دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79782
منبع : خبرگزاری فارس

تقریب مذاهب از مهم‌ترین تأکیدات اهل‌بیت(ع) است

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تقریب مذاهب، از مهم‌ترین تأکیدات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است و دو عنصر اصلی، نزدیک شدن مذاهب اسلامی و کم‌رنگ شدن عوامل اختلاف برشمرده می‌شود.
تقریب مذاهب از مهم‌ترین تأکیدات اهل‌بیت(ع) است
تقریب مذاهب از مهم‌ترین تأکیدات اهل‌بیت(ع) است
به گزارش قم نیوز ‌حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌ ابوالقاسمی در جشن میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت علی‌بن موسی الرضا(ع) که در حسینیه مجتمع بنت الهدی(س) برگزار شد، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) برکات فراوانی برای امت اسلام به ارمغان آوردند و نزد اهل‌بیت(ع) از جایگاهی والا برخوردار هستند.

وی، در ادامه، با بیان این که همگان باید بکوشیم شاخصه‌های رفتاری ما به سیره اهل‌بیت(ع) نزدیک شود، تصریح کرد: تقریب مذاهب، از مهم‌ترین تأکیدات اهل‌بیت(ع) است و دو عنصر اصلی، نزدیک شدن مذاهب اسلامی و کم‌رنگ شدن عوامل اختلاف برشمرده می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری پرهیز از تحریک حساسیت‌ها و ایجاد تفرقه و اختلاف، در عین حفظ هویت معرفتی را از سفارش‌های اهل‌بیت(ع) دانست و یادآور شد: جای جای سیره زندگانی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) مسیر حرکت در این مسیر را به خوبی و با طراحی هوشمندانه نشان می‌دهد.

وی عنصر تقویت و تأکید بر عناصر اتفاقی و مشترک میان مذاهب اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: تقریب و نزدیکی مذاهب، بدون تکیه و تأکید بر قرآن امکان‌پذیر نیست. داعیه‌داران تقریب باید پرچم‌داران قرآن باشند.

 
قرآن محور فعالیت ها قرار گیرد

ابوالقاسمی با اشاره به این که قرآن همواره باید محور فعالیت‌ها قرار گیرد، یادآور شد: در مقام افتا باید چارچوب‌های قرآنی، اصل و محور باشد و قرآن مایه اتحاد امت اسلامی است که تأکید بر آن، هویت و وجاهت اسلامی را تقویت خواهد کرد.

وی با بیان این که با عمل به قرآن و تدبر در آیات الهی، می‌توان قله‌های بسیاری را فتح کرد، ابراز کرد: همه امت اسلام بر سر سفره قرآن کریم حضور داشته، قرآن بهترین موهبت الهی در وحدت‌آفرینی اسلامی و ایجاد تقرب به ذات اقدس الهی است.

عضو خبرگان رهبری غور در قرآن و تسلط بر آیات الهی و تفاسیر آن را از الزامات فعالیت‌های تقریبی عنوان کرد و اظهار کرد: همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب تأکید کردند نماز باید مظهر وحدت و تقرب اسلامی در نظر گرفته شود و این مهم در ایام حج بیش از پیش مورد توجه مسلمانان قرار گیرد.

ابوالقاسمی در ادامه، ضمن اشاره به روایتی از اهل‌بیت(ع)، خاطرنشان کرد: برخورد مهربانانه با مردم و انجام کارهای خوب، پس از ایمان، از قله‌های دانش‌ورزی و خردورزی به شمار می‌رود؛ از این رو، باید رفتار ناصحانه، دلسوزانه و خیرخواهانه داشته باشیم.

وی ضمن تأکید بر برابری انسان‌ها جز به واسطه تقوا، یادآور شد: تقوای الهی، اصل و پایه برتری انسان‌هاست.

 
الزامات حفظ هویت دینی و مذهبی

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به الزامات حفظ هویت دینی و مذهبی، ابراز کرد: استدلال بر معتبرات، بر پایه محکمات عقلی به عنوان وجه اشتراک میان انسان‌ها، باید بیش از پیش جدی گرفته شود؛ تکیه بر پایه‌های مشترک، از تصریحات اهل‌بیت(ع) است.

وی رعایت ادب را در مباحثات و گفت‌وگو، از اصول سیره اهل‌بیت(ع) دانست و یادآور شد: حرکت ایجابی و کنار نهادن فعالیت‌های سلبی، از الزامات گام نهادن در عرصه تقریب مذاهب اسلامی است.

ابوالقاسمی عرضه محاسن کلام اهل‌بیت(ع) را به بهترین شیوه و بهره‌گیری از آنها براساس دغدغه‌های مشترک را تسهیل‌کننده فرایند وحدت اسلامی عنوان و تصریح کرد: پرچم عدالت‌محوری و ظلم‌ستیزی باید در سایه‌سار منویات و سیره اهل‌بیت(ع) قرار گیرد.

وی با اشاره به این که عنصر احساسات و عواطف در رویکردهای ایجابی، از راهبردهای امام رضا(ع) در تقویت وحدت اسلامی است، یادآور شد: زیارت اربعین امام حسین(ع)، از برترین عرصه‌های تقریب ادیان است. این مهم در عین حفظ هویت مذهبی مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccimqm.2bqo48laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما