سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : 84203
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله مکارم شیرازی: ریشه‌های مصرف و قاچاق مواد مخدر باید بررسی شود

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه ریشه‌های مصرف مواد مخدر و قاچاق آن باید بررسی شود، گفت: سرچشمه بسیاری از جنایات و بزه‌های اجتماعی مواد مخدر است.
ریشه‌های مصرف و قاچاق مواد مخدر باید بررسی شود
ریشه‌های مصرف و قاچاق مواد مخدر باید بررسی شود
به گزارش قم نیوز آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز در دیدار با سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که در قم برگزار شد، گفت: مواد مخدر پدیده‌ای چند وجهی است و همه ابعاد اجتماعی، بهداشتی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی را در بردارد.

وی در ادامه سرچشمه بسیاری از جنایات و بزه‌های اجتماعی را مواد مخدر دانست و گفت: به لحاظ سیاسی، دشمن تلاش دارد بوسیله ترویج فرهنگ مواد مخدر، نیروی فعال جامعه را به نابودی بکشاند.

این مرجع تقلید بیان کرد: ریشه‌های مصرف مواد مخدر و قاچاق آن باید بررسی شود؛ زیرا نتایج این بررسی‌ها، به برنامه‌ریزی بهتر و عملکرد موثرتر مسئولان کمک خواهد کرد.

وی گفت: برخی افراد از روی ناآگاهی به سمت مصرف یا تجارت قاچاق مواد مخدر می‌روند، در اینجا رسانه‌ها نقش مهمی را در آگاهی‌رسانی و آگاهی‌دهی به مردم دارند و می‌بایست پیامدها و خطرات اعتیاد را به مردم بازگو کنند. همچنین صدا و سیما باید با تولید فیلم و اشاره غیرمستقیم به تبعات مخرب اعتیاد بپردازد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه به حمدالله مبارزه با مواد مخدر رو به پیشرفت است، گفت: امروز اگر یک ریال در حوزه پیشگیری از اعتیاد هزینه شود، جلوی ده‌ها هزار ریال هزینه در حوزه مبارزه با مواد مخدر را می‌گیرد.

وی همچنین بر کارآموزی افراد در مراکز ترک اعتیاد تأکید کرد و گفت: این اقدام موجب می‌شود آنان بعد از دوره درمان، در سطح جامعه تولید کننده و کارآفرین شوند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه آمارهای گرایش به آسیب‌های اجتماعی در قم نسبت به سایر شهرها پایین‌تر است، گفت: اعتقادات دینی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارند و یکی از مهمترین عوامل موثر در پیشگیری از گرایش به گناه و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مواد مخدر می‌باشد؛ چرا که جوان متدین کمتر به سمت مواد مخدر و اعتیاد می رود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: افراد زیادی در مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند و شمار زیادی نیز مجروح شده‌اند، بهترین کار آن است که از دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه، بدون اشاره مستقیم، از پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر صحبت شود.

۷۰ درصد کشفیات مواد مخدر اطلاعاتی است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این دیدار ضمن بیان اهم اقدامات حوزه مبارزه با مواد مخدر طی یکسال گذشته، گفت: در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای اقدامات خوبی انجام و توافقات خوبی نیز در استان منعقد شد که براساس آن مقرر شد وعاظ و مبلغان در حوزه پیشگیری از اعتیاد سخنرانی کنند.

سردار اسکندر مومنی تصریح کرد: مردم کشورمان متدین هستند و در حوزه پیشگیری از اعتیاد باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: بیش از ۷۴ درصد کشفیات مواد مخدر مربوط به استان‌های شرق و حاشیه شرق است و مابقی مربوط به باقی شهرهاست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش آمار شهدا و افزایش تلفات اشرار خبر داد و افزود: ۷۰ درصد کشفیات مواد مخدر به صورت اطلاعاتی است و تمرکز ما نیز در مرزهای کشور است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgwx97.ak9tz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما