دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 75164
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیرکل منابع طبیعی قم:

750 هکتار از اراضی ملی قم رفع تصرف شد

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با بیان این که 435 پرونده درخصوص تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی در این استان در محاکم قضایی مفتوح است، گفت: امسال بیش از 750 هکتار اراضی ملی تثبیت و رفع تصرف شده است.
مدیرکل منابع طبیعی قم : 750 هکتار از اراضی ملی قم رفع تصرف شد
مدیرکل منابع طبیعی قم : 750 هکتار از اراضی ملی قم رفع تصرف شد
به گزارش قم نیوز سید محمدتقی سجادی افزود: برای بیش از 90 درصد از تصرف ‌ها نمی توان اصطلاح «زمین ‌خواری» را به کار برد، ولی برخی از تصرف ها با برنامه ریزی انجام می شود. 
وی همچنین با بیان این که ظرفیت قانونی برای استفاده از سرمایه ‌گذار در منابع طبیعی وجود دارد، تصریح کرد: این اداره کل با توجه به اقتضائات استان و نیازهای مردم نه تنها مانع توسعه نیست، بلکه در راستای توسعه پایدار، مشارکت های لازم را دارد. 
وی خاطرنشان کرد: به صورت جدی دنبال حفاظت از منابع طبیعی در سطح استان هستیم و بر اساس قانون با متخلفان برخورد می شود. 
سجادی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به 15 اسفندماه به عنوان روز درختکاری؛ بر فرهنگ سازی در این زمینه در میان همه قشرهای مختلف جامعه تاکید و اظهار کرد: در این زمینه رسانه ها نقش موثر و بسزایی دارند و باید بر حساسیت مردم در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بیافزاییم.
وی با بیان این که 15 تا 21 اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است، بیان کرد: شعار امسال این هفته، «منابع طبیعی، بزرگ ترین سرمایه ملی» است و بر مشارکت همه مردم در این امر تاکید داریم.
سجادی گفت: 14 اسفندماه جاری برنامه میثاق با شهدا در راستای پاسداشت شهیدان در آستانه شروع هفته منابع طبیعی برگزار می شود 
وی افزود: برگزاری جشن درختکاری در دانشگاه‌ های علوم پزشکی و آزاد اسلامی و جلسه شورای حفظ حقوق بیت ‌المال، تقدیر از فعالان عرصه منابع طبیعی، غرس نهال با حضور دوستداران حوزوی طبیعت، بوته ‌کاری در محدوده‌ های بیابانی، ارائه دستاوردهای پژوهشی منابع طبیعی با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، اجرای برنامه های ترویجی در آموزش و پرورش، تبلیغات محیطی و تامین نهال مورد نیاز برای غَرس آن از جمله برنامه های این هفته است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم خاطرنشان کرد: آیین درختکاری 16 اسفندماه جاری با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بوستان جنگلی ثامن‌ الائمه(ع) قم ترتیب می یابد.
وی گفت: برنامه «رقابت در خدمت» این هفته در مصلای قدس، پیش از برگزاری آیین عبادی - سیاسی نماز جمعه با حضور مسئولان این اداره کل برگزار می شود و پس از نماز جمعه برنامه غرس نهال با حضور امام جمعه قم برگزار می شود. 
سجادی در ادامه با بیان این که منابع طبیعی در حوزه صنعت و معدن با توجه به قانون و رعایت اصول به دنبال بهره‌ برداری مطلوب از اَنفال است، تاکید کرد: در اجرای هر طرحی، باید بهره برداری متوازن با رعایت موازین زیست محیطی انجام شود. 
وی افزود: در مورد آخرین طرحی که برای استفاده از ظرفیت ‌های معدنی در دریاچه نمک در نظر گرفته شده، مشاور ملزم شده است تا پیوست زیست محیطی طرح را در نظر گیرد؛ چراکه توجه نکردن به این نکات می تواند منشا تولید گرد و خاک نمکی در منطقه شود. 
سجادی گفت: هر ساله 700 هزار اصله نهال در این استان غرس می ‌شود و بعضی از مجموعه‌ ها و افراد اراضی زراعی خود را تبدیل به فضای سبز می ‌کنند که با احتساب عرصه‌ هایی که در قالب برنامه‌‌ های بیابان زدایی انجام شده، سرانه فضای سبز برای هر شخص در قم حدود 121 متر مربع است.
وی به مشکلات این اداره کل در تامین نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز در حفاظت از اراضی منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: استاندارد حفاظت از منابع طبیعی به ازای هر 10 تا 15 هزار هکتار یک نفر است، ولی در حال حاضر در استان حدود 10 نیروی حفاظتی با نزدیک به یک میلیون هکتار عرصه‌ های منابع طبیعی داریم.
سجادی بر استفاده از مشارکت های مردمی در این زمینه تاکید و بیان کرد: حدود 2 هزار محافظ افتخاری و همیار طبیعت از قشرهای گوناگون در این استان، در حافظت از منابع طبیعی با ما همکاری دارند. 

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcc0sqm.2bqpe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما