سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 79138
منبع : خبرگزاری تسنیم

کمبود نیروی انسانی از چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی در قم است

قم نيوز : رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی از چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی در قم است گفت: ۱۶۰۲ دانش‌آموز به تفکیک معلولیت در ۲۱ مدرسه استثنایی استان مشغول به تحصیل هستند و از خدمات این مراکز بهره‌مند می‌شوند.
کمبود نیروی انسانی از چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی در قم است
کمبود نیروی انسانی از چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی در قم است
به گزارش قم نیوز هاجر شعاعی با اشاره به نحوه فعالیت مدارس استثنایی در استان اظهار داشت: استان قم در مدارس استثنایی جزو معدود استان‌هایی بوده که به تعداد یک هزار و 602 دانش‌آموز در 21 مرکز آموزشی، با تفکیک معلولیت به ارائه خدمات لازم می‌پردازد که از این تعداد یک هزار و 21 نفر آن‌ها دانش‌آموز پسر و 582 نفر دیگر نیز دانش‌آموز دختر به شمار می‌روند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم، با بیان روند سیر تحصیلی این مدارس تصریح کرد: دانش آموزان کم‌توان ذهنی با محتوی آموزشی خاص سیر تحصیلی متفاوتی دارند، اما دانش آموزان نابینا، ناشنوا، طیف اوتیسم و جسمی حرکتی ما با محتوی آموزشی عادی، با این تفاوت که با ابزار و وسایل خاصی به تحصیل می‌پردازند.

وی تعداد مراکز فعال اختلال یادگیری در استان را 4 مرکز دولتی و 4 مرکز غیردولتی دانست و گفت: خدماتی کلینیکی این مراکز ویژه دانش‌آموزانی بوده که در تک‌درس دچار مشکل هستند، به‌نحوی‌که با بررسی سطح یادگیری و هوش، این دانش‌آموز معمولاً عادی و بالاتر است و انجام آزمون‌های مختلف، نوع مشکل شناسایی‌شده و درصدد رفع آن برمی‌آیند.

شعاعی مشکل اصلی آموزش و پرورش استثنایی را کمبود نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل بازنشستگی بیش از نیمی از معلمان استثنایی، در سال 1401 با چنین چالشی مواجه هستیم، البته با اقدامات خوب مراکز تربیت‌معلم و امکان استفاده از نیروهای حق‌التدریسی و برنامه‌هایی از این قبیل تا حدی این مسئله مدیریت‌شده است.

وی کمبود وسایل توان‌بخشی را نیز از دیگر معضلات این مراکز معرفی کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها که شامل وسایل توان‌بخشی نیز شده، قطعاً والدینی که در مضیقه مالی هستند برای تهیه ابزار آموزشی فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند، به همین منظور همشهریان عزیز می‌توانند کمک‌های خود را به صندوق خیریه حضرت ابوالفضل(ع) و شماره‌حساب 0110269174009 واریز کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdch6znq.23nwxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما