يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 84323
منبع : خبرگزاری فارس

دفتر تبلیغات واسطه حوزه علمیه و نیازهای اجتماعی باشد

قم نيوز : معاون منابع انسانی قوه قضائیه از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خواست تا نقش واسطه گری خود را بین بدنه حوزه های علمیه و نظام و جامعه اسلامی بویژه با استفاده از ظرفیت نخبگان علمی و آموزش پودمانی استعدادهای حوزوی ایفا کند.
دفتر تبلیغات واسطه حوزه علمیه و نیازهای اجتماعی باشد
دفتر تبلیغات واسطه حوزه علمیه و نیازهای اجتماعی باشد
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به پیشرو بودن این دفتر در امر تبلیغ، آموزش و پژوهش در حوزه های علمیه، از مسؤولان خواست تا با توجه به وجود ظرفیت های بیشتر، گام های بعدی را نیز در این زمینه ها بردارند.

وی همچنین تصریح کرد: فعالیت سنتی دروس خارج در حوزه های علمیه، یکی دیگر از مهم ترین ظرفیت های موجود است که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه می تواند به عنوان یک مُبدِّل علمی، این محتوای موجود را فرآوری کرده  و به تولید محتوا و دانش های جدید و همچنین ترویج این بخش از معارف اسلامی کمک کند.

عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی در عین حال این نکته را یادآور شد که این فرآوری علمی باید مرحله به مرحله انجام گیرد تا برکات فراوان خود را در طی سالیان برای حوزه های فقهی و فرهنگی نشان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز خوشحالی از تربیت بانوان پژوهشگر در دفتر تبلیغات، از این مرکز خواست تا این ظرفیت مهم را نیز همواره در نظر داشته باشند و در تقویت آن بکوشند.


لزوم تغییر در هنجارهای علمی برای رسیدن به تحول

امینی با اشاره به فعالیت قابل قبول دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دو دهه اخیر بویژه در تربیت نیروی انسانی و وارد کردن ادبیات و گفتمان جدید به حوزه های علمیه تأکید کرد: ما همچنان در تغییر هنجارهای علمی دچار مشکل هستیم، امری که سبب می شود نتوانیم در ایجاد تحول های علمی به إجماع دست یابیم، البته حل این معضل به زمان نیاز دارد و خود دفتر تبلیغات هم می تواند برای حلّ این مسئله پیشقدم باشد.


«نوآوری»، عنصر گمشده در پایان نامه های حوزوی

وی در ادامه به برخی گزارش های رسمی درباره پایان نامه های حوزوی پرداخت و بیان کرد: طبق آمار استخراج شده، حوزه علمیه در بازه زمانی سال 1389 تا 1396، حدود 650 پایان نامه در سطح چهار داشته است که بر اساس تحلیل این آثار، نه تنها تغییرات معناداری در طول این چند سال در پایان نامه های مورد بحث اتفاق نیفتاده است، بلکه مسئله مهم «نوآوری» هم در این آثار دیده نشده یا کمتر دیده می شود. به نظر می رسد که دفتر تبلیغات برای رفع این مشکل هم می تواند به شکل معنادار و تأثیرگذار اقدام کند.

عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: نتیجه دیگر پایش پایان نامه ها و برخی دیگر از رساله های علمی حوزوی نشان می دهد بخش عمده ای از این آثار در موضوع فقه و اصول، در سطح قابل قبول نیستند که باید برای این مسئله هم فکری کرد.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد دفتر تبلیغات اسلامی با یک برنامه ریزی دقیق، امر هدایت تک تک طلاب علاقمند به کار تحقیقاتی و پژوهشی را با ارائه انواع مشاوره ها و تعیین دقیق اولویت های پژوهشی بر عهده گیرد و واسطه ای فعال بین آنان و دیگر نهادها، در امر تحقیق و پژوهش باشد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjtteo.uqex8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما