يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : 78522
منبع : خبرگزاری ايرنا

ارائه الگوهای اسلامی بهترین راهکار برای مقابله با شاخ های مجازی است

قم نيوز : عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بااشاره به آسیب های فضای مجازی و لزوم فرهنگ سازی در این زمینه گفت:باید با آموزش‌های صحیح و ارائه الگوهای تربیتی و اسلامی مناسب در برابر این گونه حرکات ایستاد و اجازه نداد اوباش الگوهای رفتاری جامعه اسلامی شوند.
ارائه الگوهای اسلامی بهترین راهکار برای مقابله با شاخ های مجازی است
ارائه الگوهای اسلامی بهترین راهکار برای مقابله با شاخ های مجازی است
به گزارش قم نیوز فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که در چند سال اخیر اذهان جامعه را به سمت و سوی خود جلب کرده است.

فضای مجازی همان گونه که از نامش مشخص است فضایی غیر واقعی است ولی متاسفانه برخی افراد آن را حقیقی پنداشته واین موضوع سبب مشکلات زیادی شده است.

با توجه به اقتضای سنی، نسل جوان در فضای مجازی فعالیت بیشتری دارد اما برخی افراد که در پی شهرت هستند از این فضا سواستفاده کرده و به عناوین مختلف مشغول درآمد زایی وهمچنین کسب شهرت هستند.

اینستگرام یکی از برنامه های فضای مجازی است که طرفداران خاص خود را دارد و عمده طرفداران آن نوجوانان و جوانانی هستند که به دنبال الگوگیری می باشند،افرادی که به دنبال چهره شدن و معروفیت هستند فضای اینستگرام را فرصت بسیار خوبی برای خود می دانند و به وسیله ایجاد پیج در این فضا، طرفداران خود را به دست می آورند.

لات های مجازی با تحریک نسل جوان به دنبال مشهور شدن هستند

شاخ های اینستگرام از جمله عناوینی است که در این فضا کاربرد دارد و این افراد به هر وسیله ای به دنبال کسب محبوبیت و مشهور شدن هستند و دست به هر اقدامی می زنند، اسلحه کشی و قمه کشی از جمله اقداماتی است که لات های مجازی اینستگرام در پیج های خود آن را به اشتراک گذاشته و نوجوانان را تحریک می کنند.

آسیب های فضای مجازی و شاخ ها و لات های اینستگرام یکی از دغدغه های اجتماعی است که نیازمند توجه خانواده ها به این فضا و البته فرهنگ سازی صحیح است.

مجید ابهری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم، درباره آسیب های فضای مجازی و لزوم مقابله با لات های اینستگرامی اظهار داشت:در فضای مجازی با گروهی برخورد می کنیم که به شاخ‌های ایستگرامی معروف هستند، این گروه ها فرزندان خانواده‌های ثروتمند هستند و با نشان دادن کفش و گوشی همراه و لباس های خود سبب تحریک جوانان دیگر می شوند.

فرهنگ سازی در فضای مجازی مورد توجه خانواده ها باشد

وی با بیان اینکه از نگاه رفتارشناسی اجتماعی، رسانه ها منعکس کننده بخشی از واقعیت های موجود هر جامعه هستند،افزود: با توجه به اینکه فرهنگ سازی و بستری سازی فکری و کاربردی در زمینه
فضای مجازی صورت نگرفته است با ورود رسانه‌های مجازی به جامعه سبب غافل گیری در این زمینه شدیم و این موضوع سبب شد تا عوارض و آسیب‌های رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار بیشتر از فرصت های آن شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد:لات های اینستگرام با خال کوبی‌های زیاد در بدن و لاله گوش و صورت سبب ایجاد شکل مهیب و ناخوشایند می‌شوند و چاقو کشی و قمه کشی انجام داده و با فیلم برداری و عکس برداری از جنایات و اقدامات خلاف آن را در فضای مجازی نشر می دهند، این گروه اگرچه در حال حاضر اندک هستند ولی سبب رفتارهای بزهکاران در جامعه می‌شوند.

وی عنوان کرد: لات های مجازی که در اینستگرام فعالیت می کنند با اقدامات خود سبب شدند تا برخی از نوجوانان و جوانان آنها را الگوی خود قرار دهند و با توجه به عقده‌های روانی و حفره‌های روحی در برخی جوانان، عرصه فضای مجازی رافرصت مناسبی برای نمایش خود می‌یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اشکال کار در این است که یک نفر لات و بزن و بهادر اوباش که متجاوز به نوامیس مردم بوده گروه ایجاد کرده و طرفداران وی برای بزرگ نمایی آن تلاش می کنند و عکس‌های وی را نشر می‌دهند در حالی که الگوهای مناسب اخلاقی ناشناس ماندند.

نباید اجازه داد اوباش الگوی رفتاری جامعه اسلامی بشوند

ابهری خاطرنشان کرد: باید با آموزش‌های صحیح و ارائه الگوهای تربیتی و اسلامی مناسب در برابر این گونه حرکات ایستاد و اجازه نداد اوباش الگوهای رفتاری جامعه اسلامی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تبعات فضای مجازی برای جامعه بیان کرد: به عنوان یک رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی که بیش از 40 سال عمر خود را در این مسیر صرف کردم عرض می کنم که مقصر اصلی رسانه‌ها و خانواده‌ها هستند.

شوخی گرفتن فضای مجازی ضربه بزرگی به فرهنگ می زند

ابهری خاطرنشان کرد: با شوخی گرفتن این رفتارها در فضای مجازی و عدم برخورد جدی با آن و یا مقابله به مثل با این گونه افراد که مدیران این گروه ها هستند این افراد فرصت رشد در جامعه یافته و الگوهای مورد نظر خود را که اوباش هستند به جامعه عرضه می کنند.

گزارش و گفت و گو  از سید احمد نجفی اردبیلی

انتهای پیام/ 113
https://qomnews.ir/vdcdxk05.yt0jx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما