چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 83551
منبع : خبرگزاری ايرنا

۲۴۰۰ هکتار سطح باغات انار قم است

قم نيوز : مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۲هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات استان به تولید انار اختصاص دارد و ۲هزار و ۲۵۰ کشاورز در این رابطه فعالیت می‌کنند.
۲۴۰۰ هکتار سطح باغات انار قم است
۲۴۰۰ هکتار سطح باغات انار قم است
به گزارش قم نیوز مسلم ابراهیمی بیان کرد: به‌طور میانگین از هر هکتار باغ انار،‌ هشت تن محصول به دست می‌آید و پیش‌بینی می‌شود در پاییز جاری میزان برداشت این محصول در استان به ۲۰ هزار تن برسد.

وی افزود:‌ ۲ سال پیش به دلیل سرمازدگی شدید،‌ بسیاری از درختان انار استان کف برشدند و هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند که همین مساله موجب کاهش سطح تولید انار درقم شده است.

وی با اشاره به این‌که باغات انار در نواحی مختلف قم پراکنده‌اند، ادامه داد:‌ برداشت انار از باغات استان از ابتدای مهرماه آغازشده است و این روند تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی گفت: تاکید برچیده شدن انار موجود در باغات استان قبل از فرارسیدن سرمای شدید،‌ مربوط به انارهای رسیده است و به‌هیچ‌عنوان نباید انارهای نارس را از درخت جدا کرد.

وی بیان کرد:‌ کیفیت انار تولیدشده در قم به دلیل استفاده از ارقام مرغوب،‌ بسیار مناسب است و مشتریان خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: استفاده از کودهای پتاسه ازجمله راهکارهای مقاوم‌سازی باغات انار در مقابل سرمازدگی است که کشاورزان استان باید نسبت به آن توجه لازم را داشته باشند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcb8sbw.rhbfspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما