سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۲۵
کد مطلب : 84191
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت‌الاسلام‌ محسن مهاجرنیا:

راهبرد آزادی برای گذر به گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تمدن اسلامی است

قم نيوز : مقام معظم رهبری آزادی را یک عطیه­‌ی الهی می دانند که ویژه انسان­ است. هیچ موجودی دیگری این عطیه را نگرفته است. فقط انسان­ها از این آزادی برخوردار هستند. حرکات حیوان ها از روی غریزه است.
راهبرد آزادی برای گذر به گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تمدن اسلامی است
راهبرد آزادی برای گذر به گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تمدن اسلامی است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی در هیجدهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع "تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" در دانشگاه طلوع مهر قم برگزارشد، با بیان این‌که آزادی بدون عدالت، آزادی نیست و عدالت بدون آزادی هم عدالت نیست، گفت: اینها هر دو از شعارهای فطری انقلاب اسلامی هستند و در بیانیه گام دوم آزادی به مثابه شعار انقلاب اسلامی و در جایگاه یک راهبرد کلان برای گذربه گام دوم و حرکت به سمت تمدن اسلامی دیده شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا گفت: آزادی یکی از شعارهای فطری انقلاب اسلامی است که قرین با مفهوم انسانیت است. خداوند از همان روز اولی که انسان را خلق کرد آزادی را در سرشت او گذاشت و بعد هم در رسالت عامه انبیاء مقرر کرد که یکی از مأموریت های آنها این باشد که انسان ها را از غل و زنجیر جهل، خرافه، بت پرستی و هوی و هوس، استبداد و خفقان رهایی ببخشند. اولین کار انبیاء احیای امور فطری و ذاتی انسان هاست. احیای آزادی مقدم بر تشکیل حکومت است و اصولاً حکومت و سیاست در خدمت آزادی انسان ها است .

وی در ادامه افزود : در بیانیه گام دوم از دو نوع آزادی  نام برده شده است یکی  آزادی ملت و حکومت از تحمیل زور­گویی قدرت های سلطه­‌گر جهان که نام این آزادی استقلال ملت است و دیگری آزادی اجتماعی است که به معنای حق تصمیم­‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه­ی افراد جامعه است و به همین دلیل در بیانیه استقلال و آزادی در کنار هم آورده شده اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا گفت: مقام معظم رهبری در تفسیری از آیۀ 154 سوره­ اعراف یکی از رسالت های مهم انبیا را آزادی می داند. خداوند در وصف پیامبر اسلام(ص) فرمود: «وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ» او با برداشتن غل و زنجیرهای سیاسی، اخلاقی، اقتصادی ، تربیتی و روانی از دست و پا و اندیشه و فکر انسان ها، ‌رهایی را به آنها یاد داد تا به سوی بیکرانه ها پرواز کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: آزادی، یعنی حق تصمیم­ گیری. آدم خودش باشد. انبیا آمدند انسان­ها را آزاد کنند. بگویند عاقل باشید. بر اساس عقل فکر کنید. خود شما تصمیم بگیرید. خود شما بیندیشید. آن ملتی که  اسیر احساسات پست کننده و ذلیل کننده­ی خودش نباشد، اسیر خصلت­های منفی خودش نباشد، اسیر هوی و هوس و شهوات خودش نباشد، اسیر ترس و طمع خودش نباشد، آن ملت اسیر قدرت­های بیرون از وجود خودش، قدرت­های جبّار، قدرت­های ظالم، قدرت ستمگر هم نخواهد شد. زیرا اسارت­های بیرونی محصول اسارت­های درونی هستند. انسان­ها از درون مشکل پیدا می­ کنند که در بیرون اسیر می‌شوند و الا اگر انسان از درون خود آزاده باشد، در بند هوی و هوس و شهوات و تمایلات نباشد، در بیرون هم آزاد می مانند. اسارت امر عارضی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به تفاوت آزادی در اسلام و آزادی غربی گفت: در غرب آزادی، امری قرار دادی است که پذیرفته اند؛ آزادی یعنی رهایی انسان بدون این­که مقید به مبنایی، پیش فرضی، دستورالعملی، ضابطه ­ای، قاعده­ای، باشد. شهروندان هر طور دوست دارند زندگی کنند هم در عقل آزادند و هم در بی عقلی، هم در دین فردی آزادند و هم در بی دینی، هیچ قاعده و ضابطه فطری و دینی و اخلاقی از قبل برای انسان ها وجود ندارد. اما آزادی که دین می­گوید، اول می­خواهد از درون، انسان­ها را آزاده کند تا از بیرون آزاد باشند. انسانی که در جامعه می­آید، اگر از درون تهذیب شد، آزاده بود، تابع هوی و هوس نبود، در بیرون می­‌تواند آزادی خود را درست عمل کند. دین بر بن مایه های فطرت و ارزش های عقلی و اخلاقی بنا شده است. آزادی دینی صرفاً ‌امری حقوقی نیست بلکه بخشی از انسانیت انسان ها است.

وی در ادامه با بیان این‌که آزادی در بیانیه یک راهبرد برای عبور از گام اول به گام دوم است،گفت: آزادی به انسان داده شده است به خاطر پیمودن راه کمال، و سعادت ورسیدن به حیات طیّبه. بنابراین آزادی نه صرفاً یک صفت است و نه یک حالت محض است آزادی در واقع موتور محرکه انسانیت به سمت کمال است. آزادی با این ارزش برای تکامل است؛ همانند حیات انسان، برای تکامل است. حق حیات جزو امور فطری طبیعی است که همراه همه­ی انسان­ها وجود دارد. واز هیچ کس نمی­توان آن را سلب کرد. آزادی هم همین طوری است وآزادی مقدمه­ای برای عبودیت و بندگی خدا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا گفت: مقام معظم رهبری آزادی را یک عطیه­‌ی الهی می دانند که ویژه انسان­ است. هیچ موجودی دیگری این عطیه را نگرفته است. فقط انسان­ها از این آزادی برخوردار هستند. حرکات حیوان ها از روی غریزه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مهم­ترین رکن آزادی انسان رهایی درونی انسان از اسارت هوی و هوس، شهوات، تمنیّات، خواهش­های نفسانی، رذایل و اوصاف ضد اخلاقی است، افزود: یعنی اگر کسی و جامعه ای ­بخواهد آزاد بشود، باید اخلاق خود را درست کند. همان چیزی که امروز در جامعه ما شدیداً از فراق آن در رنج هستیم. میان این دو پیوند وثیقی وجود دارد. وقتی ضد اخلاق ها  یا موانع اخلاقی در جامعه زیاد می‌شود، یعنی درصد آزادی دارد پایین می‌­آید. به هر نسبتی اخلاق بالا بیاید، آزادی هم رشد می­‌کند.

وی در پایان افزود: آزادی با این خصوصیت با همه امور انسانی و الهی و فطری سازگار است. هیچگاه آزادی در مقابل عدالت قرار نمی گیرد. اگر چه جناح های سیاسی گاهی این دو را مصادره و تقسیم ارث کردند و یکی شد آزادیخواه و دیگری عدالت طلب شد. مقام معظم رهبری معتقدند عدالت بدون آزادی عدالت نیست و آزادی بدون عدالت هم آزادی نیست و اینها هر دو از شعارهای فطری انقلاب اسلامی هستند.اما در بیانیه آزادی به مثابه شعار انقلاب اسلامی و در جایگاه یک راهبرد کلان برای گذربه گام دوم و حرکت به سمت تمدن اسلامی دیده شده است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccssq4.2bq0o8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما