاج خاتون شامل روستاهای قاضی علیا و سفلی انشعابی را گرفته و با احداث 2 ایستگاه پمپاژ آب و خط انتقال 9.5 کیلومتری، آب به یکه باغ انتقال پیدا کرد و تا روستای همجوار آن یعنی سنجگان نیز ادامه خواهد یافت. 

روستای یکه باغ با حدود 400 سکنه و 122 خانوار در دهستان راهجرد از توابع بخش سلفچگان قم است.

سلفچگان یکی از پنج بخش استان و مرکز آن شهر سلفچگان در 40 کیلومتری قم قرار دارد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdjx05.yt0os6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما